zondag 5 februari 2023

Interview Liz Ouwens

Maak kennis met… Liz Ouwens


Debuut




Op 1 december 2022 verscheen het debuut Wie zwijgt… van schrijfster Liz Ouwens, bij uitgeverij De Crime Compagnie.
Recent las ik haar boek en was hier van onder de indruk.

In het kort wat ik ervan vond:
Wie zwijgt… op reis door de tragische familiegeschiedenis van familie Groen, kruipt onder de huid. Een uitstekend debuut, wat vraagt naar meer, aanrader!





Interview

Aan mij de eer om Liz een aantal vragen te stellen.

Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben Liz (36) en kom uit Den Helder. In het dagelijks leven geef ik les aan groep 4/5. Daarnaast heb ik 1 dag om me volledig op het schrijven te richten. Daarnaast ga ik graag naar het theater. Ik hou van musical, cabaret en toneel. Ook vind ik het leuk om in mijn vrije tijd naar de bioscoop te gaan of uit eten.
Ik woon samen met mijn vriend Remco en om de week komt zijn dochter Fenna gezellig bij ons.

Wilde je altijd al schrijfster worden?
Ik wilde niet altijd schrijfster worden. Van kinds af aan wilde ik juf worden. De droom om schrijfster te worden kwam later. In 2016 besloot ik om me in te schrijven voor de Schrijversacademie. Daar is het schrijven en de liefde voor het vak ontstaan.

Lees je zelf ook? En zo ja wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur?
Ik lees zelf graag. Dat deed ik als kind al. Mijn favoriete schrijfster is Simone van der Vlugt. Ik hou van thriller en historisch en daar is zij natuurlijk heel goed in.
In Wie zwijgt… mengen die genres, hoewel we niet heel ver terug in de tijd gaan, was het leven in de jaren 60 zeker heel anders dan nu.

In december verscheen je debuut Wie zwijgt… je schuwt er niet voor om heftige thema’s in het verhaal te verwerken. Wat was hiervoor jouw inspiratiebron? Waar haal je jouw inspiratie vandaan? Uit het dagelijkse leven?
De inspiratie voor Wie zwijgt… kwam uit een boek over adoptie vanaf de jaren 50. De titel en het onderwerp sprak me aan en ik dacht meteen, hier kan ik een heel mooi verhaal over bedenken. Ook heb ik het één en ander uit mijn eigen leven gehaald. Het stukje dementie heb ik van dichtbij gezien bij mijn oma en mijn moeder was tienermoeder. Ik haal mijn inspiratie dus eigenlijk overal vandaan om er vervolgens één geheel van te maken.

Het manuscript waar ik nu mee bezig ben is geïnspireerd op een artikel in de Linda. Heel wat anders dan Wie zwijgt… wel een onderwerp waar een taboe op rust. Dat maakt het schrijven wel extra interessant.
Ik hou er trouwens ook van om research te doen. Ga graag naar musea en lees veel voor ik aan een verhaal begin. Dat stukje in het schrijfproces vind ik erg leuk om te doen. Bovendien ook erg leerzaam.

Wie is jouw favoriete personage uit Wie zwijgt… ?
Ida is mijn favoriete personage. Ze was interessant om te schrijven omdat ik haar neer moest zetten als vrouw op leeftijd met dementie en als beschadigd tienermeisje. Dit wilde ik zo geloofwaardig mogelijk doen. Ik kon de ziekte van mijn oma omzetten in iets positiefs. Hoewel ze er al heel wat jaren niet meer is weet ik wel precies nog hoe ze zich gedroeg en dit heb ik goed kunnen gebruiken om Ida neer te zetten.

En hoewel mijn moeder niet gedwongen was adoptie te doen (haar ouders vingen haar goed op) had ze wel te maken met vooroordelen. Ook dit heb ik goed kunnen gebruiken tijdens het schrijfproces.

Was het lastig om een uitgever te vinden?
Een uitgever vinden is zeker lastig. Ik heb voor Wie zwijgt… al meerdere manuscripten opgestuurd naar meerdere uitgeverijen. Pas vorig jaar april kwam ik bij De Crime Compagnie. Een hele fijne uitgeverij waar ik helemaal thuis hoor. Ik ben blij dat het me gelukt is en de kans heb gekregen om bij hen te debuteren.
De weg ernaartoe is lang, maar zeker de moeite waard!

Binnenkort (12 februari 2023) verschijnt jouw feelgood verhaal Geen Valentijn voor mij, bij de Verhalenfabriek, het kleine zusje van De Crime Compagnie. Wat is jouw favoriete genre om te schrijven? Thrillers of toch feelgood? Of zou je nog iets totaal anders willen schrijven?
Mijn favoriete genre is thriller. Geen Valentijn voor mij was wel een leuk uitstapje tussendoor. Ik zak ook zeker vaker in dit genre willen schrijven, maar wel naast thriller.
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een historische roman wil schrijven, maar dit genre mengen met thriller is ook heel leuk om te doen. Ik heb nog een aantal manuscripten op de plank liggen waar ik dat bij gedaan heb en wellicht komen die nog wel eens uit.

Inmiddels werk je hard aan jouw nieuwe manuscript. Kun je misschien een heel klein tipje van de sluier oplichten? Is het weer een thriller?
Ik ben bezig met een nieuwe thriller. Over het verhaal kan ik weinig kwijt. Ik weet ook nog niet of deze goed genoeg is voor publicatie. Wat ik wel kan verklappen is dat het een verhaal is dat zich in deze tijd afspeelt en dat er op het onderwerp dat steeds terugkomt een taboe rust.

Bedankt Liz voor dit leuke interview.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...