zondag 18 februari 2024

Interview Chloë van Silfhout

Maak kennis met... Chloë van Silfhout



Sinds augustus een nieuwe naam in boekenland. Opeens zag ik haar naam en de namen van de hoofdpersonages van haar boekenreeks Kate & Sophie overal voorbij komen. Selfpublisher Chloë van Silfhout. Haar boeken worden kei goed ontvangen. Vorig jaar mocht ik haar boeken winnen en in januari las ik het eerste deel De donkerste nacht met heel veel plezier. Ik ben er dus danig van onder de indruk dat het met stip op mijn favoriet van de maand terecht kwam.
Chloë zelf is nog flink gehuld in mysterie, zonde want het is een ontzettend lieve vrouw met héél veel talent, tijd om daar verandering in te brengen! Wie is het brein achter deze succesvolle reeks? Wie is Chloë van Silfhout? Lees met me mee...

In het kort wat ik van De donkerste nacht vond:
De donkerste nacht, briljant veelbelovend debuut, parel van eigen bodem. Sons of anarchy meets Chloë van Silfhout. Mustread!

Interview

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben Chloë van Silfhout, getrouwd met een ontzettend leuke man, die het al heel wat jaren met mij uithoudt. Samen hebben wij een heerlijke zoon en dochter, beiden in tienerleeftijd, dus never a dull moment. Ik kom uit Flevoland en wij wonen daar nog steeds met heel veel plezier. In het dagelijks leven ben ik peuterjuf op een asielzoekerscentrum, immens dankbaar werk waar ik nog veel meer heb geleerd dat geluk vooral in het samenzijn en de kleine dingen van het leven zit en we eigenlijk niets voor lief moeten nemen.
Schrijven is natuurlijk een enorme hobby. Maar verder doe ik vooral graag leuke dingen met mijn gezin, vrienden en familie, en ben ik gek op lekker eten, drinken en koken.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Schrijven doe ik al zolang ik mij kan herinneren. Als kind had ik een echte, ouderwetse typemachine op mijn kamer, waar ik verhalen mee schreef. Ik weet nog precies hoe het klonk en rook. Het heeft altijd iets heel magisch gehad, maar toch was schrijfster niet iets dat ik bedacht had te willen worden. Ik liet zelden schrijfwerk aan andere mensen lezen, dat vond ik te spannend. Laat staan dat ik bedacht had om mijn verhalen echt uit te brengen en dat er een heleboel mensen mijn verhalen en hersenspinsels daadwerkelijk zouden kunnen lezen. Eigenlijk vind ik ook nu de titel schrijfster of auteur, nog ongemakkelijk en lastig om te gebruiken wanneer het over mijzelf gaat.

- In augustus vorig jaar verscheen jouw debuut De donkerste nacht, het eerste deel in de Kate & Sophie serie. Je hebt ervoor gekozen om jouw boeken in eigen beheer uit te brengen, kun je ons hier iets meer over vertellen? Waarom je deze keuze hebt gemaakt? Was dit een bewuste keuze? Etc.
Ik heb mijn manuscript in eerste instantie wel gedeeld met een enkele uitgeverij. Hier kwam eigenlijk niet echt iets uit en ik denk dat ik er zelf misschien ook nog niet helemaal in geloofde. Ik heb De donkerste nacht daarna ook nog tweemaal herschreven. Toen ook mijn tweede boek af was en ik aan het derde deel begon, was het mijn man die zei dat het echt zonde was dat iets, waar ik zo hard aan gewerkt had, nu stond te verstoffen op mijn laptop. Vervolgens heb ik de stoute schoenen aan durven trekken en besloten om de boeken in eigen beheer te publiceren als Ebook, wat ik heel erg spannend vond. Maar toen de eerste reacties en recensies binnenkwamen, en deze zo enthousiast en positief bleken, ging ik er zelf ook steeds iets meer in geloven. Nu ben ik echt ontzettend blij dat ik deze stap genomen heb, al voelt het ook nog steeds een beetje onwerkelijk.

- Maar daar bleef het niet bij, niet lang daarna verschenen ook deel twee, Vrienden van vroeger en drie, Kogel door de kerk. Een hele trilogie in zo’n kort tijdsbestek, knap gedaan. Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van jouw boeken? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Met De donkerste nacht ben ik het langst bezig geweest. Toen was ik ook nog erg zoekende en hier heb ik echt wel meerdere jaren over gedaan. Vrienden van vroeger ging al sneller en Kogel door de kerk heb ik in ongeveer een half jaar geschreven. Gaandeweg ontwikkel je steeds meer je eigen schrijfstijl waardoor het vloeiender gaat, maar ook de personages hebben steeds meer vorm gekregen en zitten inmiddels zo verweven in mijn systeem dat ik moeiteloos op papier krijg wat ze voelen of zouden zeggen. Ook heb ik bij het eerste deel al een flinke bodem kunnen leggen op het gebied van research en achtergrond informatie, waar eveneens veel tijd in ging zitten. De ruwe versie van het verhaal staat dan nog best wel snel op papier, de meeste tijd zit hem echt in het herschrijven, schrappen en verbeteren.
Schrijven doe ik vooral in de avonden en weekenden, maar ik moet niets van mezelf. Daardoor voel ik geen druk om iets op papier te krijgen, maar werkt het juist andersom; woorden die branden om opgeschreven te worden en ideeën en dialogen die al de hele dag ruimte in mijn hoofd opeisen, waardoor ik niet kan wachten tot een rustig moment zich aandient en ik ze op papier kan zetten.

- Hoe ontstond het idee om een boek te gaan schrijven? Hoe vond je het om te debuteren? Super spannend neem ik aan? Had je ooit durven dromen dat jouw boeken zo goed zouden worden ontvangen als debutant?
Waar het idee om te gaan schrijven vandaan komt weet ik eigenlijk niet zo goed meer. Ik schrijf al zolang dat ik mij niet meer kan voorstellen dat ik niet schrijf. Maar om te debuteren en mijn boekenkindjes daadwerkelijk te delen met echte lezers, dat vond ik doodeng.
Ik had in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken dat ik zulke mooie, positieve en soms echt ontroerende woorden zou mogen ontvangen en heb gewoon op wolkjes gelopen de afgelopen maanden. Thuis hebben ze mij met regelmaat even moeten knijpen. Toch blijft het ergens ook nog wel onwennig en vind ik iedere nieuwe recensie weer mega spannend om te lezen. Het is misschien wel het meeste te vergelijken met kriebels in je buik.

- Hoe is het idee voor de verhaallijn van de Kate & Sophie serie ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik ben echt gek op crimeseries op televisie, dus dat is zeker altijd een grote inspiratiebron geweest. Maar ik vind het lastig te duiden waar mijn ideeën concreet vandaan komen. Ze poppen op de meest onverwachte momenten op in mijn hoofd, vaak wanneer ik in de auto zit of in bed lig. Ze blijven ook in mijn hoofd zitten tot ik er een notitie van maak, dus ik schrijf alles op. Er staan steekwoorden tot volledige alinea’s in mijn notitieboekje. Vervolgens gaat dat leven wanneer ik ga schrijven of research doe en dan krijgen de losse ideeën steeds meer de vorm van een samenhangend verhaal.

- Op de cover staat de genreomschrijving Romantic Suspense, inmiddels zie ik meerdere benamingen voorbij komen. Hoe zou jij jouw verhalen het liefst om- en beschrijven?
Ik denk dat ik mijn boeken zou omschrijven als romantische misdaadthrillers. Ik vind de combinatie van hoog oplopende spanning gecombineerd met fysiek voelbare liefde, echt het allerfijnst om te schrijven. Hoe flinterdun de lijn is tussen goed en fout. Duister en licht. Dood en verderf gecombineerd met liefde en vriendschap. Ik denk dat die facetten wel de rode lijn zijn door de boekenreeks van Kate en Sophie.

- Wie is jouw favoriete personage uit jouw Kate & Sophie serie?
Oei, dit is een moeilijke vraag, haha. Ik ben van al mijn personages gaan houden. Ik heb voor bijvoorbeeld Danny maar ook Leon, stiekem wel een zwak. Maar als ik er echt één moet kiezen dan denk ik; Esra. Deze ‘troubled soul’ is toch een beetje onder mijn huid gekropen en in mijn hart gaan zitten.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
De mensen in mijn directe omgeving zijn heel enthousiast en trots, dus dat is echt ontzettend leuk. Ze vragen me weleens of ik inspiratie haal uit hun leven, maar eigenlijk moet ik daar altijd nee op antwoorden. Het lukt me nooit om mijn eigen leven of dat van mijn directe omgeving als inspiratie te gebruiken, al zou ik het willen. Dat is toch te dichtbij denk ik. Dus mijn vrienden en familie zijn wat dat betreft veilig. Voorlopig 
😉

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Mijn moeder heeft al mijn manuscripten als eerste gelezen. Ik vond het zowaar nog spannender dat bekenden mijn boeken gingen lezen dan onbekenden. Maar inmiddels hebben ook andere mensen die heel dichtbij mij staan, mijn boeken gelezen en krijg ik ook daar geweldige reacties, hoewel zij misschien niet de meest objectieve lezers zijn, haha. Maar dat het ook dicht bij huis goed ontvangen wordt, maakt het allemaal nóg leuker.

- Je hebt de smaak van het schrijven goed te pakken, 3 boeken in een jaar. Ben je misschien ondertussen alweer begonnen aan een volgend verhaal? Na wat ik begrepen heb is het eenmaal begonnen met schrijven, heel lastig om stil te gaan zitten afwachten, dus de kans dat je ja zegt is groot? Zoja, kun je misschien een heel klein tipje van de sluier hierover oplichten? Wat kunnen wij allemaal nog meer van jou verwachten?
Ik ben inmiddels bezig aan deel vier in de Kate en Sophie serie. Zoals in de andere delen, werken de vrouwen ook in dit deel aan een spannende moordzaak, maar gebeurt er daarnaast wederom iets in hun privéleven wat alles op zijn grondvesten doet trillen. Een klein tipje van de sluier; Soms blijken niet alle schepen achter je verbrand.
Wat je nog meer kunt verwachten? Ik heb echt nog enorm veel ideeën op de plank liggen voor nieuwe boeken en mijn echte droom is toch wel om de Kate en Sophie serie als paperback te kunnen uitgeven.

- Zijn er nog meer genres die jou leuk lijken om te schrijven?
Voor nu is dit wel het genre waar ik de meeste inspiratie voor heb, en het liefst in schrijf. Maar mocht ik wel een keer een uitstapje naar een ander genre maken, dan zal het wel eerder de thrillerkant op zijn denk ik. Het lijkt me dan wel heel gaaf om ooit een indringende, psychologische thriller te schrijven.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Ik lees zelf ook graag, maar wel vele malen minder dan dat ik deed. Op vrije momenten ga ik toch eerder schrijven dan lezen. Het genre dat ik lees is wel veelal het genre waar ik ook in schrijf en dan is mijn favoriete auteur toch wel Karen Rose. Ik vind dat zij spannende thrillerelementen en romantiek zo geniaal weet te combineren, in het genre waarin ik schrijf is zij denk ik wel mijn grootste voorbeeld geweest. Mijn favoriete boek van haar is Op de hielen. Heerlijk hoe ze ook iedere keer de lezer op het verkeerde been weet te zetten en je constant iemand anders verdenkt. Mijn laatst gelezen boek is De verbeelding van Harlan Coben, ook weer ingenieus. Dit boek wilde ik nog graag lezen omdat in januari de netflixserie daarvan verschijnt. Op dit moment ben ik net begonnen in het nieuwste boek van Angelique Haak, Afgeschreven. Ook deze lijkt me weer mega spannend.

- En hoe lees je het liefst? Fysiek of digitaal? En wat is jouw favoriete plek om te lezen? En lees je altijd of liever in de zomer in het zonnetje met een goed boek buiten of juist liever in de herfst en de winter lekker warm onder een dekentje?
Fysieke boeken hebben stiekem wel mijn voorkeur, maar toch lees ik vaker digitaal. Ik vind alle seizoenen heerlijk om te lezen, maar ben wel echt een avondlezer. Mijn boek ligt op mijn nachtkastje, zodat ik soms nog even een paar bladzijden kan lezen voordat ik ga slapen. Waarbij ik het boek vaak toch niet kan wegleggen, wat dan weer resulteert in structureel te laat gaan slapen.

- Tenslotte; Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het altijd een beetje lastig vind om mijn eigen boeken te promoten. Maar wat ik vaak terugkrijg van lezers is dat de samensmelting van genres goed gelukt is en er genoeg ruimte is voor zowel de spanning als romantiek. Dat het vlot leest, het de lezer pakt en in zijn greep houdt en soms zelfs op het puntje van hun stoel. Verder hoop ik dat, met een gevarieerd gezelschap aan dynamische personages, de lezers hen ook zo in hun harten zullen sluiten zoals ik dat heb gedaan. Dus wanneer je de combinatie van genres kan waarderen, ga dan deze romantische misdaadreeks met hier en daar een rauw, duister randje en hopelijk verrassende plottwists en cliffhangers, zeker lezen. Mijn dank is groot 🤗

Bedankt lieve Chloë voor dit leuke interview. Heel veel plezier met het schrijven en ik hoop dat jouw droom snel uit mag komen, zodat je je boeken zelf vast mag houden, je verdiend het echt.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...