donderdag 16 februari 2023

Interview Daniëlle Disser

Maak Kennis met… Daniëlle Disser

















































Debuut

Op 31 mei 2022 verscheen het thrillerdebuut Volmaakte onschuld van schrijfster Daniëlle Disser. Vanaf dat moment kon zij haar Volmaakte onschuld delen met de wereld. Daniëlle Disser heeft Volmaakte onschuld eigenbeheer uitgebracht via Paris Books.

Mark en Julia zijn gelukkig getrouwd en werken hard aan hun carrières. Als Mark promotie krijgt, verhuizen ze samen met hun zevenjarige dochter naar de andere kant van het land, waar ze vol enthousiasme aan hun nieuwe avontuur beginnen. Maar er is iemand die hen het geluk niet gunt. Of zijn er meerdere mensen die hun liefde kapot willen maken? Wanneer Julia burn-outverschijnselen krijgt en diverse gebeurtenissen zich in een rap tempo opstapelen, neemt hun leven een onvoorspelbare wending. Pas als ze ternauwernood aan de dood ontsnapt, durft Julia de waarheid onder ogen te zie. Hoe ver kan iemand gaan om zijn doel te bereiken? En welk duister geheim mag nooit aan het licht komen?

Tot vorige week was Daniëlle Disser een onbekende auteur voor mij, maar daar is verandering in gekomen nadat ik via onze groep De Wondere Wereld van Boeken kennis met haar heb mogen maken. Inmiddels heb ik haar boek Volmaakte onschuld mogen ontvangen en ben super benieuwd, binnenkort zal ik mijn recensie met jullie delen. Ik vind het altijd geweldig om nieuwe auteurs te ontdekken en kennis te maken met hun werk.

Nog leuker is dat ik haar een aantal vragen mocht stellen voor een interview. Lees met me mee, ik heb het in ieder geval met veel plezier gelezen.


Interview


- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben geboren in 1970 in Rotterdam en heb daar tot 2014 gewoond. In dat jaar ontmoette ik mijn grote liefde Paul, kreeg er ook nog twee mooie bonusdochters bij en verhuisde nog datzelfde jaar samen met mijn twee snoezen van poezen naar de gemeente Voorne aan Zee. Het is hier heerlijk wonen op 10 kilometer van de kust. In de zomer fietsen we dan ook regelmatig naar het strand waar we genieten van de zon en de zee.
Mijn grootste hobby is natuurlijk schrijven. Daarnaast luister ik graag naar goede muziek (vooral lekker hard in de auto), kijk ik graag naar goede films en series, ben ik lekker aan het koken of werk ik in de tuin om mijn hoofd leeg te maken. Een favoriete klus is grasmaaien. Verstand op nul en gaan!
Ik ben een rasoptimist en iedere dag dankbaar voor alles wat ik heb. Ik voel me een ontzettend rijk mens omdat ik gezond en gelukkig ben. Ik werk hard om mijn dromen te realiseren, en manifesteer alles in mijn leven. Mijn levensmotto: geloof in jezelf en doe waar je blij van wordt, het leven is te kort om er niet van te genieten!

- Jouw debuut Volmaakte onschuld verscheen op 31 mei 2002. Je hebt jouw boek in eigen beheer uitgebracht via Paris Books. Kun je ons hier iets meer over vertellen? Waarom je dit om deze manier hebt gedaan en waarom dit een bewuste keuze was?
Toen ik in juni 2019 begon met dit verhaal trok zelf uitgeven me al direct aan. Ik zag het als een avontuur, want zelf uitgeven is ondernemen, en ondernemen zit in mijn bloed. Daarnaast wist ik dat uitgevers werden overspoeld met manuscripten, en die kregen het nog drukker toen Corona in maart 2020 uitbrak. Ik heb één poging gedaan om mijn synopsis bij een literair agent aan te bieden, maar na zes maanden had ik nog steeds geen antwoord. Toen was het voor mij duidelijk. Ik kocht het boek Hoe schrijf je een bestseller van Maria Genova, vroeg haar mijn boek te redigeren, liet mijn verhaal door zo’n twaalf mensen proeflezen die met goede feedback terugkwamen en benaderde Paris Books. Paris Books is een uitgeefdienst, en je bepaalt zelf welke diensten je tegen betaling afneemt. Paris Books bracht me in contact met een fantastische vormgeefster die ook de lay-out kon verzorgen en een goede drukker. Ik tekende een contract met Paris Books waardoor mijn boeken onder andere bij het Centraal Boekhuis kwamen te liggen, liet Maria een marketingplan maken, werd er een persbericht opgesteld en verzonden en gaf ik opdracht om een prachtige website bouwen. Maar het allerbelangrijkste: alle rechten van mijn boek staan op mijn naam. Dus als het ooit verfilmd wordt … 😉. Al met al was het een aardige investering, maar daardoor had ik wel de volledige regie in handen.

Wat best moeilijk is is om mijn boek onder de aandacht van mijn doelgroep te brengen. Ik ben een onbekende auteur en heb geen grote marketingmachine achter me die deuren voor me kan openen. Hoewel uitgeven via een traditionele uitgever ook zeker geen garantie voor succes is. Binnenkomen bij de bladen is ontzettend moeilijk, en dat zou juist zo ontzettend goed kunnen helpen om bekendheid voor mijn boek te genereren. Wel adverteer ik via Facebook en Instagram, plaats leuke content, schrijf blogs, en heb ik het voor elkaar gekregen dat de bibliotheken mijn boek hebben aangekocht – maar liefst 134 stuks!. Boekhandels die me aanspreken bel ik gewoon zelf op.  Negen van de tien keer zijn ze heel enthousiast en bereid om mijn boeken in te kopen – zelfs binnenkort op Curacao! -, en vaak mag ik ook signeersessies organiseren. Het is knetterhard werken want er komt echt veel kijken bij zelf uitgeven, maar dat heb ik er heel graag voor over. Omdat lezers lyrisch zijn over mijn boek ben ik enorm gedreven om vooral door te gaan. Want dat is wat ik wil: lezers blij maken.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
De inspiratie om een boek te gaan schrijven kreeg ik voor het eerst toen ik 39 was. Ik schreef over de avonturen van mijn leven als single vrouw, maar dit verhaal heb ik nooit uitgegeven. Mijn vroegere  leidinggevende zei ooit tegen me dat ik een talent had om te schrijven, en zijn woorden kwamen direct naar boven toen ik schrijfambities kreeg. Helaas is Willem (Troost, red) niet meer onder ons, en daarom heb ik mijn boek postuum aan hem opgedragen. Het eerste exemplaar heb ik mogen uitreiken aan zijn echtgenote. Het was een zonovergoten dag en een heel speciale dag voor ons allebei die we nooit meer zullen vergeten.

- Waar haal jij jouw inspiratie om te schrijven vandaan?  Hoe is het idee voor de verhaallijn van jouw boek ontstaan?
Het verhaal ontstond tijdens een vakantie op Ibiza in juni 2019. Ik had net Gebroken van B.A. Paris uit en was verbluft over het plot. Toen ik het blauwe water van de zee in liep vroeg ik me verwonderd af hoe schrijvers toch aan hun inspiratie komen. Als donderslag bij heldere hemel popte het verhaal van Julia en Mark op in mijn hoofd, heel bijzonder. Ook zag ik het omslag en de titel van het boek voor me. Nog diezelfde middag begon ik met schrijven, en binnen negen maanden stond de ruwe versie van mijn boek op papier. Drie jaar later was Volmaakte onschuld een feit.

Gerechtigheid, deel twee van de trilogie, zat ook al heel snel in mijn hoofd. In december heb ik een kort verhaal spannend geschreven dat ergens dit jaar in een verhalenbundel zal worden opgenomen. Als ik binnenkort klaar ben met Gerechtigheid ga ik vaker korte verhalen schrijven omdat het ontzettend leuk is om te doen en om lezers die mij niet kennen kennis kunnen maken met mijn schrijfstijl.

- Wie is jouw favoriete personage uit Volmaakte onschuld?
Dat is met stip op één Julia. Julia heeft een goed hart, ze wil goed voor iedereen zorgen en heeft een heel positieve instelling. Net zoals veel vrouwen wil ze als carrièrevrouw, echtgenote en moeder van een dochtertje alle ballen in de lucht houden, maar dat gaat natuurlijk mis. Ze krijgt burn-outachtige verschijnselen en het gaat steeds slechter met haar. Het grappige is dat lezers mij in Julia herkennen. Onbewust heb ik dus blijkbaar elementen van mezelf in haar karakter verwerkt, en toen ik het verhaal terug las kon ik het niet meer ontkennen. Net als Julia ben ik ook een pleaser en soms te goedgelovig, waardoor mensen die het minder goed met haar voor hebben misbruik van haar goedheid maken, een eigenschap die ik helaas ook herken. O ja, en eigenwijs. Maar ach, er zijn ergere dingen in het leven 😉.

- Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek lezen? Wat onderscheid jouw boek(en) van de rest?
Wat een leuke vraag! Mijn boek is een rasechte vrouwenthriller die bol staat van de negatieve emoties: allesoverheersende liefde, diepgewortelde jaloezie en intense haat. Thema’s waar we in het dagelijks leven graag heel ver bij vandaan blijven, maar het ondertussen heerlijk vinden om over te lezen. Mijn boek is spannend vanaf de eerste bladzijde, houdt de spanning door het hele boek heen vast, en de onverwachte wending die het verhaal neemt in het allerlaatste hoofdstuk zorgt ervoor dat je het niet meer weg kunt leggen. En … het is het eerste deel van een trilogie. Aan het eind van het boek zijn de eerste drie hoofdstukken van Gerechtigheid opgenomen. Deel drie van de trilogie, Wraak, is het laatste deel. Dagelijks krijg ik de vraag wanneer deel twee verschijnt, dus ik voel de druk hahaha.

- Lees je zelf ook? En zo ja, wat is jouw favoriete genre? En heb je ook en favoriete auteur? Iemand die je bewonderd om zijn of haar schrijftalent?
Zelf lees ik op het moment te weinig; naast een fulltime baan en mijn schrijfwerk hou ik nauwelijks tijd over om nog iets anders te doen. Ik probeer in de auto of tijdens een klus in huis een luisterboek op te zetten zodat ik toch een boek kan ‘lezen’. Mijn grote voorbeeld en degene die me heeft geïnspireerd om te gaan schrijven is B.A. Paris. Vanuit het niets werd haar boek Achter gesloten deuren een wereldwijde bestseller. En terecht, want wow, wat een boek, en wat een plot! Haar schrijfstijl vind ik heel prettig; haar boeken zijn makkelijk leesbaar waardoor ik me volledig kan focussen op het verhaal. Ook Gebroken vond ik een geweldig. Vroeger las ik veel boeken van Karen Slaughter, Eva Fossum en Tess Gerritsen, maar tegenwoordig kies ik voor wat minder heftige thrillers. Van Nederlandse bodem lees ik graag boeken van Esther Verhoef. Close-up is daarbij met stip op één mijn all-time favorite.

- Zou je in de toekomst nog iets anders willen schrijven dan thrillers?
Dat zou zomaar eens kunnen. Onlangs zag ik de film Where the crawdads sing naar het gelijknamige boek van Delia Owens. Ik moest mijn bed uit om naar zakdoeken op zoek te gaan, want ik hield het niet droog. Nu ik de film heb gezien wil ik het boek ook absoluut lezen. Ik hou van love stories; verhalen waarin je jezelf helemaal kunt verliezen. Omdat ik me volledig inleef in mijn personages en ik tijdens het schrijven echt wordt meegezogen in het verhaal waarbij ik al mijn zintuigen gebruik dacht ik na de film wel: hoe mooi zou het zijn om ooit zo’n verhaal te kunnen schrijven? Dus wie weet, ik ben tenslotte pas 53 😉.

- Inmiddels ben je druk aan het schrijven aan het vervolg op Volmaakte onschuld. Welke verwacht wordt medio juni 2023. Kun je misschien een heel klein tipje van de sluier voor ons oplichten?
Gerechtigheid gaat verder waar Volmaakte onschuld eindigt. In Gerechtigheid is Julia verhardt door wat ze heeft meegemaakt. Ze is er klaar voor om de strijd met Mark en Leah aan te gaan en is vastberaden om het contact met haar kind te herstellen. De confrontaties in dit boek zijn heel heftig, en er overkomt haar natuurlijk weer van alles. Enneuh misschien ook wel een nieuwe liefde? Meer zeg ik echt niet hoor!

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscripten als eerste toe?
Aan een aantal mensen die hebben aangeboden heel graag te willen proeflezen. Die mensen vertrouw ik blind, en zij durven ook eerlijke feedback te geven. Ik hoop dat ik altijd op hen zal mogen rekenen want zij zijn mijn sparringpartners en mijn klankbord. Een manuscript heeft een kritische blik en een kritische redacteur nodig, pas dan ontstaan de mooiste verhalen. Ik kan wel zeggen dat ik ontzettend veel geleerd heb het afgelopen jaar, en die kennis komt me goed van pas bij het schrijven van Gerechtigheid. Op naar de volgende publicatie!

Bedankt Daniëlle voor dit leuke interview en je uitgebreide antwoorden.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...