maandag 20 februari 2023

De heks in mij - Loes den Hollander

 

Titel: De heks in mij
Auteur:
Loes den Hollander
Uitgever:
De Crime Compagnie
Genre:
Thriller
Verschenen:
oktober 2022
Beschikbaar:
Paperback, Ebook en luisterboek
ISBN:
9789461096975, 9789461097026 en 9789461097118
NUR:
305
Pagina’s:
282

Het moederschap is niet voor iedereen weggelegd of vanzelfsprekend. Kaia, Jill en Wiesje kunnen daarover meepraten. Behalve de diepe wens om moeder te worden hebben ze  nog een andere gezamenlijke focus. Als hun leven volkomen onverwacht verandert, krijgen ze alle drie te maken met tegenstrijdige emoties die het beste en tegelijk het slechtste in hen naar boven halen.

En waardoor de heks in een van hen te veel ruimte krijgt.


Je woont in mij,
dat weet ik al
mijn hele leven.

Ik wacht op jou.
Je bent het kind
dat me verlossen zal
van onverzadigbaar verlangen.

Kaia Grootstal – van Bommel is getrouwd met Gijs en is succesvol als kinderboekenschrijfster. Gijs is eigenaar van een groot bedrijf en samen hebben ze het goed in hun luxe vrijstaande villa. Er is echter iets wat niet met geld te koop is, Kaia wil niets liever dan moeder worden. Al 14 jaar lang is dit een lang gekoesterde wens en een diep verlangen.

Is ze definitief een persona non grata geworden voor haar familie.

Ook Jill merkt dat niet alles in het leven te koop is. Jill is alleenstaand moeder van de 3 jarige George. Jill werd tot afschuw van haar gelovige familie ongehuwd zwanger, waardoor ze er alleen voor kwam te staan. Ook liefde is niet te koop.

Het is de buitenkant, ik weet het. Binnen in mij ziet het er minder fraai uit. Binnenin voeren teleurstelling en woede de boventoon. Ze worden vergezeld van een groeiende ambitie om iemand te straffen. Iemand, het maakt niet uit wie. Dat zag ik niet goed. Het maakt nóg niet uit wie.

En ook Wiesje, de knappe ex van Gijs. Gijs was haar grote liefde met wie ze jarenlang samen was. Worstelt zo met haar eigen verlangens en emoties.

Ooit was ik de meest vredelievende persoon die volgens jou kon bestaan.
Nu weet ik niet meer wie ik werkelijk ben.

Loes den Hollander, wie kent haar niet? De thrillerkoningin van Nederland. Ze heeft al 28 thrillers op haar naam staan en still going strong. Ik lees haar thrillers altijd met veel plezier en was dan ook heel benieuwd naar haar nieuwste boek De heks in mij. Heb ik er weer net zo van genoten als van haar andere boeken? Het boek heeft een prachtige cover, alleen al daarvoor wil je het boek in je boekenkast hebben staan.

De heks in mij bestaat uit 4 delen. Ieder deel is geschreven vanuit een ander personage, namelijk Kaia, Jill en Wiesje. De delen bestaat uit korte hoofdstukken afgewisseld met stukken cursieve onheilspellende tekst.
Het verhaal gaat meteen spannend van start met een creepy vers. Vanaf de eerste bladzijde word je het boek ingezogen. Dat is echt de kracht van Loes met haar snelle aangrijpende schrijfstijl en levendige karakters en dramatische thema’s als zwangerschap, moederschap en geloof en de daarbij behorende emoties als teleurstelling, afgunst, verdriet en verlies.

In De heks in mij maken we kennis met drie totaal verschillende vrouwen, die ieder op hun beurt hun eigen sores met zich meedragen.
De 40 jarige kinderboekenschrijfster Kaia Grootstal – van Bommel, ze is getrouwd met Gijs. Gijs is een echte zakenman en gerespecteerd bestuurder van 16 vakantieparken in Nederland, België en Duitsland. Kaia heeft een lang gekoesterde wens, een diep verlangen. Ze probeert al 14 jaar om moeder te mogen worden, ze verlangt hier hevig naar.
En dan Jill, een jonge alleenstaande moeder, van haar 3 jarige zoontje George. Jill komt uit een gelovige familie die haar ongehuwde zwangerschap niet respecteerde waardoor ze overal alleen voor is komen te staan.
En dan tot slot Wiesje, de ex van Gijs waarmee hij jaren samen was. Een berekenend typje. Kaia en Wiesje liggen elkaar niet zo.
Loes den Hollander zit tijdens het schrijven in zo’n flow dat het haast lijkt alsof zij zelf de personages wordt. Echt zo knap hoe zij onder de huid van de personages kruipt, iedere keer weer waardoor ze levensecht worden.

De heks in mij bevat gedurende het verhaal een onderhuidse spanningsboog en den Hollander weet haar lezers door diverse plotwendingen telkens op het verkeerde been te zetten. Het verhaal zit weer knap in elkaar. Je vraagt je de hele tijd af wie is er nu eigenlijk de ‘bad guy’?

Om de vraag te beantwoorden: Ja, ik heb enorm genoten van De heks in mij. En kijk alweer uit naar Loes haar volgende thriller Geloof mij nooit, welke in april 2023 verschijnt.

De heks in mij, drie vrouwen met een groot verlangen, wanneer veranderd liefde in haat? Wanneer komt
de heks in jou naar boven? Aanrader!

★★★

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...