donderdag 23 februari 2023

Interview Machteld van Zalingen

Maak kennis met... Machteld van Zalingen



Op 10 januari 2023 verscheen Bloedlijn van schrijfster Machteld van Zalingen bij uitgeverij De Crime Compagnie. Recent las ik haar boek en heb ervan genoten.


In het kort wat ik ervan vond:
Bloedlijn, onheilspellende goed uitgewerkte thriller met vermakelijk rechercheurs duo. Wat gebeurde er die ene zaterdag in augustus 2011? En waar is Emma gebleven? Aanrader!

Interview
Aan mij de eer om Machteld een aantal vragen te mogen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer vertellen over jezelf? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben getrouwd met mijn ‘high school sweatheart’ ;-) en heb drie lieve tieners.
Mijn werk is redacteur, tekstschrijver en schrijfdocent. Dat laatste doe ik sinds een paar maanden ook voor de Online Schrijfschool van Marelle Boersma en vind ik superleuk. Ik ben geboren en getogen op de Veluwe. Heb een aantal jaren in Utrecht gewoond, tijdens mijn studietijd en de eerste jaren dat ik ging werken, maar vanwege het werk van mijn man zijn we weer terug verhuisd naar de Veluwe, waar we nu alweer twintig jaar wonen, lekker dichtbij het bos. Mijn hobby’s: sporten, ik houd van buitensporten zoals hardlopen, mountainbiken, tennissen en bootcampen. Daarnaast doe ik graag yoga en heb ik sinds een tijdje boksles. Verder houd ik natuurlijk van lezen en schrijven, series kijken en op reis gaan met mijn gezin.

- Op 10 januari 2023 verscheen jouw tweede thriller Bloedlijn. Hoe is het idee voor de verhaallijn van Bloedlijn ontstaan? Waar haal jij de inspiratie vandaan?
Het idee is eigenlijk een samensmelting van allerlei ideeën, die zijn ontstaan vanuit een beeld dat iemand geïsoleerd ergens in een berghut zat en bedreigd werd door iemand. Vervolgens ga ik dan bedenken waarom iemand daar zit en waarom diegene bedreigd wordt. En ook vanuit de dader, hoe is die zo ver gekomen, wat heeft hem/haar ertoe aangezet? En dan natuurlijk het verhaal van Manon, die zich ook steeds verder ontwikkelt (er zullen nog meer boeken van haar komen), dingen meemaakt, een nieuwe liefde leert kennen, etc...

Ik haal inspiratie uit de natuur, mensen, het nieuws, andere boeken, series, films, maar het meest uit menselijk gedrag.

- Wie is jouw favoriete personage uit Bloedlijn? Is dat net als jouw lezers, Manon Dijkgraaf?
Manon is zeker favoriet, daarom heb ik haar terug laten komen na Wraakzusters. Maar ook Adam is mij dierbaar. Ik heb wel een zwak voor hem.

- Was het lastig om een uitgever te vinden?
Ja dat was lastig. Ik had al een uitgever voor mijn eerste boek, maar nadat die failliet was gegaan had ik even de moed verloren en niet direct zin om weer dat hele traject te doorlopen. Uiteindelijk wilde ik toch wel graag verder en ben ik na verschillende afwijzingen om diverse redenen terechtgekomen bij De Crime Compagnie. Hier ben ik heel blij om, want het is een uitgeverij die goed mij past denk ik, en waar een hele prettige en betrokken sfeer heerst.

- Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek lezen? Wat onderscheid jouw boek van de rest?
Als je van spannende verhalen houdt die echt zouden kunnen gebeuren, met personages die onder je huid kruipen én als je het leuk vindt om een serie te lezen (kan overigens ook los van elkaar gelezen worden hoor), dan moet je Bloedlijn lezen!

Naast Bloedlijn en Wraakzusters schreef je ook nog 9 non-fictie boeken en 2 prentenboeken. Zou je in de toekomst ook nog iets totaal anders willen schrijven?
Ik overweeg nog eens een reisverhaal te schrijven, à la Carolijn Visser. En misschien ook een keer een roman, of een historische thriller.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Mijn ouders en mijn man.

- Ben je misschien alweer begonnen aan je volgende manuscript? En zo ja kun je misschien een heel klein tipje van de sluier voor ons oplichten?
Jazeker! Ik ben nu bezig met een stand-alone. De hoofdpersoon gaat in dit boek op zoek naar haar dood gewaande broer, waarbij het spoor haar naar een Noorse sekte leidt. Dus ook in dit verhaal speelt setting weer een belangrijke rol, maar ook het verleden van de hoofdpersoon en haar familie.

- En dan tot slot de laatste vraag, lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder jij om zijn of haar schrijftalent?
Ik lees heel veel, mijn favorieten zijn o.a. Henning Mankell, Jussi Adler Olsen en Nele Neuhaus, maar ook Marion Pauw, Esther Verhoef en Nicci French heb ik veel gelezen. En B.A. Paris en Harlan Coben lees ik tegenwoordig ook veel. Soms maak ik een uitstapje naar literatuur of fantasy, wat ik een leuke afwisseling vind. En mijn voornemen is om meer reisverhalen te gaan lezen :-)

Bedankt Machteld voor dit leuke interview.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...