zondag 25 juni 2023

Interview Lotte Boot

Maak kennis met... Lotte Boot



In oktober 2013 debuteerde schrijfster Lotte Boot met haar young adult Smiley bij uitgeverij Bertram + de Leeuw. Tien jaar geleden las ik Smiley en dit boek heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten. Als je het boek nog niet hebt gelezen dan zeg ik ‘Lees dat boek!’
Op 25 april, verscheen haar nieuwste boek Het penthouse, een Young Adult thriller bij uitgeverij Blossom Books. Na Smiley was ik natuurlijk super benieuwd naar Het penthouse. En ben daar ook weer enthousiast over. Ik heb Lotte leren kennen als een leuke enthousiaste lieve vrouw. En haar huis, schrijfhuis en paarden echt wauw!

In het kort wat ik ervan vond:
Met Het penthouse heeft Lotte Boot een unieke spannende Young Adult thriller met heftige thematiek neergezet. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal met fictieve karakters. Uniek in zijn soort, anders dan anders.

Het penthouse, unieke spannende YA thriller, uniek in zijn soort, wat zou jij doen als je June was? Aanrader!

Mijn volledige recensie is hier te lezen.

Interview

Ter gelegenheid van Het penthouse mocht ik Lotte een aantal vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben Lotte Boot, schrijver J Maar ook: journalist, eindredacteur, hoofdredacteur en schrijfcoach. En: moeder van twee jongens van 12 en 15. Ik ben geboren in Groningen, heb lang in Amsterdam gewoond en daarna een aantal jaren in Amerika. Nu woon ik alweer een hele tijd met mijn vriend en onze kinderen in de Betuwe (in een dijkhuisje aan de Waal). Ik houd het allermeest van lezen en schrijven, en om mijn hoofd leeg te maken houd ik van yoga en paardrijden (al is kijken naar mijn paarden ook al goed: ik heb er twee en ik kijk vanuit mijn schrijfhuis op ze uit). 

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Ja. Ik heb nog allerlei schetsboeken uit mijn kleutertijd waarin ik eindeloos oefen met letters en woorden, verhaaltjes schrijf en lijstjes met namen maak. Ook schreef ik de tekstballonnen uit de Donald Duck over. Mijn moeder is kunstenaar, maar ik had voor tekenen een stuk minder talent ;) 

-  Naast schrijfster ben je journalist. Is het schrijven goed te combineren naast jouw baan? 
Ik werk nu vooral als eindredacteur en hoofdredacteur. Schrijven gaat nu redelijk, omdat ik eigen baas ben en dus mijn eigen tijd kan indelen, maar het voelt altijd als een strijd. Ik heb jarenlang met veel plezier als journalist gewerkt, en ik heb fantastische mensen ontmoet, bijzondere plekken gezien en veel avonturen beleefd, maar nu zou ik het liefst alleen nog aan mijn eigen boeken werken.

- In oktober 2013 verscheen jouw indrukwekkende debuut Smiley. Hoe ben je op het idee van Smiley gekomen? En is het heel spannend, Smiley werd destijds heel goed ontvangen, of Het penthouse net zo goed wordt ontvangen?
Dankjewel ☺

Ik kwam op het idee voor Smiley toen ik correspondent was in de Verenigde Staten. Daar las ik in de krant over een tienermeisje dat bij de gevaarlijkste straatbende ter wereld terecht was gekomen en, in een poging uit die wereld te ontsnappen, FBI-informant was geworden. Ik ben toen veel research gaan doen: ik ging op pad met een gangdetective en heb gangleden en FBI-mensen gesproken. Daarover heb ik een artikel voor Nieuwe Revu geschreven. En dat artikel leidde uiteindelijk tot mijn eerste YA-boek Smiley. Het boek is gebaseerd op dit waargebeurde verhaal, al heb ik er wel fictie van gemaakt.

 Natuurlijk is het spannend wat lezers van Het penthouse gaan vinden. Maar ik merk dat ik een stuk relaxter ben dan toen. Het heeft met Smiley heel lang geduurd voordat het een beetje begon te lopen. YA was toen ook nog niet zo’n bekend genre als nu, dus recensenten en boekhandelaren wisten nog niet zo goed wat ze ermee aan moesten. Het boek heeft echt zelf zijn weg gevonden naar jonge lezers, uiteindelijk is het zelfs geselecteerd voor de Lijsters en we zijn inmiddels toe aan de derde druk. Daar ben ik heel trots op. Met Het penthouse heb ik dus ook geen haast: ik heb het verhaal geschreven zoals ik het graag wilde schrijven, en ik mocht van uitgeverij Blossom Books alles zo uitvoeren zoals ik het in mijn hoofd had (inclusief experimentele opmaak). Nu is het uit mijn handen en laat ik het los.

- Hoe is het idee voor de verhaallijn van
Het penthouse ontstaan? Waar haal jij jouw schrijf inspiratie vandaan?
Ik kreeg ooit een appje van een onbekende afzender waarin ik werd uitgenodigd voor een spannend feest. Verkeerd bezorgd, leek het. Daardoor sloeg mijn fantasie op hol. Ik had dus eerst alleen één scene in mijn hoofd: die van een geheimzinnig feest. Langzaam ontstonden allerlei verbanden in mijn hoofd: met Het Gouden Ei van Tim Krabbé, dat nog steeds heel populair is, en met een aantal intrigerende documentaires en podcasts die ik had gezien en geluisterd.

 Mijn inspiratie haal ik echt overal vandaan: uit mezelf, uit de wereld om me heen, uit het nieuws, uit boeken die ik lees en films en series die ik kijk. Soms is dat niet eens bewust, en popt iets tijdens het schrijven ineens op. Ik heb in Het penthouse ook allerlei impliciete en expliciete referenties aan films en boeken verstopt.

-
Het penthouse is uitgebracht door uitgeverij Blossom Books, Smiley bij uitgeverij Bertram + de Leeuw. Een bewuste keuze?
Ja, ik ben met Smiley bij Bertram + De Leeuw een beetje een vreemde eend omdat ze geen andere YA uitgeven, dus ik wilde mijn nieuwste graag bij een uitgeverij uitbrengen die wat bekender is bij de doelgroep. Bovendien bleek mijn idee voor een novelle perfect te passen bij de Shorties-serie van Blossom Books.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft?
Ik geloof dat ze vooral bewondering hebben voor mijn doorzettingsvermogen, haha. En ze leven mee en zijn trots, heel lief.

-  Wie is jouw favoriete personage uit Het penthouse?
Oei, dat vind ik lastig. Ik denk dan toch June, de hoofdpersoon. Zij lijkt uiteindelijk het meest op mij. Maar ik ben ook heel gek op Roxy, op haar wilde, onbezonnen kant.

- Tussen 2013 en 2023 zit een lange tijd. Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van
Het penthouse?
In oktober 2021 heb ik het idee gepitcht bij Blossom Books, inclusief een eerste scène. Dus ik heb er anderhalf jaar over gedaan zo’n beetje.

Er zit inderdaad bijna 10 jaar tussen Smiley en Het penthouse. Dat had ik zelf ook graag anders gezien, maar soms komt het leven ertussendoor. Ik heb gedurende bijna de helft van die 10 jaar een heel intensieve fulltimebaan als hoofdredacteur gehad, waardoor ik (naast een gezin) geen tijd en ruimte had om te schrijven. Daarna kreeg ik een burn-out waarvan ik moest herstellen. Sinds een aantal jaren werk ik aan een roman voor volwassenen. Maar toen Smiley geselecteerd werd voor de Lijsters besloot ik dat ik toch graag eerst een nieuwe YA wilde maken.

 Ik heb nu een goed schrijfritme te pakken, dus hopelijk laat mijn volgende boek niet opnieuw 10 jaar op zich wachten!

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Aan de redacteur van de uitgeverij. Ik laat tijdens het schrijven niemand anders meelezen. Pas bij een van de laatste versies ga ik meer mensen vragen mee te lezen.

- Borrelen er stiekem alweer nieuwe ideeën in je hoofd voor je volgende boek? Of ben je misschien alweer begonnen met schrijven? Zo ja kun je misschien een heel klein tipje van de sluier hierover oplichten?
Ja! Ik heb altijd veel ideeën, het is meer een kwestie van goed voelen waar ik op dit moment in wil duiken. Ik ben dus bezig met die roman die deels gebaseerd is op mijn eigen, rommelige jeugd (op mijn 12
e was ik al 6 keer verhuisd, ik woonde in woongroepen en communes, ook zonder ouders). En ik ben aan het uitzoeken of ik een boek kan schrijven over mijn opa, een Schotse bevrijder, die ik nooit heb gekend. En dan heb ik ook nog twee ideeën voor YA-novelles.

- Zou je ooit nog eens iets totaal anders (genre) willen schrijven?
Ja, ik wil dus graag een roman schrijven voor volwassenen en een literaire non-fictie.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Ja, ik lees heel veel! Al lees ik wel langzaam, omdat ik passages vaak overlees en terugblader. Of gewoon in slaap val, haha. Mijn favoriete YA-auteur is Erna Sassen, zij raakt mij enorm, en ik geniet van de boeken van mijn Shorties-collega’s Astrid Boonstoppel, Elin Meijnen en Carlie van Tongeren. Maar ik lees toch vooral volwassenenliteratuur en non-fictie: meestal Nederlands of Amerikaans. En ik ben ook gek op boeken over schrijven, vooral op die van goede schrijvers waarin ze hun schrijfroutines en -geheimen delen, zoals Stephen King, Annie Dillard of Renate Dorrestein. Ik heb geen favoriet boek, of favoriete schrijver, mijn enige criterium is dat ik echt helemaal in een verhaal of wereld wil kunnen verdwijnen en dat ik me niet wil ergeren aan oppervlakkige personages of een krakkemikkige schrijfstijl. Als ik dan toch namen moet noemen: de boeken van Lize Spit en Hanna Bervoets lees ik altijd achter elkaar uit, net als die van Nora Ephron en Dave Eggers.


- En dan tot slot;
Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Ik probeer de boeken te schrijven die ik zelf ook graag zou willen lezen, of graag had willen lezen toen ik een jaar of 15 was: niet alleen spannend, maar ook aangrijpend en maatschappelijk relevant. Mijn verhalen spelen zich af in bestaande werelden of subculturen waarvan je misschien wel eens hebt gehoord, maar die je nooit van binnenuit hebt ervaren. Door mijn journalistieke achtergrond zijn mijn verhalen altijd geworteld in de realiteit. De echte wereld is voor mij opwindend genoeg: truth is stranger than fiction!

Bedankt Lotte voor dit leuke interview en veel succes met alles.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...