donderdag 10 augustus 2023

Interview Anita Kok

Maak kennis met... Anita Kok


Een stuk later dan de bedoeling was, mijn excuses daarvoor. Ondertussen is haar volgende boek al bijna klaar (grapje). Interviews die eerder aan de beurt waren en een ontsteking in mijn kaak, waar ik erg beroerd van ben geweest, kwamen er tussendoor. Maar te leuk om te lezen dus bij deze alsnog mijn interview met schrijfster Anita Kok.

Schrijfster Anita Kok, een veelzijdige vrouw, maakte in 2020 haar thrillerdebuut met Venijnig spoor bij uitgeverij Godijn Publishing. Op 7 mei verscheen haar nieuwste thriller Vrouwenmantel, wederom bij uitgeverij Godijn Publishing. Welke ik een tijd geleden met veel plezier heb gelezen.

In het kort mijn mening over Vrouwenmantel:
Met Vrouwenmantel heeft Anita Kok een zinderende goed uitgewerkte spannende thriller met broeiende spanningen neergezet, die ze rustig weet op te bouwen en plotseling om laat slaan in een stroomversnelling met adembenemende finale.

Vrouwenmantel, zinderende thriller met adembenemende finale, iets voor jou zo’n retraite weekje? Aanrader!

Interview

Speciaal voor de verschijning van Vrouwenmantel mocht ik haar een aantal vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben Anita Kok. Ik ben geboren in Beverwijk en woon in Heemskerk. Ik ben getrouwd met Henk en heb twee kinderen. Tim van 25 en Nanique van bijna 23. Ons huisdier is Simba, een rode kater. Mijn hobby’s zijn tuinieren, schilderen, keramiek, creatief bezig zijn, lezen en schrijven.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Nee. Op de middelbare school zei een leraar (Walraven) na het schrijven van een opstel dat ik iets met taal moest gaan doen. Pas jaren later vroeg iemand mij mee naar een schrijfcursus en dacht ik terug aan die woorden. Pas toen greep het schrijven mij echt, en heb ik het nooit meer losgelaten.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
De meeste mensen reageren erg positief op het feit dat ik schrijf. Maar ik krijg natuurlijk ook wel eens opmerkingen. Zo van : ‘Dat komt toch niet in een boek he?’ Het antwoord laat ik altijd in het midden.

-  In 2020 verscheen jouw thrillerdebuut Venijnig spoor. Vond je het spannend om te debuteren?
Super spannend. Hoe zullen mensen mijn boek vinden, wat als het wordt verguisd? Maar ook een beetje bang omdat dat eerste boek ook een boodschap heeft waar niet iedereen blij mee is. Hoe reageren deze mensen als ze mijn boek lezen?

- In mei is jouw nieuwste thriller Vrouwenmantel verschenen. Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik wilde een verhaal schrijven over een groep vrouwen. Groepsdynamiek vind ik altijd heel interessant. Maar dan een verhaal met verwikkelingen. Onderling tussen deze vrouwen, en zaken waar niet over gesproken wordt. Intriges en geheimen. Ik heb heel lang gewerkt aan de verhaallijnen en dit werd het uitgangspunt voor mijn boek.
De inspiratie haal ik overal en nergens vandaan. Venijnig spoor kwam de inspiratie heel duidelijk uit de directe omgeving, bij dit boek is dat anders. Door goed te luisteren naar andere mensen en hun ervaringen over spirituele cursussen is het idee ontstaan over een mindfulness retraite.

- De originele titel van jouw verhaal is vernoemd naar de vrouwenmantel plant, een plant met een geneeskrachtige werking. Geloof je zelf ook in geneeskrachtige planten en kruiden?
Ja, daar geloof ik zeker in. De natuur is wijs.

- Wie is jouw favoriete personage uit Vrouwenmantel?
Dat is Monique. Een leuk enthousiast mens. Ze heeft een hoop meegemaakt in haar leven maar heeft zich niet laten vangen door de duisternis. Ze blijft positief en energiek.

Kat: Monique vond ik ook wel een van de leukste karakters in het verhaal.

- Aan welke boek heb je tijdens het schrijven het meeste plezier beleeft? Je debuut of je nieuwste?
Absoluut dit nieuwe boek. Omdat ik al een boek geschreven had wist ik ook beter hoe ik het moest aanpakken. Ik was minder onzeker. Ik had ook een beter overzicht van wat ik wilde en daardoor had ik meer structuur. Al met al was het fijner om dit boek te schrijven.

- Was het lastig om een uitgever te vinden?
Ik had mazzel. Ik leerde Antoinette Kalkman kennen op een schrijfvakantie voor Paal 15, de eerste verhalenbundel van Marelle Boersma en Esther van der Ham. Antoinette vroeg mij om mijn schilderijen te exposeren bij de boeklancering van Bonuszoon, haar debuut. Daar kwam ik Elly van Godijn Publishing tegen en we raakten met elkaar in gesprek. Het klikte en ze vroeg mij mijn manuscript op te sturen. Dat deed ik en drie maanden later kreeg ik een berichtje dat ze het wilde uitgeven.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Mijn proeflezers, en tevens ook thrillerschrijfsters Anke Verbraak en Anita Kroef. Zij zijn kritisch maar ook zeer deskundig, dus ik vertrouw ze volkomen. We hebben samen een appgroepje A3.

- Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van jouw boeken? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Het liefste schrijf ik in een schrijfbubbel. Dus toen de lessen eind juni waren afgelopen en de kunstexposities over waren ging ik schrijven. De maanden juli en augustus stonden de afgelopen twee jaar in het teken van schrijven en vakantie. Ik schreef dan iedere dag een dagdeel,zo een vier uur achter elkaar. Meestal de ochtend, de middag nam ik dan vrij. En in de avond ging ik dan nog even twee, drie uurtjes door. September startten de lessen weer op en kon ik mijn manuscript mooi afronden.

- Wellicht een beetje vroeg, maar ben je misschien alweer stiekem bezig aan je volgende boek? Of bruisen er alweer ideeën door je hoofd? Zo ja, kun je misschien een heel klein tipje van de sluier hierover oplichten?
Ja hoor, het blijft bruisen. Ik ben eerlijk gezegd alweer bezig met boek drie. Die gaat over sneeuwklokjes. Een busreis naar Engeland om tuinen te bekijken en de diversiteit aan sneeuwklokjes. En weer een thriller.

- Zou je ooit nog eens iets totaal anders (genre) willen schrijven?
Ik zou heel graag een keer een Roald Dahl achtig boek willen schrijven met een hoop humor erin. Maar hoe doe je dat?
Of een historische roman. Dat vind ik zelf ook heerlijk om te lezen.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Ik lees zelf heel graag. Al kom ik er door de drukte van mijn eigen bedrijf te weinig aan toe de laatste tijd. Ik lees het allerliefste een goed psychologische thriller. Ik hou erg van de boeken van Esther Verhoef, maar ook allerlei andere Nederlandse thrillerschrijfsters zoals mijn collega’s bij Godijn: Anke Verbraak, Antoinette Kalkman en Anita Kroef.
Mijn lievelingsboek is Rendez-vous van Esther Verhoef.

- Tenslotte;
Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Mijn eerste boek Venijnig Spoor moet iedereen lezen omdat het naast een spannend verhaal een boodschap heeft waarvan ik vind dat iedereen die moet weten.

Vrouwenmantel onderscheidt zich van andere verhalen omdat de hoofdpersoon geen jonge vrouw is maar een vrouw van 50 plus. Dit boek doorbreekt de taboes die er zijn over de overgang en schetst een ander beeld dan gewoonlijk in de boekenwereld over de wat oudere vrouw. Daarnaast laat het zien hoe ver mensen kunnen gaan om hun geheimen te beschermen. Ik hoop dat de lezers er net zo veel plezier aan zullen beleven als ik had aan het schrijven. Dan zit het namelijk wel goed!

Dank je wel Kat voor dit leuke interview. Ik heb er erg van genoten!

Bedankt voor dit leuke interview Anita! Veel succes met schrijven.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...