donderdag 17 augustus 2023

Whit - Cora Rose

Titel: Whit, Onverwacht serie deel 1
Auteur: Cora Rose
Uitgever: MH Books
Genre: m/m New Adult Romance
Verschenen: Juni 2023
Beschikbaar: Paperback en Ebook
ISBN: 9789492792570 en 9798223453642
NUR: 343
Pagina’s: 302


Ik laat geen mensen binnen. Nooit.


Caleb van Beek zocht dringend woonruimte en Whit een nieuwe kamergenoot. Sinds twee weken wonen ze samen op de campus. Beide jongens zijn elkaars tegenpolen, control freak Whit houdt van netjes en Caleb maakt overal een rommeltje van.

Ik geef de koorts de schuld. Ik ben verward en blijkbaar homo als ik ziek ben.

Whit valt op mannen en Caleb op vrouwen en toch intrigeert zijn nieuwe kamergenoot hem enorm. Dit schept veel verwarring want hetero jongens worden niet verliefd op andere jongens toch? Is hij zijn verstand verloren? Is dit slechts een bevlieging?

Shit, mannen zeggen dat vrouwen verwarrend zijn, maar ze hebben Whit zeker niet ontmoet. Hij is een mindfuck.

Whit is niet te doorgronden en heeft geheimen, hij is een groot raadsel. Allebei zijn ze niet wat ze in een eventuele partner zoeken en toch kunnen ze elkaar niet loslaten. Tijdens hun grote zoektocht van aantrekken en afstoten groeien ze steeds verder naar elkaar toe.

Meestal kan ik mensen lezen als een boek, maar bij deze kerel lukt het me bij lange na niet. Hij is als een verzegelde kluis. Niemand erin of eruit.

Was dit alles een vergissing of zijn ze gemaakt voor elkaar?

Ze zeggen dat ik een crush op hem heb.
Nee, het is een obsessie.
Omdat heteromannen geen crush hebben op andere kerels.
Echt niet.

Normaal gesproken lees ik bijna alleen boeken van auteurs van eigen bodem, met hier en daar een uitstapje naar de Vlaamse auteurs. Het was echt al lang geleden dat ik een boek van een niet Nederlandse/Belgische auteur las, niet omdat ik buitenlandse auteurs niet goed vind, maar gewoon omdat ik vind dat er zoveel moois van eigen bodem verschijnt. Voor Whit van de Amerikaanse schrijfster Cora Rose, vertaalt door uitgeefster Miranda Hillers van uitgeverij MH Books, maakte ik graag een uitzondering. En dat was kan ik nu wel zeggen een goede keuze.

Whit, een veel besproken boek, waar ik al veel enthousiasme over voorbij had zien komen. Een boek waar ik nieuwsgierig naar werd en wat ik als ruimdenkend persoon, die al vele steamy boeken gelezen heeft, wel zag zitten. Toch was dit genre man/man nieuw voor mij. Ik ben er volkomen blanco ingestapt en heb mij laten meevoeren in de wereld van Whit en Caleb.

Whit is het eerste deel van de Onverwacht serie en bestaat uit 17 hoofdstukken en nog 2 afsluitende hoofdstukken (epiloog) aan het eind van het verhaal. Het verhaal is geschreven in de ik vorm voornamelijk vanuit hoofdpersonage Caleb van Beek, hier en daar afgewisseld vanuit de mysterieuze Whit.

Cora Rose heeft een zeer gedetailleerde, meeslepende, intrigerende en steamy schrijfstijl. Het verhaal is intrigerend vanaf de eerste bladzijde, ze sleept je het verhaal in en laat je niet meer los. Het verhaal en de karakters krijgen op deze manier veel diepgang, het is niet alleen maar seks er zit een veel diepere laag onder.

Whit is enerzijds totaal anders dan alle boeken die ik eerder las en toch, ik was nieuwsgierig is zo’n verhaal met twee mannen in de hoofdrol nou echt veel anders dan het traditionele verhaal van man/vrouw romance? Nee, eigenlijk ook weer niet.
Het verhaal is ruw, hard en grof en daarmee niet geschikt voor preutse mensen. Ik ben wel wat gewend om te lezen, maar kreeg er hier en daar ook wel rode oortjes van. De verhaallijn zit goed in elkaar en kent veel diepgang. De wending die Cora Rose voor het verhaal heeft bedacht komt onverwacht en brengt de lezer in verwarring.

Naast spicy scenes bevat het boek ook heerlijke humor en heavy thema’s. Er gaat niet voor niets een trigger warning aan vooraf. Onderwerpen als geestelijke mishandeling, hechtingsproblematiek en geestelijke gezondheid, automutilatie en suïcide gedachten. Intimiteit, liefde en vertrouwen maar ook loslaten en obsessies en dominantie, heeft zij op een goede manier in het verhaal verweven. Evenals de boodschap dat houden van niet zit in een geslacht maar in een persoon, dat je verliefd wordt op een persoon en het maakt niet uit of dit nu een man of een vrouw is.

In Whit maken we kennis met Caleb en Whit. Ze wonen sindskort samen op de campus, Whit zocht een nieuwe kamergenoot en Caleb had dringend woonruimte nodig en sinds twee weken zijn ze roomies. De  tweeëntwintigjarige Whit en eenentwintigjarige Caleb zijn in alles elkaar tegenpolen, Whit is dwangmatig netjes en Caleb een enorme sloddervos, wat geregeld tot irritaties leidt bij Whit. Caleb studeert bedrijfskunde aan de universiteit en Whit gaat een rechtenstudie tot advocaat volgen. Whit valt op mannen, Caleb op vrouwen en toch voelt hij zich als heteroman enorm aangetrokken tot zijn mysterieuze kamergenoot. Dit zorgt voor veel verwarring, want hetero jongens worden niet verliefd op andere jongens toch? Is hij zijn verstand verloren? Zit hij in de ontkenningsfase? Is dit slecht tijdelijk? Tijdens hun grote ontdekkingstocht van aantrekken en afstoten, groeien ze steeds dichter naar elkaar toe, maar control freak Whit is een groot raadsel en heeft geheimen. Caleb is alles wat hij niet wil en visa versa en toch kunnen ze elkaar niet loslaten. Beide hebben ze het lastig op een andere manier. Was dit alles een vergissing of blijken ze voor elkaar gemaakt?

Waar je bij aanvang van het boek nog geen enkel idee hebt waar het verhaal heen gaat, kom je daar gedurende het lezen achter. Langzaam aan kom je steeds meer te weten en ga je mee op ontdekkingstocht met beide heren. En gedurende het lezen, kun je aan het eind van het verhaal niet anders dan sympathie voor ze opbrengen en ze in je hart sluiten. Rose creëert ook al een opbouw voor het tweede deel Sem. Waar ik ook heel benieuwd naar ben en binnenkort aan ga beginnen. Nog leuker is dat de serie nog veel meer delen kent, die later dit jaar ook uitgebracht zullen gaan worden door MH Books.

Met Whit heeft Cora Rose een intrigerende meeslepende steamy New Adult romance met een diepere laag neergezet. In een voor mij nieuw genre, een aangename eerste kennismaking. Fascinerend vanaf de eerste pagina en anders dan andere boeken. Ruw, hard en grof, vol spicy scenes, niet geschikt voor preutse mensen. En vol heftige onderwerpen en een mooie boodschap. Ga mee op de ontdekkingstocht van Caleb en Whit.

Whit, intrigerende meeslepende steamy New Adult met diepere laag. Ga mee op de ontdekkingstocht van Caleb en Whit. Op naar deel 2, Sem. Aanrader!



Met dank aan uitgeverij MH Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...