donderdag 28 september 2023

Interview Vera van Beers

Maak kennis met... Vera van Beers



Een nieuwe naam in Thrillerland, Vera van Beers, De Crime Compagnie heeft weer een nieuw talent aan hun mooie uitgeverij toegevoegd. Vera heeft er lang op moeten wachten, oorspronkelijk zou haar thrillerdebuut Onheilspad al in juni verschijnen. Helaas werd de release verschoven naar oktober. En na maanden van ongeduldig wachten is het dan nu eindelijk zover, op 1 oktober zal Onheilspad te samen met 4 andere spannende boeken van de Crime Compagnie gelanceerd worden in het Crime Compagnie Café te Utrecht.

Ik ben gek op nieuwe auteurs en vind het altijd super leuk om een debuut te mogen lezen en ben dan ook razend benieuwd naar Vera’s debuut. Het klinkt alvast heel spannend.

Achterflap:

Ze wilden alleen maar naar huis…

Na een gezellig festival besluiten vier vriendinnen een kortere route naar huis te nemen. Maar op het stille bospad doemt ineens een auto voor hen op. Ze kunnen er niet langs en besluiten een kijkje te nemen. Dan doen ze een schokkende ontdekking.
Eenmaal thuis denken ze veilig te zijn, maar niets blijkt minder waar. De gebeurtenis uit het bos blijft hen achtervolgen en dwingt hen een groot geheim te bewaren. Is hun vriendschap hiertegen bestand?

Interview

Ter gelegenheid van de verschijning van Onheilspad mocht ik Vera een aantal vragen stellen. Lees met me mee... 

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben opgegroeid in het Brabantse dorp Dongen waar ik zo’n vijfentwintig jaar heb gewoond. Daarna ben ik verhuisd naar Tilburg waar ik nog steeds woon. Naast schrijven werk ik op de commerciële binnendienst bij een internationale groothandel. Mijn hobby’s zijn lezen en sporten.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Nee, dat wil zeggen, ik heb er nooit echt over nagedacht. Ik schrijf ook pas sinds een aantal jaren. Als kind was ik niet echt een lezer, maar ik keek wel films en series op tv en bedacht dan zelf verhaaltjes in mijn hoofd. Zo nu en dan schreef ik ze op, maar al na een paar bladzijden strandde het verhaal. De zelf verzonnen verhaaltjes zijn nooit uit mijn hoofd gegaan. Een aantal jaar geleden ontstond er een groter idee dat ik verder ben gaan uitwerken. Uiteindelijk is het een boek geworden.

- Binnenkort komt jouw grote droom uit verschijnt jouw debuut Onheilspad. Een spannende tijd, men kent jou vooral van je korte verhalen. Hoe ontstond het idee voor een boek? En vind je het heel spannend om te debuteren?
Voor mijn veertigste verjaardag kreeg ik van mijn broer een url met mijn eigen naam cadeau. Uiteindelijk is dat mijn website geworden waar ik korte verhalen publiceer. Ik kreeg er goede respons op en dat gaf me de moed om mijn boekidee verder te ontwikkelen. Soms dacht ik wel, hoe krijg ik een heel boek gevuld? Maar dan verzon ik weer iets waardoor ik zo weer een aantal pagina’s aan het typen was. En het blijft leuk hoe nieuwe personages ineens je verhaal kunnen binnenlopen zonder dat je ze ziet aankomen.

En ja, ik vind het super spannend om te debuteren. Natuurlijk heb ik al korte verhalen de wereld in geworpen (website/e-book), maar nog nooit een boek van meer dan 300 papieren pagina’s. Dat voelt toch wel anders.

- Hoe is het idee voor de verhaallijn van Onheilspad ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Mijn inspiratie haal ik vooral uit boeken, series, films en het nieuws. En uit het leven. Onheilspad begint op het moment dat vier vriendinnen terugrijden van een festival. Ik hou zelf ook erg van festivals en bezoek er minimaal wel eentje per jaar met mijn vriendinnen. De hoofdpersonages uit mijn boek kiezen ervoor om door het bos terug naar huis te rijden en komen op een heel smal bospad. Het idee van dat bospaadje is bij me opgekomen tijdens een van mijn wandelingen in het Wandelbos in Tilburg. Het is een aangelegd bos waar je heerlijk over de brede paden kunt wandelen en kunt genieten van de stadsrust. Daar zag ik een dichtbegroeid zandpaadje en vroeg me af of je er met de auto overheen zou kunnen rijden. Al wandelend begon ik verder te dagdromen over allerlei doemscenario’s die zouden kunnen gebeuren onderweg. Iedere keer dat ik langs dat smalle paadje wandelde, ging het in mijn hoofd van kwaad tot erger. En uiteindelijk schrijf ik dat dan op ☺

 - Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van jouw boek? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Ik was eerst bezig met een ander verhaal. Tijdens de afronding ervan kwam het idee van Onheilspad naar boven. Het eerste verhaal heb ik toen snel afgeraffeld (ligt op de plank ☺) en ben enthousiast aan Onheilspad begonnen. Dat was in 2019. Dat lijkt lang geleden, maar ik schrijf niet iedere dag. Er zijn schrijvers die ieder uurtje of halfuurtje dat ze per dag over hebben aan hun manuscript werken. Ik kan alleen schrijven als ik helemaal in mijn verhaal zit. Dus alleen op (halve) vrije dagen kruip ik achter mijn laptop. Dat is voornamelijk in de weekenden en op mijn parttime dag.

- Was het lastig om als nieuwkomer in de boekenwereld een uitgever te vinden?
Mijn tip voor iedereen die schrijft en uitgegeven wil worden: doe mee aan schrijfwedstrijden. In 2019 deed ik mee aan de schrijfwedstrijd De donkere dagen van de Crime Compagnie. Toen won ik de 3e prijs en werd mijn verhaal op vrouwenthrillers.nl gepubliceerd. In 2020 mocht ik naar aanleiding van een schrijfwedstrijd bij Godijn Publishing een thrillernovelle als e-book en luisterboek uitbrengen, Als de waarheid sterft. In 2021 deed ik opnieuw mee aan een schrijfwedstrijd van de Crime Compagnie. Deze keer won ik de 1e prijs en kreeg mijn korte verhaal een mooi plekje in de verhalenbundel Waan je in een andere wereld. Via deze wedstrijden ben ik dus in contact gekomen met deze uitgeverijen. Maar ik heb natuurlijk ook meegedaan aan schrijfwedstrijden waarbij ik niet won. Maar ook dat was zeer waardevol, want ik heb er veel van geleerd.

- Wie is jouw favoriete personage uit Onheilspad?
Dat vind ik een lastige vraag, want ik vind alle personages wel iets hebben, maar als ik moet kiezen zeg ik Christel. Over haar weten we ook het meest. Je krijgt als lezer een goed inzicht in haar privéleven en de invloed die de gebeurtenis uit het bos daarop heeft. En zonder al te veel te verklappen kan ik je zeggen dat het een grote impact op haar heeft.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
Haha, leuke vraag. Ik geloof niet dat de personages uit Onheilspad bewust gebaseerd zijn op mijn eigen vriendinnen. (maar misschien denken zij daar anders over na het lezen van het boek J). Onbewust kan ik niet beloven, want ik denk dat een auteur toch stiekem zijn inspiratie uit zijn eigen omgeving haalt. Ook al was dat niet de bedoeling.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Dat is mijn collega. Zij heeft tot nu toe alles als eerste gelezen. Zij leest veel en kan dus een goed oordeel vellen over het verhaal in vergelijking met andere boeken.

- Is het schrijven van een heel boek je goed bevallen? Wellicht een beetje vroeg, maar ben je misschien alweer stiekem bezig aan je volgende boek? Of bruisen er alweer ideeën door je hoofd? Zoja, kun je misschien een heel klein tipje van de sluier hierover oplichten?
Ik ben inderdaad bezig met een nieuw boek. De eerste versie is zelfs al af en ligt nu bij 4 door mijzelf gekozen proeflezers. Ik heb inmiddels al wat feedback mogen ontvangen en hiermee ga ik verder aan de slag. Dit betekent een hoop herschrijven, maar dat vind ik juist leuk. En het is weer een thriller. Deze keer speelt het verhaal zich af op een zonnig eiland waar de hoofdpersoon al gauw kennismaakt met de duistere kanten ervan.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Als kind las ik dus niet zo veel, maar als volwassenen steeds meer. En ik lees van alles. Van thrillers, tot feelgood, tot (literaire) romans. Maar mijn favoriete genre is toch wel de thriller. Ik lees graag boeken van Esther Verhoef, Linda Jansma, maar ook Thomas Olde Heuvelt, Nicci French, Joël Dicker en Tess Gerritsen. Het laatste boek dat ik heb gelezen is La Superba van Ilja Leonard Pfeijffer. Heerlijk hoe die man zijn hersenkronkels op papier weet te krijgen. En nu ben ik bezig in Heeft iemand Charlotte Salter gezien?, de nieuwste van Nicci French.

Het antwoord op de vraag wat mijn lievelingsboek is, is lastig te zeggen, maar als ik er echt maar eentje mag noemen, dan zeg ik De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón. Het is al een tijd geleden dat ik het las, maar steeds als ik eraan terugdenk, voel ik een heel prettige, bijna magische kriebel in mijn buik.

- Tenslotte; Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek lezen? Wat onderscheid jouw boek van de rest?
Als je van een spannende thriller houdt die van cliffhangers aan elkaar hangt, dan moet je mijn boek lezen. En zeker ook als je van een verrassend einde houdt (aldus de proeflezers ☺).

Bedankt voor dit leuke interview Vera! Heel veel plezier met je thrillerdebuut en veel plezier met schrijven.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...