woensdag 4 oktober 2023

Goudval - Lilian Schneider

Titel: Goudval
Auteur: Lilian Schneider
Uitgever: Passage
Genre: Thriller
Verschenen: Juni 2022
Beschikbaar: Paperback
ISBN: 978905452411
NUR: 332
Pagina’s: 216


Always believe in your soul.

‘Cause you are gold.

Ooit waren Oscar en Eveline Schimmelpenninck een gelukkig getrouwd stel. Wanneer hun jonge zoontje Morris op tragische wijze verdrinkt in bad, stort hun wereld volledig in. In plaats van steun te zoeken bij elkaar, drijft het verlies van Morris ze uit elkaar.

Wat is er toch met Oscar en mij gebeurd? Eerst verliep alles vlekkeloos en ineens kwamen we samen in een soort van tornado terecht, die ons optilde en ieder een andere kant opsmeet.

Beide verwerken hun verdriet op een andere manier. Oscar stort zich op zijn werk, hij is succesvol als strafrechtadvocaat en de zaak IJsbloem vergde alles van hem, waardoor hij walgt van het werk waar hij ooit zo trots op was. Eveline lijdt onder de nachtmerrie die haar leven is geworden en stort zich in haar affaire met de jongere Steven.

Je zou voor je veertigste miljonair kunnen zijn.

Oscar maakt een opmerkelijke keuze en gooit alle zekerheden overboord en stapt in zijn gouden droom. Grootse plannen maar niet met elkaar. Ze zijn elkaar ergens onderweg verloren en zijn van elkaar vervreemd.

Onder het licht van de straatlantaarns lopen groepjes mensen voorbij. Gedachten schieten als vuurvliegjes door mijn hoofd. Wie zijn ze? Waar gaan ze naartoe? Wat verbergen ze? Eenmaal buiten trekt er een huivering door me heen.

Betreden ze een zinkend schip of lukt het ze om de cirkel weer rond te krijgen?

Cappuccino, frappuccino.

In 2014 debuteerde schrijfster Lilian Schneider met de thriller Aquamarijn. Ik las haar debuut destijds met veel plezier. Recent plaatse ik een challenge op mijn Instragram, waar bij de A ingevuld werd door het boek Aquamarijn. Zodoende kwam ik weer in contact met Lilian en zij vroeg me of ik haar nieuwste boek Goudval, welke vorig jaar verscheen bij uitgeverij Passage wilde lezen en recenseren. Volgens eigen zeggen, zou Goudval veel beter zijn dan haar debuut, daar was ik natuurlijk wel heel benieuwd naar.

Goudval bestaat uit 93 korte hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Eveline en Oscar. Hierdoor wordt het verhaal en bijbehorende gevoelens en emoties van alle kanten belicht.
Het verhaal gaat van start met een schrijnende, beklemmende en broeiende proloog waarmee de lezer direct het boek wordt ingezogen. En sluit af met een epiloog.

Lilian Schneider heeft heerlijke schrijfstijl, ik herkende hem weer direct van Aquamarijn. Haar verhalen spelen zich af in een bepaalde setting, huwelijksperikelen en affaires etc. Lilian schrijft met een vlotte pen waardoor er ook in combinatie met de korte hoofdstukken heel veel vaart in het verhaal zit, met als resultaat dat je het boek uit hebt voor je er zelf erg in hebt. Haar schrijfstijl is beeldend, schrijnend, beangstigend en spannend, maar ook met een vleugje humor hier en daar.

In Goudval maken we kennis met tweeëndertigjarige Eveline en vierendertigjarige Oscar Schimmelpenninck uit het villadorp Haren. Tien jaar geleden trok Eveline bij Oscar in en in 2010 stapten ze in het huwelijksbootje. Beiden studeerden ze rechten, Oscar trad in de voetsporen van zijn vader als strafrechtadvocaat en Eveline besloot de advocatuur definitief achter zich te laten, tot grote frustratie van Oscar. Ze besloot dat te gaan doen waar haar hart lag, werken in een koffiebar. Samen werden ze de trotse ouders van zoontje Morris. Het geluk lachte ze toe, tot die ene dag, de dag waarop hun leven voorgoed veranderde. Kleine Morris is verdronken in bad en zijn tragische dood heeft zijn ouders uit elkaar gedreven. Beide gaan anders met hun verdriet om, Oscar stort zich op zijn werk, de IJsbloem-zaak vergde alles van hem, waardoor er iets in hem is geknakt. Hij walgt van het werk waar hij ooit zo trots op was en maakt een opmerkelijke keuze, hij gooit alle zekerheden overboord en stapt in zijn gouden droom. Terwijl Eveline opgejaagd wordt door nachtmerrie en volledig opgaat in de affaire met de knappe Engelsman Steven. Ze zijn elkaar onderweg ergens kwijtgeraakt en lijken wel vreemden voor elkaar geworden te zijn. Grootse plannen, maar niet met elkaar, stappen ze hiermee op een zinkend schip of weten ze de cirkel weer rond te krijgen?

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik bij de lezen van de flaptekst even moest slikken, boeken waarin kinderen overlijden vind ik vreselijk, ook al zijn het thrillers. Verder mag een boek vol gruwelijkheden staan, maar van kinderen en dieren blijf je af, dan verander ik echt in een zachtgekookt ei. Desalniettemin weet ik hoe goed Lilian kan schrijven, dus ik besloot dit aan de kant te zetten en het boek toch te lezen. En daar ben ik blij om, want ondanks dat het een heel zwaar onderwerp is en dit heel zwaarmoedig over zou kunnen komen, heb ik dit nergens in het boek zo ervaren. Lilian weet de naargeestigheid en het schrijnende verdriet, de schuldgevoelens en het gemis van zoontje Morris goed in het verhaal te verwerken. Hoe beide ouders er op een andere manier mee omgaan en hun herinneringen aan beter tijden en hun heil elders zoek in plaats van bij elkaar.
De verhaallijn en karakters zijn goed uitgewerkt. De huwelijksperikelen, affaires, geheimen, leugens en bedrog. Heeft ieder mens zijn donkere kant? De beklemmende broeiende spanning en de onverwachte plotwending, Schneider neemt je mee in een wilde psychologische rit op Nederlandse, Britse en Zweedse bodem.

Met Goudval heeft Lilian Schneider een beklemmende broeiende spannende thriller met onverwachte plotwending afgeleverd. Schneider sleurt je mee in een wilde psychologische tornado op Nederlandse, Britse en Zweedse bodem. Een boek wat je in een ruk uitleest en waar ik net zo van heb genoten als haar debuut Aquamarijn. Inmiddels is Lilian druk bezig met het afronden van haar vierde thriller, de tweede thriller met Lena Schier in de hoofdrol. En ik moet zeggen, haar boeken smaken naar meer.

Goudval, beklemmende broeiende spannende thriller. Sleurt je mee in een psychologische tornado. Weten ze de cirkel weer rond te krijgen? Aanrader!



Met dank aan uitgeverij Passage voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...