dinsdag 6 februari 2024

Interview Thysia Huisman

Maak kennis met... Thysia Huisman



Bijna een jaar geleden, vorig jaar februari 2023 ging ik schrijfster Thysia Huisman volgen op Instagram. Op dat moment was ze net begonnen met een nieuw project en zette ze haar eerste stapjes in het manuscript van haar derde boek, een thriller, en daarmee had ze direct mijn aandacht te pakken. Inmiddels is het zover en verschijnt haar thriller Sensation Island bij Xander Uitgevers en hij klinkt echt veelbelovend.

Thysia, een dappere vrouw met een indrukwekkende CV. Ze is al meer dan 25 jaar werkzaam als regisseur en eindredacteur voor non-fictie televisieprogramma’s. Dat wist ik dus helemaal niet, daar kwam ik pas achter tijdens de voorbereidingen van het interview. Leuk om te zien dat ze heeft meegewerkt aan programma’s die ik op tv heb gezien.

In 2020 debuteerde Thysia met haar autobiografische boek Close-up, een boek met een aangrijpend onderwerp, over haar MeToo ervaring met Parijse modellenagent Jean-Luc Brunel en haar moedige besluit om klokkenluider te worden. In 2022 verscheen haar autobiografische roman Het boek M.

Speciaal voor de release van Sensation Island mocht ik Thysia een aantal vragen stellen. Lees met me mee... 

Interview

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Mijn naam is Thysia Huisman, ik ben 50 jaar en woon in Amsterdam met mijn gezin. Mijn hobby’s zijn sporten, erop uit gaan met mijn gezin, koken, uit (eten) gaan, series kijken en vooral schrijven. Al is dat ondertussen niet echt meer een hobby te noemen.

Mijn levensmotto is dat je het leven moet vieren.

- Je hebt een indrukwekkende CV. Ex model, auteur, regisseur en eindredacteur. Wat vind je zelf nu het allerleukste om te doen? Waar word jij blij van?
Werken bij de televisie doe ik al 25 jaar en dat is heel leuk werk. Het is heel divers en avontuurlijk. Vooral reisprogramma’s vind ik altijd te gek om te maken. Hoe geweldig om naar de mooiste plekken ter aarde te mogen reizen met je collega’s om daar opnames te maken. Dan moet ik mezelf wel eens knijpen. Ja, dit gebeurt echt. Met al het gedraaide materiaal de montageset in duiken vind ik heerlijk, want daar maak je uiteindelijk het programma.

De laatste jaren ben ik steeds meer gaan schrijven en ik moet bekennen dat me dat veel voldoening geeft. Zeker nu ik een thriller heb geschreven over de televisiewereld komt alles samen. Sensation Island gaat over de opnames van een realityshow (een soort Expeditie Robinson) die compleet ontsporen. Het is fictie, maar ik heb er heel veel eigen ervaringen, anekdotes, collega’s en leuke weetjes over de tv wereld in verwerkt. Na 25 jaar heb ik immers genoeg om uit te putten.

- In 2019 besloot je na hele lange tijd op te staan en jouw verhaal over de modellenwereld   naar buiten te brengen. Daarmee ben je een groot voorbeeld voor velen gebleken.
Hoe voelde het voor jou om klokkenluider te worden, je verhaal naar buiten te brengen en er een boek over te schrijven?
Pas na 26 jaar durfde ik voor het eerst te gaan praten over wat mij was overkomen als jong model in Parijs. Toen ik 18 jaar was, ging ik naar Parijs en modellenagent Jean-Luc Brunel ontfermde zich over me. Hij zag een gouden toekomst als topmodel voor me. Op een avond  drogeerde en verkrachtte hij me. De volgende ochtend ben ik Parijs uit gevlucht en het modellenwerk had daarna voor mij alle glans verloren.

Net als veel slachtoffers van seksueel geweld worstelde ik met gevoelens van schuld en schaamte. En ik besloot dat ik het ’t beste kon vergeten. Pas 26 jaar na dato begon ik erover te praten in therapie en ik ging erover schrijven.

Nadat ik research begon te doen naar Jean-Luc Brunel bleek hij de meisjesronselaar van Jeffrey Epstein. Nog nooit had een slachtoffer aangifte gedaan tegen Brunel, ik was in 2019 de eerste die dat deed en heb de officier van Justitie zelfs gevraagd een onderzoek te openen naar Brunel en Epstein. Na mij volgden 14 andere slachtoffers en Brunel werd gearresteerd. Hij werd twee jaar geleden, in afwachting van zijn proces, dood gevonden in zijn cel. Hij zou zichzelf hebben opgehangen. De enige troost is dat hij miserabel achter de tralies gestorven is, omdat wij als slachtoffers zijn opgestaan tegen hem.

Het was doodeng om aangifte te doen tegen zulke rijke, machtige mannen, maar het leek wel alsof iemand me een duwtje in de rug gaf om het wel te doen. Uiteindelijk heeft het me zoveel kracht gegeven, alsof ik datgene wat Brunel me ooit heeft afgepakt weer terug in handen kreeg. Ik zeg altijd: Silence is the enemy. Alleen als we als slachtoffers opstaan, kunnen we daders stoppen.

- In 2020 verscheen jouw debuut Close-up. Een autobiografisch boek over jouw verschrikkelijke MeToo ervaring met de Parijse Modellenagent. Wil je ons hier iets over vertellen?
In Close-up vertel ik mijn verhaal hoe ik als jong meisje een droom had om een beroemd model te worden. Nadat ik als 15jarig meisje een modellenwedstrijd won, leek het alsof de wereld aan mijn voeten lag. Maar die droom werd kapotgeslagen na de verkrachting door Brunel. Pas jaren later durfde ik aangifte te doen en werd daardoor klokkenluider. Dat hele proces beschrijf ik ook in het boek. Want als je als slachtoffer van seksueel geweld aangifte doet, krijg je veel shit over je heen en moet je dealen met victim blaming.

Ik kreeg veel aandacht in de media toen Close-up uitkwam en werd daarna overstelpt door reacties van vrouwen en mannen die zich herkenden in mijn verhaal. Dat was heftig en mooi tegelijk. Heftig omdat ik me besefte hoevéél mensen er slachtoffer zijn van seksueel geweld. Mooi omdat mijn verhaal mensen echt raakt. En zelfs drie jaar na het verschijnen van Close-up krijg ik nog bijna dagelijks reacties.

- In 2022 verscheen jouw autobiografische roman Het boek M. Kun je hier iets meer over vertellen?
Het boek M gaat over mijn toxische relatie met M, de kroonprins van de Wallen. Het waren de jaren negentig. Ik was 21, hij 38 en ongelofelijk charmant. Destijds gaf hij me alles wat ik nodig had: liefde, aandacht en avontuur. De relatie veranderde al snel in een drama, maar het was verdomd moeilijk om eruit te stappen. Het boek M is gebaseerd op mijn eigen relatie, maar ik heb het expres deels gefictionaliseerd om er meer spanning in aan te brengen en ook om meer vrijheid qua schrijven te hebben.

De boodschap van het boek is dat het nooit te laat is om uit een toxische relatie te stappen.

- In februari 2024 verschijnt jouw eerste thriller Sensation Island. Na twee autobiografische boeken een heel ander genre thriller. Hoe ontstond het idee om deze thriller te gaan schrijven? De flaptekst klinkt alvast veel belovend. Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik wist tijdens het schrijven van mijn vorige boeken al dat ik over de tv wereld wilde schrijven, alleen wist ik nog niet in welke vorm. Toen ik daarover brainstormde met mijn uitgever Xander Uitgevers, sprak ik uit dat ik graag thrillers zou schrijven. Dat is het genre dat ik zelf ook heel graag lees.

De verhaallijn voor Sensation Island ontstond als vanzelf. De opnames van een realityshow op een tropisch eiland zijn nou eenmaal een snelkookpan waarbij de makers in een bubbel zitten. Er moet drama gecreëerd worden voor de kijkcijfers en daar gaan programmamakers ver in. Kandidaten zijn pionnen die gemanipuleerd worden. De hoofdpersoon Puck is undercoverjournalist die misstanden achter de schermen van Sensation Island aan het licht moet brengen. Producent Kat doet alles voor haar programma, maar hoever gaat ze als er een lichaam op het strand aanspoelt. Tijdens het schrijven draai je de duimschroeven steeds meer aan waardoor de hoofdpersonages in de knel komen en voor moeilijke keuzes komen te staan.

Mijn inspiratie haal ik overal vandaan: mijn eigen ervaringen uit de televisiewereld, het doen van research en het observeren van mensen uit mijn omgeving.

- Wilde je eigenlijk altijd al schrijfster worden?
Stiekem wel. Als klein meisje verzon ik al toneelstukjes die mijn vriendinnetjes dan moesten spelen. En in het verleden ben ik wel honderd keer begonnen aan een verhaal, maar ik had tot een paar jaar geleden niet het geduld en het doorzettingsvermogen om het af te maken. Ik heb dan ook een la met ideeën. Hahaha…

Ondertussen weet ik na drie boeken dat ik kan schrijven, maar dat je flink veel discipline en zitvlees nodig hebt om een boek te schrijven.

- Hoe lang ben je ongeveer bezig met het schrijven van een boek? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Sensation Island komt precies één jaar uit nadat ik er aan begonnen ben. Ik denk dat ik driekwart jaar echt bezig ben geweest met schrijven en herschrijven. Want schrijven is herschrijven.

Mijn schrijfritueel is dat ik begin met het lezen van het hoofdstuk dat ik als laatste geschreven heb. Zo kom ik weer in het verhaal. Daarna begin ik gewoon met schrijven. Liefst 1000 woorden per dag. Ik geloof niet in writer’s block. Je moet gewoon gaan zitten en schrijven, zonder al teveel aan jezelf te twijfelen. Uiteindelijk kom ik dan in een schrijfflow en dat is heerlijk. Het is dan net alsof je gelift wordt. Gaandeweg krijg ik altijd allerlei nieuwe ideeën voor extra verhaallijntjes of interessante karaktertrekken van personages. Al is het wel zo dat ik het schrijfproces altijd begin met een uitgebreide synopsis en hoofdstukkenindeling waarin ik kort beschrijf wat er gebeurt. Dat is mijn houvast tijdens het schrijven.

- Wie is jouw favoriete personage uit Sensation Island?
Oei, lastige vraag want ik vind dat er veel leuke personages in zitten. Undercoverjournalist Puck, die onderzoek doet naar de misstanden achter de schermen van Sensation Island, is de heldin van het verhaal. Presentator Dennis is heerlijk fout, omdat hij een over het paard getilde BN’er is en een ontzettende flirt. Zijn vrouw Belinda als de bedrogen echtgenote die wraak neemt, was ook een genot om te beschrijven.

Maar mijn favoriete personage is toch Kat. Zij is de uitvoerend producent van de bekende realityshow Sensation Island en gaat over lijken voor haar ‘kindje’. Kat is een tv-weduwe. Alles wat ze heeft is haar werk. Ze heeft geen gezin, geen relatie en daarnaast drinkt ze teveel. Haar beste vriend heet Chardonnay. Het was een uitdaging om haar de meest vreselijke dingen te laten doen, maar tegelijkertijd ook haar zachte kant te laten zien wanneer ze probeert zo goed mogelijk voor haar oude vader te zorgen die aan Alzheimer lijdt. Je krijgt ondanks al haar streken, hopelijk ook sympathie voor haar.

- Twee autobiografische boeken en een thriller. Is het schrijven van een thriller je goed bevallen? Het onderwerp van je autobiografische boeken is zwaar, dus om nou te schrijven dat je er plezier aan beleeft klinkt ook een beetje raar, maar waar haal je meer voldoening uit om te schrijven?
Het schrijven van een thriller is me goed bevallen en smaakt absoluut naar meer. Ik vond het superleuk om allerlei verhaallijnen te bedenken die dan uiteindelijk bij elkaar komen. En deze keer had ik compleet de vrije hand om het verhaal spannender te maken en mijn fantasie de vrije loop te laten. En toch kon ik ook veel van mijn eigen ervaringen uit de tv wereld erin kwijt. Sensation Island is naast een spannend verhaal ook een heerlijk inkijkje achter de schermen van de televisiewereld geworden. En het gaat over onderwerpen als grensoverschrijdend gedrag, manipulatie, vreemdgaan en moord.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen? En dan doel ik uiteraard meer op je recente boek.
Vanuit oud collega’s uit de tv wereld krijg ik vaak verschillende reacties. Ze wijzen me op bepaalde dingen waar ik echt over zou moeten schrijven of vertellen smeuïge anekdotes. Sommigen vinden het hilarisch dat ik ‘een boekje open doe’.  Ik heb trouwens al vaker de reactie gehad of ik ook over hen schreef. Misschien wel, misschien niet. Sowieso anonimiseer ik personages, maar het zou best kunnen dat mensen zich erin herkennen.

Ook al is Sensation Island niet autobiografisch, er zit ook veel van mezelf in de hoofdpersonages. Ik spaar mezelf niet. Kat worstelt ermee dat ze ouder wordt en dat herken ik bij mezelf ook. Dat je in je hoofd nog 25 bent, maar toch echt als vrouw van middelbare leeftijd wordt behandeld. Hahaha…

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Mijn redacteur Patricia Snel is de eerste die het leest. Zij zet allerlei opmerkingen in de kantlijn als ze iets leuk vindt, als ze iets niet snapt of wanneer ze vindt dat er een extra cliffhanger in moet. Die verwerk ik vervolgens weer tijdens het herschrijven.

Daarnaast heb ik sinds ik begon met het schrijven van mijn eerste boek Close-up een schrijfclub. Eens in de paar maanden komen we samen en lezen we elkaars werk. Hun feedback is goud waard. Ook al vind ik kritiek krijgen nog steeds moeilijk, ik word er steeds beter in. Want ik weet dat het verhaal er uiteindelijk alleen maar beter van wordt.

- Zijn er nog meer genres die jou leuk lijken om te schrijven? Wat kunnen wij allemaal nog meer van jou verwachten? En heb je stiekem alweer nieuwe ideeën in je hoofd voor een volgend boek?
Het schrijven van een thriller is goed bevallen, dus daar ga ik mee verder. Sensation Island is het eerste deel uit de reeks Achter de Schermen. Ieder deel speelt zich af achter de schermen van een ander televisieprogramma. Je krijgt daardoor een inkijkje hoe het er nou echt aan toe gaat bij de tv, maar tegelijkertijd is het ook een spannende thriller. Ik ben al begonnen aan het volgende deel. Dat zal gaan over een real life serie die opgenomen wordt in een dorp.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
 Ja, ik ben een fervent lezer. Mijn favoriete genre is heel verrassend…. de thriller.

Ik heb net alle drie de boeken van Marieke Damen verslonden. Spannend, beklemmend en echte pageturners. De trilogie Natan Z. van Arjan Alberts over een TBS kliniek is ook gruwelijk spannend.

Freida McFadden, Esther Verhoef en Marion Pauw zijn mijn favoriete auteurs. Vogeleiland is één van mijn lievelingsboeken. Spannend en origineel.

Mijn voorbeeld is Kiki van Dijk, want zij krijgt het voor elkaar één a twee thrillers per jaar uit te brengen. Dat is echt knap!

- En hoe lees je het liefst? Fysiek of digitaal? En wat is jouw favoriete plek om te lezen? En lees je altijd of liever in de zomer in het zonnetje met een goed boek buiten of juist liever in de herfst en de winter lekker warm onder een dekentje?
Het liefst lees ik een fysiek boek, maar ik hou ook erg van luisterboeken. Die luister ik op de fiets, als ik wandel of als ik in bed lig. Maar lezen in de zomerzon is natuurlijk het allerlekkerste.

- Tenslotte; Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Sensation Island is spannend, sexy en geeft een inkijkje hoe het er achter de schermen van de televisie nou echt aan toe gaat. Als lezers het een pageturner noemen, dan is mijn doel bereikt.

Bedankt Thysia dat je mee wilde werken aan dit geweldige interview! Veel succes met schrijven, ik ga je thriller binnenkort lezen en ben enorm benieuw.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...