maandag 9 september 2024

Voor wie ik ga - Anne May

Titel: Voor wie ik ga, Bram en Xeno I
Auteur: Anne May
Uitgever: Woorden van Meij
Genre: Contemporary roman
Verschenen: September en Oktober 2024
Beschikbaar: Ebook en Paperback
ISBN: 9789403757575
NUR: 343
Pagina’s: 330

Soms is de plek waar je niet mag zijn de enige plek waar je hoort te zijn.

Na zijn schorsing op de universiteit keert Bram met hangende pootjes terug naar zijn roots, waar hij tijdelijk zijn intrek bij zijn opa neemt, een bittere noodzaak omdat hij geen andere keuze heeft, het was dit of op straat. Waar hij zich met knikkende knieën aan zijn laatste strohalm vastklampt. Hij vraagt de conrector van zijn oude middelbare school om hulp in de hoop dat hij hem een reddingsboei toewerpt om hem uit zijn kansloze situatie te redden.

Haar plotselinge omslag en die extreme volgzaamheid zijn een steek in mijn hart. Vijf jaar oud en ze weet nu al dat sommige dreigementen werkelijkheid kunnen worden. Hoe absurd ook.

Ondanks dat zijn ambities niet bij het middelbare onderwijs liggen, stort hij zich op zijn nieuwe carrière als docent Frans in opleiding.
Dat hij daar te makkelijk over dacht, wordt al snel duidelijk als hij kennismaakt met de leerlingen van de onderbouw, die hem een onvergetelijke vuurdoop geven en hem tot wanhoop drijven. Falen behoort niet tot de mogelijkheden maar hoe gaat hij dit ooit overleven?

Ik vind hem niet vreemd. Ik vind hem bijzonder. Alleen weet ik niet hoe ik dat het beste kant verwoorden zonder dat ik ergens een ruit ingooi.

En dan maakt hij kennis met Xeno uit de zesde, die meer met hem doet dan zou mogen. Balancerend op de harde grens van het verboden gebied, komt hij steeds dichterbij. De tweestrijd in zijn hoofd heeft een verwoestend effect op zijn zelfbeheersing. Helaas bestaat er geen pilletje om ongewenste gevoelens te neutraliseren.

Zijn woorden zijn als een plens water in mijn gezicht. Niet zo’n koude, waardoor je wordt wakker geschud. Dit is kokend water, dat koud voelt bij de eerste aanraking maar doorbrandt tot diep onder je huid tot het je botten raakt.

De toekomst waarvoor Bram zo hard heeft gevochten komt in het gedrang. Hoe bescherm je alles wat je lief is en vooral je kwetsbare hart? Blijft het bij een stille wens of gloort er hoop aan de horizon? Tot één doodnormale avond in april in nog geen minuut tijd hun levens voorgoed veranderd en een einde maakt aan alle dromen. Is het definitief voorbij voordat het goed en wel begonnen is?

Mijn hart voelt schraal. Als die aluminium koelkast waar je met een schuurspons overheen bent gegaan omdat je hem wilde schoonmaken.
De vlekken verdwenen, maar de krassen blijven.

Een hele tijd geleden deed Anne May een oproep voor haar promoteam van Bram & Xeno, ik had geen enkel idee wat het nu precies inhield en wat er van mij verwacht werd maar ik vind het heel leuk om auteurs te helpen om hun prachtige boeken een podium te geven. Het klonk interessant en leuk dus ik meldde me aan en mocht meedoen, wat ik met veel plezier heb gedaan de afgelopen maanden.

Anne May heeft al veel boeken op haar naam staan en op 1 september is het tweeluik van Bram & Xeno digitaal verschenen. Op 12 oktober verschijnen de paperbacks van Voor wie ik ga deel I en Voor wie ik blijf deel II. Het promoteam heeft onder andere het privilege om de boeken al voor verschijning te mogen lezen en recenseren, iets wat ik met heel veel plezier heb gedaan.

Recent las ik mijn eerste Anne May Liefde zonder angst en daarmee heeft ze veel indruk op mij gemaakt. Ik kon dan ook niet wachten om te beginnen in haar nieuwste tweeluik van Bram & Xeno. Lees met me mee wat ik ervan vond...

Voor wie ik ga ik het eerste deel van het tweeluik van Bram & Xeno en is niet alleen qua inhoud onderscheidend maar ook de cover is prachtig en opvallend. Het verhaal bestaat uit 27 hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Bram Essence en Xeno Pinkman en vind plaats in wisselende tijdspanne. Anne May begint het verhaal met een triggerwarning en een mooi citaat dat eigenlijk toonaangevend is voor het boek en alles zegt!
Voor wie ik ga gaat van start met een heftige aangrijpende proloog die direct raakt, verwacht geen zacht begin, Anne May neemt je meteen mee de diepte in waardoor je kippenvel en koude rillingen voelt, een brok in je keel en waarbij al bijna zakdoekjes nodig hebt.

Anne May heeft een unieke eigen schrijfstijl die zich onderscheid, niemand schrijft zoals zij, origineel, boeiend, gevoelig en enorm empathisch, zo schrijnend, hartverscheurend, aangrijpend en rauw, waarmee ze haar lezers raakt. Ze bezit de gave om je direct het verhaal in te sleuren en niet meer los te laten.

In Voor wie ik ga maken we kennis met hoe kan het ook anders, Bram en Xeno. Tweeëntwintig en negentien, leraar in opleiding en leerling, uit verschillende milieus en totaal verschillend en toch lijken ze op een bepaalde manier op elkaar. Allebei diep beschadigd en belast met krassen op hun ziel, die nooit meer weggaan.

Bram stopt noodgedwongen met zijn studie Frans aan de universiteit in Groningen en keert halsoverkop met hangende pootjes terug naar zijn geboortedorp met niks, geen huis, geen inkomen en geen diploma. Het is tijd voor plan B; hij trekt tijdelijk bij zijn opa in, die zijn vrouw net is verloren, zo kan hij een oogje in het zeil houden. Voor Bram bittere noodzaak omdat hij simpelweg geen andere keuze had, het was dit of op straat.

Hij klampt zich vast aan zijn laatste strohalm en wendt zich met knikkende knieën tot Evert Janssen, vriend van de familie en als een vader voor hem en tevens conrector van zijn vroegere middelbare school, het Stedelijk Lyceum. In de hoop dat hij wederom zijn reddingsboei gaat zijn die hem uit deze hopeloze situatie kan redden, ondanks dat zijn affiniteit absoluut niet bij het middelbare onderwijs ligt, maar hij moet om op het rechte pad terug te keren.

Evert biedt hem een kans en hij gaat geheel tegen verwachting in aan de slag als docent Frans in opleiding en krijgt zijn vuurdoop van de pain in the ass leerlingen van de onderbouw, die er een levensmissie van maken om het leven van de docenten zo zuur mogelijk te maken en ze tot wanhoop te drijven, met escalaties die continu op de loer liggen. Met als aanvoerder van alle onrust katalysator Milas, waar hij verschijnt zijn problemen en zijn specialiteit is buiten schot blijven. Hoe gaat hij dit overleven? Falen is dit keer geen optie.

Alsof dit alles al niet genoeg was, is daar Xeno uit de zesde, die meer bij hem losmaakt dan zou mogen. Terwijl hij steeds dichterbij komt balanceren ze op de harde grens van het verboden gebied. Wat is geoorloofd is en wat niet? De tweestrijd in zijn hoofd veroorzaakt een oorlog en er bestaat helaas geen pilletje om ongewenste gevoelens uit te schakelen, het onderdrukking heeft een alles verwoestend effect op zijn zelfbeheersing.

Bram speelt met zijn toekomst en zet zijn carrière, waar hij zo hard voor heeft gevochten op het spel. Kies je met je verstand of met je hart? Hoe bescherm je je kwetsbare hart? Blijft hun diepe wens een stil verlangen of gloort er hoop aan de horizon? Of is het definitief ten einde voor het goed en wel is begonnen? Beide dromen van een leven in een wereld waarin hun samenzijn normaal is en waarin het leven beter is zonder alle negatieve ballast.

De verhaallijnen en karakters zijn fantastisch uitgewerkt met ontzettend veel diepgang. Anne May weet haar personages tot echte mensen te kneden, die je weten te raken. Verwacht geen gewone doorsnee personages in de boeken van Anne May, want bij haar krijg je altijd iets extra’s, een extra laag aan het verhaal, waardoor er heel veel feeling in gaat zitten en alles levensecht overkomt en waardoor je direct de diepte in gaat. Taboes blootleggen en de zware thematiek op prachtige aangrijpende hartverscheurende wijze door het verhaal heen weven is ook een van haar specialiteiten. De kleine momentjes van geluk. De innerlijke strijd en de zoektocht naar de seksuele geaardheid, en hoe de maatschappij hierop reageert. Waarom zou je hier openlijk voor uit moeten komen wanneer je op iemand van hetzelfde geslacht valt, een hetero verteld toch ook niet dat hij of zij hetero is? We zijn allemaal mensen en iedereen moet zichzelf kunnen en mogen zijn en datgene doen wat je hart je ingeeft. Mits datgene geen harde grenzen overschrijd. En wie bepaald wanneer jij die harde grens over gaat, wat is acceptabel en wat niet? De hardheid van het leven, hoe je afkomst bepaald waar je staat op de maatschappelijke ladder. De keiharde belevingswereld van pubers en hun gedrag. Het begrip ziekte en de betekenis erachter en NAH niet aangeboren hersenafwijking. De ruïnes van een giftige thuisbasis, de bittere realiteit van een hoop kinderen en gezinnen over de hele wereld. Verslaving, verwaarlozing en kindermishandeling en de grote verantwoordelijkheid die sommige kinderen op hun schouders meedragen en de erbarmelijke omstandigheden waarin ze opgroeien en ongelijke kansen terwijl ze zelf nog een kind zijn en nog een heel leven voor zich hebben liggen. De verruïnerende factor van gemaakte niet goed doordachte keuzes.
Voor wie ik ga is een echte slowburn die qua emoties direct hevig van start gaat, Anne May gooit de lezer direct in het diepe en bouwt het verhaal langzaam uit en voorziet ons van steeds een beetje meer essentiële informatie, waardoor er een rauw emotioneel verhaal ontstaat wat zorgt voor koude rillingen en een brok in je keel. Maar ook een verhaal met hilarische humor en zo nu en dan wat grofheid. Warmte, intimiteit en kwetsbaarheid. En onverwachte wendingen. Bram & Xeno ze zijn zo leuk samen, zwijmel.
Het verhaal sluit af met een gigantische cliffhanger, gelukkig is het tweeluik tegelijkertijd verschenen dus kun je heerlijk doorlezen.

Met Voor wie ik ga heeft Anne May een prachtig hartverscheurend rauw eerste deel van een tweeluik neergezet. Met fantastisch uitgewerkte verhaallijnen en karakters met heel veel diepgang gekneed tot echte mensen die raken. Absoluut geen doorsnee personages, maar altijd met iets extra’s en levensecht, waardoor het verhaal direct de diepte in gaat. Een taboedoorbrekende slowburn die qua emoties direct hevig van start gaat. Over de innerlijke strijd en zoektocht en de hardheid van het leven. De ruïnes van een giftige thuisbasis en de verruïnerende factor van ondoordachte keuzes. Warmte, intimiteit, kwetsbaarheid vol onverwachte wendingen en een gigantische cliffhanger. Over wat was en wat had kunnen zijn. Ik kijk uit naar het verdere werk van Anne May.

Voor wie ik ga, prachtig hartverscheurend rauw eerste deel van het Bram & Xeno tweeluik. Taboedoorbrekende slowburn met hevige emoties over de verruïnerende factor van ondoordachte keuzes en de hardheid van het leven. Blijft het bij een stille wens of gloort er hoop aan de horizon of is het definitief voorbij voordat het goed en wel begonnen is? Mustread!

★★★★★

Met dank aan Anne May voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Target - Hanneke Meier

Titel:   Target - Het beest in mij Auteur:   Hanneke Meier Uitgever:   De Verhalenfabriek Genre:   Erotische thriller novelle Verschenen:   ...