dinsdag 8 oktober 2024

De verkeerde indruk - Cynthia Zwagemaker

Titel: De verkeerde indruk, Verhalenbundel Het boekevent
Auteur: Cynthia Zwagemaker
Uitgever: MH Books
Genre: Feelgood verhalenbundel
Verschenen: Augustus 2024
Beschikbaar: Paperback en Ebook
ISBN: 9789492792617 en 9789492792647
NUR: 343
Pagina’s: Totaal 168

Uitgeverij MH Books organiseerde dit jaar een feelgood schrijfwedstrijd, de top 3 van de winnende verhalen zijn tezamen verschenen in de feelgood verhalenbundel Het boekevent met als gezamenlijke noemer het boekevent. De gelukkige winnaars zijn Cynthia Zwagemaker,  Martine Hoogschagen en Loraine Ots. Ik mocht de verhalenbundel lezen en recenseren, lees met me mee...

Cynthia Zwagemaker debuteerde vorig jaar met haar novelle Hart voor de baas bij De verhalenfabriek. Daarna volgde Geen gewoon avontuur en met De verkeerde indruk is haar derde korte verhaal verschenen en voor mij mijn eerste kennismaking met Cynthia’s werk.

De verkeerde indruk is een kort verhaal dat ongeveer 45 pagina’s telt en bestaat uit 4 korte hoofdstukken, geschreven vanuit hoofdpersonage Lis en gaat van start met een grappige eerste hoofdstuk.

Cynthia Zwagemaker heeft een leuke grappige hedendaagse schrijfstijl met veel humor waardoor je het verhaal zo voor je ziet afspelen en je had gewild dat het verhaal nog flink wat meer bladzijdes zou tellen. Een aangename eerste kennismaking.

Als ik haar mis dan maakt Mariska me af, nadat ze eerst één voor één mijn vingernagels eruit heeft getrokken. Ik mag haar dan wel uit de brand helpen op mijn vrije dag, maar ze zal geen genade tonen.

In De verkeerde indruk maken we kennis met Lis van der Gier. Lis heeft eigenlijk niks met boeken, sterker nog ze heeft er in haar hele leven nog nooit één gekocht. Om haar beste vriendin Mariska Veldhuis, van uitgeverij Boeken&Boeken uit de brand te helpen, treedt ze op als redder in nood op het boekevent.

De uitgeverij is Mariska’s lust en haar leven, de verschijning van haar razend populaire romance auteur, op het event is dan ook van groot belang. Lis krijgt een belangrijke taak en daarbij blijkt direct dat haastige spoed zelden goed is. Het succes lijkt al bijna direct in het water te vallen wanneer Lis het object van haar vertraging tegen het lijf loopt in de lift van het hotel.

Lukt het Lis om haar blunder recht te breien? Of stoot ze wederom haar neus aan een onaangename verrassing?

Eigenlijk houd ik helemaal niet van korte verhalen en novelles maar ik denk dat ik daar zo langzamerhand maar vanaf moet stappen. Want het is eigenlijk ideaal om de tijd tussen twee boeken te overbruggen als je niet de tijd hebt om aan een nieuw boek te beginnen maar wel graag zoals ik wilt lezen tussen bezigheden door of voor het slapen. Daar zijn deze verhalen dan ook bij uitstek geschikt voor, heerlijk vermakelijk ook!

Plus ik vind het heel knap hoe het de auteur in kwestie lukt om een verhaal neer te zetten in zo weinig woorden. Cynthia Zwagemaker is daar bijzonder goed in geslaagd. Ze heeft met De verkeerde indruk een vermakelijk en humoristisch waarin ook ruimte is voor de romantische noot neergezet. Blijkbaar zat ik tijdens het lezen te lachen want mijn man vroeg of het een leuk boek was? Omdat ik zo zat te lachen. Dat zegt al genoeg. Humor, grappige dialogen, leuke karakters en een ietwat gehaast en chaotisch personage vol awkward momenten en knetterende spanning. Kortom een heerlijk kort verhaal voor een moment van ontspanning.
Het maakt me nieuwsgierig naar de andere novelles van Zwagemaker.

Ook is het heel leuk om te zien hoe drie verschillende schrijfster met hetzelfde thema boekevent drie totaal verschillende verhalen hebben geschreven. Alle vermakelijk op hun eigen charmante manier.

De verkeerde indruk, vermakelijk grappig kort verhaal met chaotisch hoofdpersonage, grappige dialogen en awkward momenten en knetterende spanning die een glimlach op je gezicht tovert.

★★★★

Met dank aan uitgeverij MH Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Oog in oog - Anita Kroef

Titel:   Oog in oog Auteur:   Anita Kroef Uitgever:   Godijn Publishing Genre:   Psychologische thriller Verschenen:   Juni 2024 Beschikbaar...