donderdag 30 maart 2023

Interview Ingrid Oonincx

Maak kennis met... Ingrid Oonincx




Afgelopen maandag, 27 maart is Wakker, de zevende thriller van schrijfster Ingrid Oonincx bij uitgeverij De Crime Compagnie verschenen. Ingrid Oonincx heeft haar naam gevestigd in thrillerland en is een echt Moordwijf.

Als slapeloosheid leidt tot een nachtmerrie

Mediaproducer Liz, zangeres Robin en de onlangs vader geworden Jonathan hebben één belangrijke overeenkomst: hun slapeloosheid zorgt voor grote problemen in hun leven.

Uitgeput en ten einde raad melden ze zich aan voor een experimentele slaaptherapie in een voormalige abdij. Wanneer er een dode valt, ontdekken Liz, Robin en Jonathan dat ontsnappen uit het klooster onmogelijk is. Vechtend tegen de slaap worden ze op de proef gesteld en proberen ze te ontkomen aan de moordenaar.

Een aantal van haar eerdere boeken heb ik met veel plezier gelezen en ben dan ook super benieuwd naar haar nieuwe boek, welke ik binnenkort ga lezen.

Interview

Ter gelegenheid van haar nieuwste boek Wakker, mocht ik haar wat vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben geboren in Baarle-Nassau, maar woon inmiddels al heel lang in Tilburg met mijn man, twee zonen en een hond. Ik combineer het schrijven met een baan bij een hogeschool. Mijn hobby’s zijn hardlopen en lezen.   

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Als kind las ik veel en hield ik een dagboek bij, maar ik bracht dat toen nog niet in verband met een mogelijk beroep als schrijfster. Ik herinner me nog wel dat ik achtereenvolgens actrice, olympisch kampioen op de 800 meter hardlopen en rockster wilde worden. Tijdens mijn studie journalistiek kwam de liefde voor het schrijven weer naar boven.

- Recent is jouw zevende thriller Wakker verschenen. Het thema wat centraal staat in Wakker is slapeloosheid. Hoe is het idee voor de verhaallijn van Wakker ontstaan? Waar haal jij jouw inspiratie vandaan? Heb je zelf ervaring met slapeloosheid?
Het idee ontstond tijdens een vergadering waar iedereen die nacht slecht had geslapen. Ik realiseerde me dat heel veel mensen slaapproblemen hebben en dat slapeloosheid een interessant onderwerp voor een boek zou kunnen zijn. Ik heb zelf ook een periode achter de rug waarin ik heel slecht sliep en wanhopig op zoek ging naar oplossingen die vervolgens niet werkten. Inmiddels gaat het slapen weer wat beter.

- Wie is jouw favoriet personage uit Wakker?
Niet iedereen zal haar aardig vinden, maar ik vind Liz leuk. Ze is enorm gedreven en ambitieus, maar door de nieuwe levensfase waarin ze is beland, moet ze noodgedwongen op zoek naar een nieuwe balans. Dat gaat niet vanzelf.   

- Je bent inmiddels een doorgewinterde schrijfster met zeven boeken op je naam. Welk boek is jouw persoonlijke favoriet en waarom?
Op dit moment is Wakker mijn favoriet, maar dat komt omdat het nog zo vers in mijn geheugen zit. Ik heb het met heel veel plezier geschreven. Toen ik eenmaal het idee had, schreef het verhaal zich bijna vanzelf, dat is meestal een goed teken.

- Hoe lang ben je gemiddeld bezig met het schrijven van een boek?
Ik schrijf ongeveer één boek in twee jaar, omdat ik het schrijven combineer met een baan schrijf ik voornamelijk in de avonduren en weekenden.


- Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek lezen? Wat onderscheid jouw boek van de rest?
Wakker is een lekker spannend boek met herkenbare personages, veel drama en een vleugje humor. Bovendien gaat het in op enkele zorgelijke ontwikkelingen in onze maatschappij. Ik vind het belangrijk dat een verhaal meer biedt dan alleen ontspanning. Ook een thriller mag stof tot nadenken bieden.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Mijn partner Anton mag de eerste versie lezen. Ik vraag hem ook om mee te denken als ik vastloop in het verhaal. Met zijn creatieve brein kan hij me helpen om andere richtingen te zien.

- Zou je in de toekomst nog iets totaal anders willen schrijven dan psychologische thrillers?
Als ik meer tijd had, zou ik graag eens journalistieke non-fictie willen schrijven en daar lekker veel onderzoek voor doen. Een sciencefictionroman lijkt me ook een interessante uitdaging.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder jij om zijn of haar schrijftalent?
Ik lees voor het slapen gaan, in het weekend en in de vakanties. Meestal lees ik thrillers of romans. Een favoriete auteur heb ik niet, maar ik wil mijn collega Nederlandse thrillerauteurs van harte aanbevelen. Kijk dan ook eens wat verder dan de bekende namen, want er komt veel kwaliteit uit Nederland.

- Sinds 2015 ben je een van de Moordwijven. Kun je ons hier iets meer over vertellen?
De moordwijven vormen een schrijfcollectief van vijf thrillerauteurs. We delen onze successen en worstelingen met elkaar, geven feedback op elkaars manuscripten, schrijven samen verhalen en organiseren gezamenlijke activiteiten zoals boekhandelbezoeken. (Zie ook moordwijven.com)

- En dan tot slot; 31 maart is de boekpresentatie van Wakker. Deze vindt plaats in Kapel Mariengaarde in Tilburg, een heel bijzondere plek voor een boekpresentatie. Beginnen de zenuwen al een beetje toe te slaan?
Nog niet, maar dat komt vast nog. Vroeger speelde ik basgitaar in een band. Dat was ideaal, want je staat wel op het podium maar je bent niet het middelpunt want dat is de zangeres. Als schrijver sta je alleen op het podium. Daarom omring ik me tijdens mijn boekpresentatie op het podium met bevriende muzikanten, bijzondere mensen en acts. Het wordt geen gewone presentatie, het wordt een feest.

Ingrid bedankt voor dit leuke interview en heel veel plezier bij de boekpresentatie van Wakker.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...