donderdag 20 april 2023

Geloof mij nooit - Loes den Hollander

Titel: Geloof mij nooit
Auteur: Loes den Hollander
Uitgever: De Crime Compagnie
Genre: Thriller
Verschenen: april 2023
Beschikbaar: Paperback, Ebook en luisterboek
ISBN: 9789461097446, 9789461097552 en 9789461097941
NUR: 332
Pagina’s: 240

Hoe herken je ontrouw en bedrog?

Het huwelijk van Jochem en Pattie is vanaf het begin gebaseerd op totaal verschillende intenties. Het houdt daarom geen stand. De scheiding verloopt alles behalve soepel.
Voor de buitenwereld lijkt het huwelijk van Ted en Fifi heel stabiel en gelukkig. Het einde van de relatie komt dan ook geheel onverwacht.
Dan gebeurt er iets wat niemand van de familie had verwacht en vragen ze zich af: wie wilde nu eigenlijk afrekenen met wie?

Hoe en waarom wordt een mens een moordenaar?
Per ongeluk? Mogelijk.
Met voorbedachten rade? Heel goed mogelijk.
Omdat de gelegenheid zich aandiende? Nooit meer raden.

Ooit hielden Jochem en Pattie van elkaar, toch? Of bedriegt de schone schijn?
Inmiddels kunnen ze elkaars bloed wel drinken en mond hun huwelijk uit in een vechtscheiding die enkel verliezers kent. Scheiden is lijden en hun dochtertje Kiki is hierdoor het grootste slachtoffer.

Dat kwam door jou, door jouw bestaan, doordat ik je wilde beschermen. Het spijt me dat ik dit moet vertellen, maar het is de waarheid.

Jochems broer Ted is getrouwd met de veel jongere en kwetsbare Fifi. Status en aanzien zijn erg belangrijk voor Ted. Ze lijken gelukkig getrouwd maar niets is wat het lijkt in de familie Tersteege.

Wat ik wél weet durf ik nog niet op te schrijven.

De broers delen een bloedband maar zijn verder elkaars tegenpolen en hebben maar sporadisch contact. Jochem is de kluns van de familie, hij heeft het familiebedrijf overgenomen en is werkzaam als slager en Ted kijkt op hem neer als hoogopgeleide psycholoog.

Totdat er een grens wordt bereikt.
Dan grijp je in.

Terwijl Jochem hard werkt om zijn leven weer op de rit te krijgen, gebeurt er iets waardoor zijn wereld volledig op zijn kop komt te staan. Lukt het hem om hieruit te komen?

Misschien is het niet de wereld die gek is geworden, misschien ben je het zelf. Zou zomaar kunnen.

Vorige week verscheen alweer de 29e thriller Geloof mij nooit van Thrillerlegende Loes den Hollander bij uitgeverij De Crime Compagnie. Ongelofelijk wat kan die vrouw schrijven en in wat voor tempo, wauw. Natuurlijk kon ik als liefhebber van haar boeken, niet wachten om Geloof mij nooit te lezen. Ben ik weer net zo enthousiast?

Geloof mij nooit bestaat uit 2 delen en heeft 74 korte hoofdstukken. Geloof mij nooit zit weer creatief in elkaar, kenmerkend voor een den Hollander. Het verhaal wordt voornamelijk vertelt vanuit hoofdpersonage Jochem en wordt afgewisseld met brieven en dagboekfragmenten van nog onbekende personages. En gaat van start met een prikkelende proloog, waar gaat dit verhaal heen?

Loes den Hollander heeft een geheel eigen typerende schrijfstijl, vlot en spannend. Hier en daar een tikkeltje grof en met een vleugje humor. Vanaf de eerste bladzijde sleurt ze je het verhaal in en dankzij de korte hoofdstukken vlieg je met veel vaart door het verhaal heen. In een Loes blijf je lezen van de eerste tot de laatste pagina.

Loes haar verhalen spelen zich af in bekende familiare settings. Toch knap hoe ze telkens weer een ander verhaal weet neer te zetten, wat haar ook nu weer is gelukt. Den Hollander liet zich voor Geloof mij nooit inspireren door de vechtscheiding, daar wilde ze altijd al over schrijven.

Het verhaal wordt rustig opgebouwd, met een beklemmende onderhuidse spanning en werkt toe naar een meeslepend spannend einde waarin het mysterie eindelijk wordt ontrafelt. Gedurende het lezen vallen de verdenkingen over en weer, volgens mij heb ik zo’n beetje iedereen wel verdacht. Hoe zit dit in elkaar?

In Geloof mij nooit maken we kennis met Jochem, Pattie en hun dochtertje Kiki. Hun huwelijk is ten einde en mond uit in een vechtscheiding. Er ontstaat een hoop getouwtrek om Kiki, scheiden is lijden en Jochem mist zijn dochter en vecht voor de omgang met zijn kind. De vechtende ouders lijken te vergeten dan kinderen hier niet om vragen en beide ouders nodig hebben in hun leven.
Daarnaast zijn er Ted en zijn veel jongere vrouw Fifi. Niet iedereen in de familie is even blij met dit huwelijk. Jochem en Ted zijn broers, maar lijken in niks op elkaar. Jochem heeft het familiebedrijf overgenomen en is werkzaam als slager. Ted kijkt als hoogopgeleide psycholoog op hem neer. Van je familie moet je het maar hebben.

Loes is weer een geworden met haar personages waardoor ze wederom herkenbaar en geloofwaardig zijn neerzet. Dit samen met de aangrijpende thematiek als een vechtscheiding, ouderverstoting, indoctrinatie, familieperikelen en alle daarbij behorende emoties zoals verlies, verdriet, schuldgevoelens en angst. Loes haar kracht zit hem in een combinatie van van dit alles wat zich tot een succesformule vormt.

Met Geloof mij nooit heeft Loes den Hollander wederom een spannende meeslepende thriller neergezet. Spanning, vaart, aangrijpende thema’s en een worden met haar personages, de sleutel tot de succesformule.

Geloof mij nooit, spannende meeslepende thriller, kan de mantel der liefde teveel bedekken? Aanrader!



Met dank aan uitgeverij De Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...