maandag 17 april 2023

Interview Anika Riemens

Maak kennis met... Anika Riemens 




Op 31 maart verscheen de debuut novelle Tussen waken en slapen van schrijfster Anika Riemens bij uitgeverij Boekscout. Ik leerde Anika kennen in onze Boekengroep De Wondere Wereld van Boeken en was erg benieuwd naar haar debuut. Ik vind het altijd super leuk om nieuw schrijftalent te ontdekken en heb haar novelle met veel plezier gelezen.

In het kort wat ik ervan vond:
Met Tussen waken en slapen heeft Anika Riemens een verrassende debuut novelle neergezet. Een aangename eerste kennismaking. Knap uitgewerkt compact verhaal met veel spanning in een mysterieuze setting en bizar einde.

Tussen waken en slapen, verrassend debuut, compact spannend verhaal, weet Sophie te ontwaken uit haar nachtmerrie? Aanrader!


Mijn volledige recensie is
hier te lezen.

Interview

Ter gelegenheid van haar debuut mocht ik haar wat vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben 28 jaar oud en kom uit het dorp IJzendijke, in West-Zeeuws Vlaanderen. Ondertussen woon ik samen met mijn vriend (en vijf kippen) in de polder van Terneuzen.

Ik werk vier dagen in de week als assistent-accountant bij In Zaken, een jong en tof accountantskantoor. Daarnaast ben ik dagelijks bezig met mijn eigen paard, die natuurlijk de nodige verzorging, beweging en liefde moet krijgen. Naast paardrijden ben ik een vrij fanatieke hardloopster. In oktober loop ik mijn vierde marathon!

En als ik dan nog tijd over heb, pak ik graag een goed boek, ben ik aan het schrijven of ga ik lekker uiteten of borrelen met vriendinnen of mijn vriend.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Ja! Als je mij als klein meisje vroeg wat ik later wilde worden, was het antwoord standaard: schrijfster. Zodra ik een pen kon vasthouden maakte ik al ‘boekjes’ met handgeschreven verhaaltjes (met de grofste spellingsfouten die je kan bedenken), letters van 5 cm groot en hele tekeningen erbij.

Op mijn elfde stuurde ik mijn eerste manuscript (een paardenverhaal) naar een uitgever, waarop ik een afwijzing kreeg, maar een lieve aanmoediging om vooral te blijven schrijven. Toen heb ik er zelf maar een boek van gemaakt, met een zelfgeschilderde kaft en in een ringmapje ingebonden. Maar ik wist: ooit wil ik een écht boek uitbrengen.

- Op 31 maart is jouw debuut Tussen waken en slapen verschenen. Een spannend moment voor jou, je eerste boek, gefeliciteerd. Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Dankjewel!

Dit verhaal is ontstaan uit een schrijf-uitdaging, begin vorig jaar, om een spannend verhaal te verzinnen bij een afbeelding van een oud, blauw wekkertje op een houten tafeltje. Eerst was het een kortverhaal, maar uiteindelijk heb ik het verder uitgewerkt tot een novelle.

De inspiratie kwam dus vooral uit die ene afbeelding. Ik ben nogal een dromer, dus ik ben gewoon gaan fantaseren. De wie, wat, waar, waarom. Toen ik wat grove lijnen in mijn hoofd had, ben ik gaan schrijven en kwam de verdere inspiratie vanzelf (vaak midden in de nacht, waarna ik alles lag uit te typen op mijn mobiel om het maar niet te vergeten).

- Wie is jouw favoriete personage uit Tussen waken en slapen?
Omdat het een novelle is, is de hoofdpersoon ook wel echt de best uitgewerkte personage. De bijpersonen hebben een duidelijk karakter, maar omdat ze een kleinere rol hebben, kreeg ik minder ‘gevoel’ bij hen. Sophia is dus wel echt mijn favoriet.

- Hoe lang ben je bezig geweest met het schrijven van jouw boek?
Ik ben eerst twee/drie weken bezig geweest met het kortverhaal. De uitbreiding naar novelle heeft ongeveer drie/vier maanden schrijven geduurd, en vervolgens nog ruim een maand herschrijven en feedback verwerken. Al bij al een half jaar dus ongeveer!

- Was het lastig om als nieuwkomer in de boekenwereld een uitgever te vinden?
Goh ja, ik ben er de afgelopen jaren wel achter gekomen dat het minder makkelijk is dan ik altijd had gedacht en gehoopt. Ik heb een jaar of tien aan een (groot) manuscript gewerkt, wat nu nog op de plank ligt (zo’n acht afwijzingen verder).

Ik ben vorig jaar aan schrijfwedstrijden mee gaan doen, om te ‘testen’ of ik überhaupt wel goed kon schrijven, want ik was erg onzeker geworden van al die afwijzingen. Nu is ieder verhaal dat ik heb geschreven in de shortlist geëindigd, ben ik één keer derde geworden en zijn al mijn vier inzendingen gepubliceerd. Dat gaf wel moed!

Voor Tussen waken en slapen was ik op zoek naar een uitgever die ook open stond voor novelles en zo kwam ik bij Boekscout terecht. Zij werken veel met beginnende auteurs en waren direct heel enthousiast over mijn verhaal.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Mijn ouders, en een aantal van mijn vriendinnen. Zij zijn de trouwe proeflezers van al mijn kortverhalen en manuscripten.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent?
Ik lees heel graag, en veel verschillende genres. Ik hou van Young Adult, thrillers en spannende boeken, maar kan ook zeker een roman of heerlijke feelgood waarderen. Maar mijn favoriete genre is toch wel Fantasy. Ik droom graag weg in andere werelden, met bijzondere wezens en magie. Zo ben ik erg fan van de boeken van Sarah J. Maas!

- Heb je de smaak van het schrijven te pakken? En borrelen er stiekem alweer nieuwe ideeën in je hoofd voor een volgend boek? Of ben je stiekem alweer begonnen met schrijven?
Op al deze vragen een volmondig ja! Ik wil graag het ‘grote’ manuscript dat op de plank ligt nog verder fine-tunen, in de hoop dat hij ooit het daglicht zal zien. Daarnaast ben ik bezig met een nieuw ‘langlopend’ project, een Fantasy verhaal. Maar mijn focus ligt momenteel op iets heel anders: een feelgood. Ik weet nog niet hoe dat zal uitpakken, maar de tijd zal het leren!

- Zou je in de toekomst ook nog iets anders willen schrijven dan spannende verhalen?
Ja, ik probeer momenteel dus een feelgood te schrijven, hoewel ik nog niet weet of dat helemaal mijn ‘schrijfgenre’ is. Het allerliefst schrijf ik Fantasy verhalen, met een goede dosis spanning en romantiek.

- Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek lezen? Wat onderscheid jouw boek van de rest?
Oef, het voelt nog een beetje onwennig als debuterende auteur om dit te beantwoorden, zeker omdat ik het nog erg spannend vind wat de reacties zullen zijn!

Maar ik durf wel te zeggen dat Tussen waken en slapen een thriller is voor mensen die even geen zin hebben in een dikke pil, maar wel een meeslepend, spannend verhaal willen lezen. Een verhaal dat de verbeelding prikkelt en zelfs na de laatste bladzijde nog even blijft doorspoken.

Bedankt Anika voor dit leuke interview en veel succes met Tussen waken en slapen.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...