maandag 24 april 2023

Interview Lydia Albadoro

Maak kennis met... Lydia Albadoro



Allereerst Gefeliciteerd met je verjaardag en de release van De moordcruise, Lydia. Een fijne dag.

Vandaag, 24 april verschijnt De moordcruise van schrijfster Lydia Albadoro bij uitgeverij Kabook. In 2015 debuteerde Lydia met haar thriller Doodstil. Lydia Albadoro timmert hard aan de weg, De moordcruise is alweer haar tiende thriller! En ondertussen werkt zij keihard door, want terwijl de boekenwereld nog kennis mag maken met haar geweldige De moordcruise  heeft zij haar volgende thriller alweer bijna af, respect. Ik mocht De moordcruise alvast vooruit lezen en heb dat met veel plezier gedaan, ik ben erg onder de indruk van de ontwikkeling die Lydia als schrijfster heeft doorgemaakt en kan dan ook niet anders zeggen dan ´Lees dat boek´.

In het kort wat ik van De moordcruise vond:
Met De moordcruise heeft Lydia Albadoro een rauwe spannende fantasierijke met spraakmakende figuren neergezet. Ik heb er erg van genoten en Lydia heeft laten zien dat zij zich heeft ontwikkeld tot ware thrillerauteur.

De moordcruise, rauwe fantasierijke thriller met spraakmakende karakters, ben jij klaar voor de moordcruise van je leven? Aanrader!

Mijn volledige recensie is hier te lezen.

Interview

Ter gelegenheid van haar nieuwste boek De moordcruise, mocht ik haar wat vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je?
Lydia Albadoro (1972, Amsterdam) debuteerde in 2015 met de thriller Doodstil, onder pseudoniem Lydia van Houten, waarna meerdere boeken volgden. Met haar Mikayla Jackson-serie, Het vervloekte huis, Ruis en Jachteiland brak ze door bij een groot publiek. Lydia is vooral bekend om haar unieke schrijfstijl, waarin niets is wat het lijkt. De bijtende, intense, en filmische schrijfstijl maakt dat lezers haar misdaad- en thrillerromans erg waarderen.

Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Samen met mijn man, twee dochters, en twee katten wonen we in het Gelderse Westervoort. Naast schrijven spit ik graag in de (moes)tuin, kook graag mislukte taartjes, en ben zo af en toe te vinden in de sportschool.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Ik schreef al veel als kind. Daar maakte ik dan illustraties bij. Het was een manier om te ontsnappen uit mijn dagelijkse realiteit. Het was een vlucht uit een omgeving vol fysiek en mentaal geweld, dus vond ik een manier om een andere wereld te creëren. Het gaf me een gevoel van veiligheid. Ook al had ik nooit de intentie om schrijver te worden, ik ben nooit met schrijven gestopt. Het viel allemaal samen, alles kwam op mijn pad, en het is nu voor een deel wie ik ben.

- Vandaag, 24 april verschijnt alweer jouw tiende thriller De moordcruise. Een rauwe thriller vol spraakmakende karakters, totaal anders dan de rest. Jouw fantasie lijkt onuitputtelijk. Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal je je inspiratie vandaan?
Omdat De moordcruise mijn tiende thriller is wilde ik er een speciaal verhaal van maken. Het moest een eerbetoon worden aan mijn debuut. Vandaar dat er overeenkomsten zijn met Doodstil. Daarin is het thema de zeven hoofdzonden verwerkt. De rode draad voor De moordcruise is juist dat de ‘spraakmakende’ karakters allemaal minimaal één van die kenmerken bezitten. Het idee en de setting van de Summer Breeze komt dan weer voor een groot deel uit mijn geheugen. Als zeventienjarige werkte ik een tijdje als hostess op een cruiseliner. Bepaalde dingen zijn me altijd bijgebleven, dingen die zijn beschreven in het boek. Verder vermeng ik mijn verhalen vaak met realiteit, en daar komt een groot deel van de inspiratie vandaan. Meestal begint een verhaalidee met één vraagregel. Bijvoorbeeld voor mijn nieuwe boek: ‘wat nu als twee psychopaten samen gaan werken?’ Vragen die me bezighouden. Dan duik ik dieper in de materie en begint de researchfase van het boek.

- Wie is jouw favoriet personage uit De moordcruise?
Delia Queens. Ze haalt het beste in Delilah Engelman naar boven. Maar Sofia, Rachel en Jack de Vos zijn ergens ook best interessant. En wie is jouw favoriete personage?

Kat: Wat leuk een vraag aan mij :-) Mijn favoriete personage, ik vind alle personages erg spraakmakend, vind ze echt knap neergezet en allen uniek. Uiteraard Delia maar stiekem heb ik ook erg moeten lachen om Alvin de Groot. Waarom juist hij? Ik vind het een grappig personage en voor de rest kan ik alleen maar zeggen lees De moordcruise dan komen jullie er vanzelf achter.

- Welke van jouw tien boeken is jouw all time favorite en waarom?
De moordcruise. Als kers op de taart komt mijn tiende thriller uit op mijn verjaardag. Dat maakt het boek voor mij extra speciaal.

- Je gaat als een speer, hoe lang ben je gemiddeld bezig met het schrijven van een boek?
Met discipline is het me gelukt om duizend woorden per dag te schrijven, en dat is uiteindelijk een automatisme geworden. Een eerste versie van het manuscript is na vier maanden klaar. Daarna komt het schrappen, schaven, en herschrijven. De tweede versie is na twee maanden klaar.    

- Aan wie vertrouw je jouw manuscript als eerste toe?
Aan mijn redactrice. We werken vanaf Het vervloekte huis samen. Dat alweer zeven jaar geleden verscheen. Omdat we al zo lang samenwerken is het bijna of we elkaar automatisch aanvullen.

- Terwijl thriller nummer tien net is verschenen ben jij alweer druk met het afronden van boek nummer elf. Kun je hier misschien een heel klein tipje van de sluier over oplichten?
Het verhaal speelt zich af in Spanje. Suzan Peters begint een gloednieuw leven in haar droomvilla. Alleen loopt dat allemaal toch anders dan verwacht. Meer kan ik er nog niet over kwijt. Een start voor nummer dertien is ook al gemaakt, maar dat boek zit vooral in de researchfase.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent?
Boeken die ik goed vind en me nog steeds inspireren zijn alle boeken van George Orwell. Dan ben ik ook dol op de schrijf- en vertelwijze Stephen King, vooral zijn meesterlijke manier om de lezer in zijn boek te trekken. Nicci French, echt heerlijke boeken om tijdens de zomervakantie bij weg te dromen. Verder bewonder ik vooral onze Nederlandse schrijvers, want er is zo onvoorstelbaar veel talent in ons eigen land. Schrijvers zoals Tim Krabbé, Jan Wolkers, maar ook fantastische schrijvers als Saskia Noort, Esther Verhoef.

- We kunnen je inmiddels wel een allround schrijfster noemen, kinderboeken, jeugdboeken en thrillers zijn allemaal op jouw naam verschenen. Wat vind je het allerleukste om te schrijven? En is er misschien nog iets wat je ook nog heel graag zou willen schrijven?
Thrillers passen qua genre goed bij mijn schrijfstijl. Ik heb ondertussen een fijne researchondergrond opgebouwd en daarom loopt de schrijfflow lekker soepel. Het geeft me de snelheid en vrijheid, om al die verhaallijnen snel neer te pennen. Toch zou ik ooit nog eens iets totaal anders willen schrijven; een roman, alleen ontbreek mij op dit moment nog het vertrouwen. Of ik dat wel kan. Onder pseudoniem is dat dan wel een veilige optie, dus wie weet?

- Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Wat ik vaak als feedback hoor is dat mijn boeken lezen als een film. Dat het de lezer grijpt en niet meer loslaat. Voor mij, als schrijver, wil ik de lezersbeleving voorop plaatsen. Zodat het een geweldige beleving wordt voor de lezer, en het verhaal ook echt tot leven komt!

- Ga je ook een boekpresentatie houden voor de liefhebbers? En ga je ook weer touren langs de boekwinkels om te signeren?
De release met De moordcruise is niet echt handig gepland. Terwijl De moordcruise verschijnt 
 moet mijn nieuwe thriller door naar de redactie. Enorm spannend of dat op tijd gaat lukken; die deadline staat voor eind april. Een nieuw boek afronden kost discipline, aandacht en concentratie. Daarom kies ik er deze keer voor om de prioriteit te leggen bij mijn nieuwe boek.

Bedankt Lydia voor dit leuke interview en heel veel succes met je deadline en De moordcruise.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...