vrijdag 19 mei 2023

Alles is relatief - Marjolein Vrijenhoek

Titel: Alles is relatief
Auteur: Marjolein Vrijenhoek
Uitgever: VBKLab, VBK Media
Genre: Roman
Verschenen: mei 2023
Beschikbaar: Ebook en Luisterboek
ISBN: 9789032520304 en 9789032520410
NUR: 340 en 301
Pagina’s: 253


Onze relatie is bijna volwassen, zei ik nog, een maand voordat hij besloot zonder mij verder te gaan.

De 45 jarige Lara is moeder van pubers Lasse en Madieke, samen wonen ze in de buurt van het Brabantse Eindhoven. Sinds een halfjaar is Lara na een huwelijk van bijna 18 jaar weer single. Haar ex man Luc besloot zonder haar verder te gaan en sloeg daarmee de grond onder haar voeten vandaan, weg gezinsleven.

Mijn stationwagen, verbeter ik mezelf in gedachten. Ik ben er nog steeds niet aan gewend dat ‘ons’ weer ‘mijn’ is geworden.

In een keer kwamen er een heleboel vragen en zorgen op haar af. De afgelopen maanden leefde Lara op de automatische piloot. Overlevend op zoek naar een betaalbare huurwoning en zorgen over de kinderen. De zomervakantie breekt aan en het is tijd voor ontspanning met de kinderen, ze kijkt uit naar 2 weken zonder gesprekken met mediators, rechters en mentoren op school.

Blijven staan. Doorgaan. Jij wil mij niet meer? Mooi, dan kan ik eindelijk weer kamperen in Frankrijk.

Als kind bracht Lara haar vakanties met veel plezier door in de Franse Dordogne. Luc wilde nooit naar Frankrijk en hield van luxe vakanties in Italië. Een voordeel van de scheiding, nu kan ze eindelijk naar haar geliefde Frankrijk en haar kinderen laten proeven van een kampeervakantie. Na 18 jaar keert Lara samen met haar kinderen terug naar de Dordogne. Om gedurende 2 weken in gezelschap van een groep lotgenoten in een bungalowtent op Chateau Châtaigne door te brengen in de Franse hitte.

Hoe ben ik hier terechtgekomen? Slechts een paar maanden geleden verdween de grond onder mijn voeten, verloor ik de liefde van mijn leven en dacht ik dat ik eenzaam en alleen zou wegkwijnen. Nu sta ik bij een kolkende waterval op een punt van springen, en vechten twee knappe mannen naast me om mijn aandacht.

Het is genieten op de Franse camping, Lara haalt jeugdherinneringen op maakt samen met haar kinderen nieuwe herinneringen in hun nieuwe leven. Lara ontdekt dat ze als kersverse vrijgezel nog goed in de markt ligt en dan ontmoet ze campingbaas Mathieu. Lasse en Madieke worden na 2 weken opgehaald door hun vader om met hem naar de villa in Italië te gaan. Lara besluit langer in Frankrijk te blijven, tot ze verontrustend nieuws ontvangt en daardoor in een grote nachtmerrie beland en voor onverwachte omstandigheden en keuzes komt te staan.

Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten, en toch voel ik een klik die ik lang niet gevoeld heb.

Op 15 mei verscheen de debuutroman Alles is relatief van schrijfster Marjolein Vrijenhoek bij VBKLab, een onderdeel van VBK Media. Eerder al, op 1 april verscheen het als Bookchoice Exclusive. En vanaf nu kan iedereen het lezen en luisteren. Voor de blogtour van Alles is relatief mochten mijn collega boekbloggers en ik het boek al lezen voor de officiële verschijning en vandaag is het mijn beurt om mijn recensie met jullie te delen.

Leuk weetje; Marjolein deed in april 2022 mee aan een schrijfwedstrijd met als thema Zomer en schreef daarvoor de novelle Chateau Châtaigne. De wedstrijd zelf won ze niet maar een van de uitgevers naar wie ze het verhaal stuurde zag het wel zitten. Inmiddels is Marjolein een contract én een boek rijker.

Alles is relatief bestaat uit 38 hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Lara. De hoofdstukken zijn opgedeeld in dagen, in de vorm van een dagboek. Marjolein Vrijenhoek heeft een zeer vlotte toegankelijke hippe schrijfstijl, sarcastisch doch ook meeslepend en ontroerend. Vanaf het moment dat je begint met lezen weet ze de lezer vast te zuigen in het boek waardoor je blijft lezen en helemaal opgaat in het verhaal.

In Alles is relatief maken we kennis met de 45 jarige Brabantse pas gescheiden moeder Lara. Lara is moeder van een zoon en een dochter, Lasse is 16 en Madieke 14 jaar en ze is werkzaam als leerkracht op een basisschool. Een halfjaar geleden besloot haar man Luc na een huwelijk van bijna 18 jaar, dat hij niet meer met haar verder wilde. Het afgelopen halfjaar leefde Lara op de automatische piloot, er kwam van alles op haar af en ze bleef achter met een heleboel zorgen. Van rechtbank naar mediator, op zoek naar een nieuwe huurwoning, de zorgen om de kinderen, etc. De zomervakantie breekt aan en nu is het tijd voor ontspanning samen met de kinderen. Luc wilde nooit kamperen, dat was te min voor hem, tot grote teleurstelling van Lara. Dus waar kun je beter aan je nieuwe leven beginnen dan op de camping in Frankrijk? Jeugdherinneringen ophalen en nieuwe herinneringen maken.

De verhaallijn en karakters van Alles is relatief zijn heel goed en herkenbaar uitgewerkt. Het verhaal is zo geschreven dat het voelt alsof je zelf een van de ouders bent die bij Lara op de camping staat en hun avonturen mee beleeft. Het verhaal bevat veel humor en zit vol akward situations waar ik enorm om heb moeten lachen. Maar deze feelgood kent ook een emotionele kant, het is een verhaal met een lach en een traan. Het is Vrijenhoek gelukt om zware thematiek met humor in een serieus jasje te verweven, Marjolein is van alle markten thuis.
Je kan goed merken dat de auteur zelf weet wat scheiden inhoud en zelf pubers heeft en zich heeft laten inspireren door de puberwereld. Ze is onder de huid van de karakters gekropen, hoe ze de zorgen weet te beschrijven waarvan alleen een moeder/ouder weet hoe het voelt. Partners scheiden maar kinderen scheiden nooit van hun ouders. De gevoelens die horen bij het ineens een gebroken gezin zijn, het loslaten van je kinderen nu ze niet meer iedere dag bij je kunnen zijn, het niet meer kunnen bieden van de veilige haven van het originele gezin. En kinderen die blijven hopen dat hun ouders ondanks alles toch weer bij elkaar komen.
Een roman over moederschap en pubers, scheiden, loslaten en op jezelf aangewezen zijn, herinneringen, angsten, jaloezie en spijt, nieuwe liefdes, intimiteit, keuzes en vriendschap.
Een echte feelgood roman van nu.

Vrijenhoek hoopt met haar verhaal binnen het feelgood genre een nieuwe doelgroep te bereiken, de 40 + groep. Veel feelgood romans hebben een bepaald type als hoofdpersoon, veelal jong. In Alles is relatief is de hoofdpersonage een 45 jarige vrouw. En ik als 40 plusser heb er enorm van genoten, dus wat mij betreft is het een geslaagde missie. Maar ook de wat jongere lezer zal er zeker van genieten, het verhaal is geschikt voor iedere feelgood liefhebber.

Goed nieuws, Alles is relatief verschijnt volgende maand ook als paperback en dat heeft dit verhaal meer dan verdiend. Marjolein werkt inmiddels aan haar volgende boek waar ik alweer naar uitkijk.

Met Alles is relatief heeft Marjolein Vrijenhoek een nieuwe doelgroep 40 +  binnen het feelgood genre aangesproken en heeft daarmee een eigentijdse feelgood van nu afgeleverd. Een verhaal met een lach en een traan, vol akward situations. Een zeer geslaagde missie.

Alles is relatief, een eigentijdse feelgood van nu, vol akward situations, een zeer geslaagde missie, carpe diem. Mustread!



Met dank aan Uitgeverij VBKLab voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...