dinsdag 23 mei 2023

Interview Julia Ran

 Maak kennis met... Julia Ran



In mei 2022 debuteerde schrijfster Julia Ran met haar novelle Kir Royal bij uitgeverij Godijn Publishing. In februari 2023 verscheen haar roman Tequila Sunrise eveneens bij uitgeverij Godijn Publishing. Tequila Sunrise is het eerst deel van de Tequila Sunrise serie en het vervolg op Kir Royal. Naast prachtig en met veel diepgang schrijven is Julia ook een enorme lieve aardige vrouw. Een tijdje geleden las ik Tequila Sunrise en sindsdien ben ik fan, ik ben er echt super enthousiast over.

In het kort wat ik ervan vond:
Met Tequila Sunrise heeft Julia Ran een hartverscheurende aangrijpende meeslepende roman neergezet, een emotionele rollercoaster, die diep raakt. Een goed uitgewerkt beladen verhaal met levensechte personages en heftige thema’s met een jasje van romantiek en humor wat het wat luchtiger maakt. Maakt dit alles precies de juiste cocktail voor een uniek verhaal waar ik diep van onder de indruk ben. De gevolgen van alcohol en drugs misbruik op een mensenleven. Een beschadigde jeugd, de lege huls van een depressie, wanneer je niets meer te verliezen hebt en verloren dromen. Een verhaal met een lach en een traan, echt heel knap gedaan.

Tequila Sunrise, een hartverscheurende aangrijpende meeslepende emotionele rollercoaster met levensechte personages, een verhaal wat je bij blijft, waar ik diep van onder de indruk ben, mustread!

Mijn volledige recensie is hier te lezen.

Interview

Ter gelegenheid van haar nieuwste boek Tequila Sunrise, mocht ik Julia wat vragen stellen. Lees met me mee... 

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben (bijna) getrouwd met Arian. Samen hebben we vijf kinderen, waarvan er nog één thuis woont. Mijn hobby’s zijn koken, reizen en naar concerten gaan. Ik zing ook zelf, in een rockkoor. En ik ben gek op dieren, vooral katten. Daar hebben we er vier van (!).

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Toen ik nog op school zat, hield ik al van verhalen schrijven. Toch wilde ik liever dierenarts worden. Dat lukte helaas niet, omdat ik bar slecht was in natuurkunde en scheikunde. Via verschillende banen en avondopleidingen ben ik uiteindelijk in het communicatievak terechtgekomen en alsnog gaan schrijven.

- Is het schrijven goed te combineren naast jouw baan als communicatie adviseur?
Schrijven naast een baan is altijd schipperen met je tijd. Eind vorig jaar ben ik een dag minder gaan werken, dus nu gaat het beter. Ik heb een vaste schrijfdag per week en verder schrijf ik elke avond een uur en in het weekend een paar uur per dag.

- In februari verscheen jouw tweede roman Tequila Sunrise. Een aangrijpende roman. Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Boekideeën komen bij mij vanzelf bovendrijven. Soms lees ik een artikel in de krant of zie ik iets gebeuren. Dat krabbel ik dan op een A4-tje en werk ik later uit. Bij Tequila Sunrise ging het iets anders. Toen ik dat verhaal uitschreef en het wat diepgang begon te geven, merkte ik dat ik er onbewust ook iets van mezelf in legde. Mijn eigen vader was alcoholist, dus ik ken het gevoel van gemis in je jeugd en van onvermogen, dat je iemand wilt helpen en het lukt niet. Met dat gegeven heb ik mijn personage Daphne gevormd en de rest van het verhaal om haar heen gebouwd. De gebeurtenissen die in het boek voorkomen, zijn (gelukkig) wel allemaal fictief.

- Wie is jouw favoriete personage uit Tequila Sunrise?
Wat een moeilijke keuze! Daphne is een lieverd, maar de extravagante Jens vind ik ook een heerlijk figuur. Als ik dan toch een keuze moet maken, kies ik voor Renko. Hij heeft het meest ingewikkelde karakter van allemaal, dat maakte het voor mij extra spannend om hem te beschrijven. Ik heb bewust gekozen voor het stereotype van de mooie jongen die gitaar speelt, want er zit veel meer achter hem dan je denkt. Dat maak schrijven nou ze leuk, die dubbele bodems bedenken, waardoor je personages echt tot leven komen.


 - Was het lastig om een uitgever te vinden?
Ik heb Elly Godijn van Godijn Publishing leren kennen tijdens de uitgeversdag die Marelle Boersma ieder jaar organiseert. Bij haar heb ik voorafgaand daaraan een Masterclass gevolgd. Dat zou ik iedereen die een uitgever zoekt, willen aanraden. Investeer in jezelf als schrijver als je daartoe de mogelijkheid hebt. Al is het alleen al door je manuscript te laten redigeren door een professional. Des te groter is de kans dat je boekidee eruit gepikt wordt en niet in de slushpile van een uitgever terechtkomt.

- Tequila Sunrise is een boek van formaat, respectievelijk 400 pagina's. Hoe lang ben je bezig geweest met het schrijven van jouw boek?
Van de allereerste letter tot aan publicatie: bijna drie jaar.
Daartussen zaten heel wat stappen: een proeflezersronde, redactie, schrijfcursus, herschrijven, nieuwe proeflezers zoeken, nog meer herschrijven en tot slot de eindredactie en het wegwerken van allerlaatste foutjes. Hopelijk gaat het bij het volgende boek iets sneller!

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Aan mijn man, daarna aan mijn dochter en mijn moeder. Met de mededeling: "Sla de erotische scenes maar over, hoor!" Dat blijft toch een dingentje, ha ha!

- Borrelen er stiekem alweer nieuwe ideeën in je hoofd voor je volgende boek? Of ben je misschien alweer begonnen met schrijven? Zo ja kun je misschien een heel klein tipje van de sluier hierover oplichten?
Ideeën genoeg, een boekenkast vol! Op dit moment ben ik met twee projecten tegelijk bezig. Het volgende deel uit de serie van Tequila Sunrise komt eraan, ik weet alleen nog niet wanneer. In dat deel gaat Jens, de beste vriendin van Daphne een belangrijke rol spelen.
En nog dit jaar verschijnt een feelgood novelle bij H!P, het digitale zusje van Godijn Publishing. Dit boek speelt zich af in de grachten van Amsterdam, waar van alles mis kan gaan als je onverstandige weddenschappen afsluit.

- Zou je in de toekomst ook nog een ander genre willen schrijven?
Een thriller staat nog op mijn verlanglijstje. En wie weet schrijf ik ook nog eens een sappige New Adult, maar dat doe ik dan wel onder pseudoniem.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent?
Ik lees heel graag. Bijna alle genres, behalve de echte horrorverhalen. Het liefste lees ik romans en thrillers. Ik lees ook graag boeken van eigen bodem. Ik kan niet kiezen wie mijn favoriete auteur is, want dan doe ik een heleboel andere, steengoede schrijvers tekort.

- Tenslotte; Vertel ons, waarom 'moet' men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Ik schrijf zoals ik ben, recht uit mijn hart en met veel emotie. Ik weet niet of dat mij onderscheid van de rest. Mijn verhalen zijn in elk geval uit het leven gegrepen. Feelgood of realgood, die keuze laat ik aan mijn lezers. Als zij op een dag zeggen: "Dat was weer een echte Julia Ran" nadat ze een nieuw boek van mij hebben gelezen, ben ik in elk geval een trotse schrijver.

Bedankt Julia, voor dit leuke interview en je openharige antwoorden. Ik vind het leuk om meer over je te weten te zijn gekomen en kijk uit naar je toekomstige schrijfwerk.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...