maandag 29 mei 2023

De citroen op de taart - Mirjam Mieserius

Titel: De citroen op de taart
Auteur: Mirjam Mieserius
Uitgever: Luitingh Sijthoff
Genre: Feelgood
Verschenen: februari 2022
Beschikbaar: Ebook en Luisterboek
ISBN: 9789021030395 en 9789021030456
NUR: 301
Pagina’s: 73

Het kookboek dat een ode aan onze liefde was, was uiteindelijk onze ondergang geworden.

Na het succes van haar bestseller wordt kookboekenschrijfster Maria gedumpt door haar verloofde Paul. Maria blijft achter met liefdesverdriet, weg inspiratie voor haar nieuwe kookboek. Om het hoofdstuk Paul definitief af te sluiten en een poging tot het succes van haar bestseller te evenaren wordt Maria door haar vriendin en uitgever Lucy naar Zuid-Frankrijk gestuurd.

When life gives you lemons...

Waar Maria drie maanden doorbrengt in het mooi La Masion Violette, in een pittoresk dorpje aan de Franse Côte d’Azur. Terwijl ze hard probeert te werken aan haar nieuwe boek ligt de afleiding constant op de loer. Niet een, niet twee maar drie mannen zien haar wel zitten. De knappe duikende schatzoeker Thom, Gilles de eigenaar van poes Coco en de mysterieuze Le Chef, de chef-kok van het plaatselijke restaurant.

Vergeet het maar, Maria. Hier gaan we niet aan beginnen. Jij gaat je ver weghouden van alles wat man is. Maar hoe ik ook mijn best deed, Thom de piraat was niet van plan om uit mijn hoofd te verdwijnen.

Lukt het Maria om over haar relatiebreuk met Paul heen te komen en haar manuscript af te ronden en haar dromen achterna te jagen? Kiest ze voor Thom, Gilles of Le Chef? Of toch voor zichzelf?

In 2021 won schrijfster Mirjam Mieserius de Zin in Feelgood schrijfwedstrijd met haar korte verhaal De citroen op de taart. De citroen op de taart verscheen in februari 2022 bij uitgeverij Luitingh Sijthoff. Een tijdje geleden toen ik mij inschreef voor de nieuwsbrief van LS Amsterdam ontving ik het ebook van De citroen op de taart. Dit weekend besloot ik mij als tussendoortje met dit korte verhaal te vermaken, een goede keuze want ik heb er veel plezier aan beleeft. Inmiddels heeft Mirjam al meerdere verhalen geschreven, dit was voor mij mijn eerste kennismaking met de schrijfster.

De citroen op de taart bestaat uit 11 hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Maria. In een kort verhaal is het belangrijk dat je de lezer meteen weet te pakken want daar heb je natuurlijk veel minder pagina’s de tijd voor. Vanaf de eerste bladzijde lukt het Mirjam Mieserius de lezer met haar toegankelijke en beeldende schrijfstijl het verhaal in te trekken en neemt je mee op reis door het pittoreske dorpje aan de Franse Côte d’Azur.

In De citroen op de taart maken we kennis met Maria. Maria schreef een bestseller en is bezig met het manuscript van haar nieuwe kookboek. Haar huwelijk kon de druk van het leven in de spotlights niet aan en zes maanden geleden zette haar verloofde Paul een punt achter hun relatie. Om het hoofdstuk Paul definitief af te sluiten en een poging tot het succes van haar eerste boek te evenaren, stuurt Lucy haar uitgever en tevens vriendin Maria naar Zuid-Frankrijk. Waar ze drie maanden doorbrengt in het mooie La Maison Violette. Terwijl Maria hard aan haar nieuwe boek probeert te werken ligt er een hoop afleiding op de loer. Lieve eigenwijze Coco en haar baasje Gilles krijgen concurrentie van schatzoeker Thom en de mysterieuze Le Chef, de chef-kok van het plaatselijke restaurant. Lukt het Maria om over haar relatiebreuk heen te komen, haar manuscript af te ronden en haar dromen achterna te jagen? En kiest Maria voor adonis Thom, Le Chef, Gillis of zichzelf?
Mirjam heeft de karakters ondanks dat het een kort verhaal is goed en herkenbaar weten uit te werken en een leuke verhaallijn met humor en romantiek neergezet.

Met De citroen op de taart heeft Mirjam Mieserius een heerlijk tussendoortje geschreven. Voor mij ideaal om tussen twee dikkere boeken in te lezen. Met humor waar ik vrolijk van werd en van al die  lekkere baksel met citroen kreeg ik lekkere trek. Een aangename eerste kennismaking waar ik van genoten heb en me nieuwsgierig maakt naar het vervolg Met een vleugje citroen.

De citroen op de taart, heerlijk tussendoortje, aangename eerste kennismaking, humor meets romantiek, aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een onverwachte bestemming - Sandra Kraak

Titel:   Een onverwachte bestemming Auteur:   Sandra Kraak Uitgever:   Kabook Publising Genre:   Feelgood roman Verschenen:   Maart 2024 Bes...