dinsdag 9 mei 2023

Interview Marja Boomstra

Maak kennis met... Marja Boomstra


Allereerst Gefeliciteerd Marja met de release van Verraderlijke mist.

In 2019 debuteerde Marja Boomstra met haar Beertje, de thriller Als het verleden toekomst wordt. Inmiddels heeft Marja 9 boeken op haar naam staan en is haar nieuwste thriller Verraderlijke mist recent verschenen bij haar eigen uitgeverij MB-publishing. Verraderlijke mist is het derde deel van de Chaja-serie. Marja een uiterst aardige vrouw, met veel levenservaring en een leuke dosis humor heeft inmiddels een aanzienlijke schare fans opgebouwd. Het interview hebben we al een tijdje geleden gedaan, maar speciaal bewaard voor de release van Verraderlijke mist.

Achterflap:
In Verraderlijke mist, het derde deel van de Chaja-serie, lijkt Chaja’s leven in rustiger vaarwater te zijn gekomen, nu Lucinda is opgepakt en zij eindelijk haar biologische vader leert kennen. Dan ontdekt Chaja dat Reaven informatie voor haar achterhoudt. Als even later Lucinda weet te ontsnappen, beseft Chaja dat haar leven weer gevaar loopt. Chaja droomt ondertussen steeds over een geest in de mist en wanneer haar wordt uitgelegd dat dit de boodschapper van verraad en slecht nieuws betekent, gaat ze op onderzoek uit. Bij toeval stuit ze op een kleine nalatenschap van haar moeder, een kistje met herinneringen. Het blijkt de doos van Pandora, een bron van kwaad en ellende te zijn.

Interview

Speciaal voor de lancering van haar nieuwe boek mocht ik Marja wat vragen stellen. Lees met me mee... 

- Kun je ons iets meer vertellen over jezelf? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobbys?
Wie ik ben vind ik niet gemakkelijk te beantwoorden, aangezien ik meerdere rollen heb. Maar bovenaan staat dat ik naast de vrouw van moeder ben van drie lieve, soms stronteigenwijze - weet niet van wie ze dat hebben, haha - zonen. Ik ben geboren en opgegroeid in een pittoresk plaatsje Harlingen en ben op mijn 23e verhuisd naar Den Haag en op mijn 35e naar Weert waar ik nog steeds woon. Ik heb op het ogenblik niet zoveel hobby’s om reden dat ik heel veel schrijf.

- Op 28 oktober 2022 verscheen Verzegende stilte en recent Verraderlijke mist, het tweede en derde deel van Chaja-serie. Hoe is het idee voor de verhaallijn van de Chaja-serie ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik schrijf intuïtief, wat betekent dat ik van te voren ook nooit weet waar een verhaal naartoe gaat. Het begint met een idee, in dit geval een naam en een cruise, en vandaar uit ontstaan de karakters en de gebeurtenissen. Ik denk dat mijn ervaringen met mensen in mijn werk en vrije tijd, en het vele reizen dat ik heb gedaan de inspiratiebron zijn.

- Wie is jouw favoriete personage uit de Chaja-serie?
O, dat is gemeen. Mag ik er twee hebben? Tja, voor mij is dat natuurlijk Chaja. Chaja is sterk, kwetsbaar, wantrouwend en naarstig op zoek naar mensen die zich met haar willen verbinden. Of dat lukt is te lezen in deel drie.

- Je hebt inmiddels 9 boeken in 3 jaar tijd op jouw naam staan, respect dat doet niet iedereen je na. 2 boeken daarvan zijn uitgebracht bij Ambo Anthos’ Loft Books. De overige heb je uitgebracht bij jouw eigen uitgeverij MB-publishing. Kun je ons hier iets meer over vertellen? Hoe ben je tot deze keuze gekomen?
Dank je wel! Het is zo fijn om te schrijven en als je dan ook nog positieve reacties ontvangt, dan smaakt het naar meer. 
Ik ben gestart met MB-publishing omdat ik nogal graag alles zelf in de hand houd. Toen ik werd benaderd door Ambo heb ik daar eerst lang over nagedacht en na enkele gesprekken de knoop doorgehakt en heb de twee boeken geschreven die zich hoofdzakelijk in Egypte afspelen. Een land dat ik van nabij heb leren kennen. Ambo heeft natuurlijk wel voor een stukje extra naamsbekendheid gezorgd, maar ik blijf het liefst alles zelf doen en heb daar ook alle middelen voor zoals een account bij het Centraal Boekhuis.
Er is nu zelfs sprake van dat ik volgend jaar ga uitbreiden, dus dat zijn spannende ontwikkelingen.

- Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Oef, … ook afgaand op wat mijn lezers mij laten weten denk ik dat ik dieper in de huid kruip van de hoofdpersonen, wat ook logisch is omdat het psychologische thrillers zijn. Daarnaast gebeurt er nogal wat in mijn verhalen. Zit het vol wendingen en onverwacht plottwists.

- Jouw specialiteit is de psychologische thriller. Zou je in de toekomst ook nog iets totaal anders willen schrijven?
Omdat ik intuïtief schrijf weet ik dat niet. Naast de Chaja-serie ben ik ook nog bezig met twee totaal andere verhalen, maar ook die zitten vol spanning, wantrouwen, achterdocht etc.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En wie is je favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent?
Ja, ik lees zelf ook, alleen niet zo veel meer als ik heb gedaan. Mijn favoriete genre was, hoe kan het ook anders, thrillers. Ik heb er dan ook verschillende in de boekenkast staan van Nicci French, Saskia Noort, Esther Verhoef en M.J. Arlridge om er maar een paar te noemen. De boeken die ik heb verslonden zijn die van de Harry Potter serie. In die boeken blinkt de schrijfster J.K.Rowling ongelooflijk uit.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Aan mijn zus Annemarie. Het arme mens moet er ieder verhaal weer aan geloven en vertelt me altijd als eerste of het spannend genoeg is. Zij haalt ook de eerste fouten, stroef lopende zinnen etc. eruit.

- Ben je misschien ondertussen alweer begonnen aan je volgende manuscript? En zo ja kun je misschien een heel klein tipje van de sluier voor ons oplichten?
Ja, Verraderlijke mist is nagenoeg klaar. Het is het derde deel van de Chaja-serie. Chaja gaat iets doen dat de meesten - dit schat ik zo in - totaal niet verwachten. Ikzelf allerminst. Ben zelf nog benieuwd of dit het laatste deel is of dat het verhaal nog verder gaat. Ik wacht het met spanning af. Ja, leuk hè, dat intuïtieve geschrijf.

Bedankt voor dit leuke interview Marja en veel succes met Verraderlijke mist en schrijven.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...