dinsdag 2 mei 2023

Interview Vivian Helena

Maak kennis met... Vivian Helena



Allereerst Gefeliciteerd Vivian met de release van IJskoud einde.

In mei 2022 debuteerde schrijfster Vivian Helena met haar thriller IJskoud vermoord bij uitgeverij Storyland. IJskoud vermoord is het eerste deel van de IJskoud Trilogie. In oktober 2022 verscheen het tweede deel van de trilogie IJskoud gedumpt en vandaag is het zover en verschijnt het derde deel IJskoud einde. Ik ben super benieuwd naar deze spannende trilogie.

Achterflap IJskoud einde:

Als de psychopaat die Kate vorige winter ijskoud heeft willen vermoorden uit de gevangenis ontsnapt, moet Kate noodgedwongen naar het buitenland vluchten. Ze duikt onder in Champéry, een pittoresk bergdorp aan de Zwitserse kant van het skigebied Les Portes du Soleil. In de woning die ze van de politie toegewezen krijgt, blijkt een oudere vrouw op niet-natuurlijke manier te zijn gestorven. Om haar eigen kopzorgen te vergeten, verdiept Kate zich helemaal in het leven van de overleden dame en ontdekt ze dingen die belangrijk zijn voor het onderzoek. Niet iedereen is daar echter blij mee. Is Kate echt wel veilig in Champéry? Slaagt ze erin om aan de wraak van de psychopaat te ontkomen of wordt dit een ijskoud einde voor Kate? 

Interview

Ter gelegenheid van haar nieuwste boek IJskoud einde, mocht ik haar wat vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben een mama van twee schatten van kinderen en woon sinds ik negen ben in België. Voordien woonde ik in Zwitserland waar de liefde voor sneeuw en de bergen zijn oorsprong vindt. Mijn vrije tijd breng ik uiteraard het liefst door met mijn man en kinderen. Ik kan genieten van een citytrip of vakantie, maar ook evengoed gewoon samen aan tafel gaan. Ik ben dankbaar voor het warme gezin om me heen. Me-time voor mij is schrijven, lezen of sporten. Alle drie liefst met muziek in mijn oren.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Ik heb altijd graag geschreven, als kind al, maar nooit gedacht dat mijn passie zich echt zou vertalen in een boek, laat staan drie. Dit bewijst dat je moet durven dromen.

- In maart 2022 verscheen jouw debuut IJskoud vermoord. Vond het erg spannend om te debuteren? Wist je al meteen dat het verhaal een trilogie moest gaan worden?
Debuteren is altijd spannend en er is zoveel dat je niet weet in het begin. Doorheen deze drie boeken heb ik enorm veel bijgeleerd op heel veel vlakken. Nee, ik wist niet meteen dat het een trilogie ging worden. Dat is gaandeweg zo gegroeid.

- Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Het eerste deel heb ik echt al een hele tijd geleden geschreven. Ook het begin van deel twee is toen in een keer uit mijn vingers gevloeid. Pas recent heb ik dat manuscript terug vastgepakt en besloten het bij te schaven en naar een uitgever te sturen. Toen IJskoud Vermoord in de pijplijn zat, ben ik dan het tweede deel beginnen herlezen en tot de vaststelling gekomen dat ik het niet tot het einde had geschreven. Dat wist ik totaal niet meer en was even schrikken, maar gelukkig kwamen de eindlijnen vrij snel in mijn hoofd en is IJskoud Gedumpt snel nadien ook uitgegeven. Toch was het verhaal toen niet af. Het geheel is pas afgerond met IJskoud Einde. Het is een fictief verhaal, nee, ik ben gelukkig nog nooit met moord geconfronteerd geweest, maar de locatie waar het zich afspeelt is een bestaand skigebied waar ik kind aan huis ben.

- Was het lastig om een uitgever te vinden?
De uitgeverswereld is geen gemakkelijke wereld en ook daarin heb ik veel bijgeleerd. Ik heb geluk gehad dat mijn uitgever door mijn proloog getriggerd was. Dit stuk begint met: “Straks lees je het verhaal van Kate ,(...) maar omdat dit verhaal ook mijn verhaal is, wil ik dat je wat meer over mij weet  (…) Ik moord…” Dat is natuurlijk deel van het verhaal, maar mijn uitgever was even in de war door de ik-vorm en dacht: Wat moet ik hier nu mee, de politie bellen? Natuurlijk viel zijn kwartje snel en is hij dan verder gaan lezen en enthousiast over heel het verhaal en de schrijfstijl en dan snel beslist om het uit te geven.

- In oktober 2022 verscheen deel twee van de trilogie, IJskoud gedumpt. En vandaag (3 mei 2023) is de release van het derde en laatste deel, IJskoud einde. Je schrijft erg snel, respect. Hoe lang ben je gemiddeld bezig met het schrijven van een boek?
Het schrijven zelf, de ruwbouw van het boek zeg maar, gaat vrij snel. Dat zijn echt maar enkele weken/maanden. Ik begin te typen en het verhaal rolt eruit. Nadien is het herlezen, schuiven, dingen schappen, toevoegen, verbeteren, nog eens lezen en nog eens en nog eens… tot ik het zo goed als uit mijn hoofd ken. Dan enkele weken laten liggen en terug bijschaven. Het is echt zoals in de bouw, ruwbouw gaat snel, afwerking is veel meer werk en vergt geduld.

- Vind je het jammer dat de trilogie ten einde is? Heb je misschien alweer inspiratie voor een volgend verhaal? En zou dat dan ook weer een trilogie worden of een standalone?
Ergens wel natuurlijk, het is een beetje afscheid nemen al kijk ik er erg naar uit om te horen hoe anderen nu van het verhaal kunnen genieten. Ik heb ook heel wat lezers die hopen dat er toch nog een deel 4 komt, maar ik ben zeker, IJskoud Einde is echt het einde. Ik blijf schrijven, ik heb verschillende genres al geschreven: fantasy, feelgood, young adult,… Ik weet momenteel nog niet wat het volgende project gaat zijn. Ga ik een reeds geschreven verhaal opnieuw oppakken of iets nieuws schrijven? Geen idee. Dit jaar ga ik me eerst focussen op de trilogie want vergis je niet, het werk van een schrijver is niet af eens het boek gedrukt is. Daarna zien we wel, mezelf kennende zal ik niet lang zonder het schrijven kunnen!

- En wordt dat dan ook weer een thriller of iets totaal anders? Zou je ook nog eens een ander genre willen schrijven?
Deels heb ik deze vraag al beantwoord. Ik ben er nog niet uit wat het volgende project gaat worden. Mijn lezers verwachten wellicht weer een spannend verhaal met een dosis feelgood. Maar wat het gaat worden is ook voor mij nog een verrassing.

- Wat is jouw favoriete personage uit de IJskoud Trilogie?
Het zou maar gek zijn moest ik nu iets anders zeggen dan Kate. Maar ja, er zijn ook andere personages die me nauw aan het hart liggen, maar om spoilers te voorkomen ga ik niet verder in op deze vraag. Ik denk wel dat de lezer snel aanvoelt welke personages ik het liefst heb. Er komen ook steeds personages bij dus voor elk deel is dat ook iemand anders.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Mijn man was de eerste die IJskoud Vermoord als eerste las. Ondertussen heb ik ook een hele goede vriendin en enkele trouwe proeflezers die mee mijn manuscript vormgeven door hun waardevolle feedback met mij te delen. Liefde maakt soms blind, ook als het over je eigen boek gaat, een paar frisse ogen zijn dan goud waard.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent?
Ja, ik lees heel graag en in verschillende genres maar meestal toch wel thrillers of feelgoods. Het is misschien een heel cliché antwoord, maar ik ben echt fan van Stephenie Meyer. Haar boeken vind ik echt geweldig. Verder heb ik heel veel respect voor schrijfster Saskia Lauwagie, die haar romans op haar eigen leven heeft gebaseerd. Ongelofelijk moedig om haar eigen verhaal zo neer te schrijven. Niet alleen moedig, ook erg goed geschreven met een zalige humor. Ik vind humor erg belangrijk in boeken.

- Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek lezen? Wat onderscheid jouw boek van de rest?
Niemand ‘moet’ mijn boek lezen. Ik hoop vooral dat mensen díe het lezen ervan genieten. Mijn boeken zijn een skivakantie in boekvorm. Je waant je echt even in de sneeuw en ook van niet-skiërs krijg ik de reactie dat ze dit leuk vinden en dat niet alleen in de winter. Wat mijn boek ook onderscheidt van andere boeken is wellicht de kruising tussen feelgood en thriller. Dat is ook op de covers te zien. De ene vindt het geweldig de andere is daar geen fan van. Het is hoe ik schrijf. Gelukkig zijn we allemaal verschillend, de wereld zou anders maar saai zijn.

Bedankt Vivian voor dit leuke interview en veel succes met je nieuwe boek.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een onverwachte bestemming - Sandra Kraak

Titel:   Een onverwachte bestemming Auteur:   Sandra Kraak Uitgever:   Kabook Publising Genre:   Feelgood roman Verschenen:   Maart 2024 Bes...