vrijdag 16 juni 2023

Hou me verborgen - Aysline McGrath

Titel: Hou me verborgen
Auteur: Aysline McGrath
Uitgever: MH Books
Genre: Feelgood roman
Verschenen: mei 2023
Beschikbaar: Paperback en Ebook
ISBN: 9798223607397
NUR: 343
Pagina’s: 302


Het meisje uit Dublin dat hier is komen studeren met niet meer dan een oud Canon toestel, heeft het toch maar gemaakt in Londen.


Riva werd achtentwintig jaar geleden geboren in Dublin en verhuisde voor haar studie naar Londen. Waar zij inmiddels succesvol is als fotografe, haar werk wordt alom geroemd. Toch weet bijna niemand wie ze daadwerkelijk is? Riva heeft last van angsten en prikkelovergevoeligheid en houdt er niet van om in de schijnwerpers te staan en blijft liever anoniem.

Ik heb gekozen voor dit leven. Ook al heb ik er soms een hekel aan, ik leef ook voor de adrenaline wanneer ze mijn naam roepen.

Hoe anders is haar beste beste vriend Alexander. Alex zijn leven als beroemde acteur speelt zich juist af ten midden van de showbizzwereld. Iedere stap die hij neemt wordt direct vastgelegd op de gevoelige plaat.

Op Mexico. Witte stranden en gevulde glazen.

Drie maanden geleden werd Riva gedumpt door haar vriend en omdat ze er doorheen zit nodigt Alex haar uit voor een welverdiende vakantie op de Marieta Eilanden van Mexico. Samen genieten van een droomvakantie, zon, zee en cocktails, ver weg van alle opdringerige media.

Als een hoge vloedgolf, zoals tijdens de storm in Mexico, voel ik me tussen de herinneringen in het diepe vallen.

Maar is dit wel zo’n goed idee? Ooit spraken ze af vrienden te blijven en hun vriendschap niet op het spel te zetten. Zijn ze wel klaar voor om de sprong in het diepe te wagen? Is Alex eraan toe om zich te binden? En kan Riva zijn leven in de spotlights aan? Lukt het haar om uit de schaduw te stappen?

Iemand als hij zou niet gespot moeten worden met iemand zoals ik; iemand die liever anoniem en in de schaduw wil blijven in plaats van deel uit te maken van de glitterwereld.

Begin dit jaar maakte schrijfster Aysline McGrath haar thrillerdebuut met Stil schot. In mei verscheen haar nieuwste boek Hou me verborgen. Dit keer een feelgood roman.
Aysline schrijft al jaren onder pseudoniem en houdt zich daarbij niet aan een vast genre.
Zowel Hou me verborgen als Stil schot ontvangen lovende kritieken en ik was dan ook blij dat ik Hou me verborgen mocht lezen en recenseren. Ben ik net zo enthousiast?

Leuke weetjes; Aysline deed twee jaar over het schrijven van Hou me verborgen. En The River Flows in You van Yiruma is het lijflied van Riva en Alex geworden. Hoofdpersonage Riva is deels gebaseerd op Aysline zelf. Net als Riva heeft Aysline ook last van prikkelovergevoeligheid en kan zij niet tegen drukte en lawaai.

Hou me verborgen bestaat uit 46 hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit Riva Cooper en Alexander Jones. De hoofdstukken zijn mooi vormgegeven en goed passen bij de zomerse uitstraling van het hele boek.

Aysline McGrath heeft een boeiende en toegankelijke schrijfstijl, die direct aangenaam leest, door de beeldende schrijfstijl neemt ze de lezer mee in haar verhaal. Ik las Hou me verborgen tijdens de hitte die ons land momenteel overspoeld, waar ik zelf niet goed tegen kan maar ik heb me prima vermaakt met die prachtige boek, binnen onder de ventilator. In gedachten ging ik mee met Riva en Alex naar de zee en het strand.

Het verhaal begint direct veelbelovend en ik zat er direct lekker in en kon niet meer stoppen met lezen. Aysline weet je mee te slepen in de vibe van haar verhaal, de mooie romantische scenes, mooie woorden en zinnen, maar het is veel meer dan enkel een romantisch verhaal. McGrath heeft heftige thematiek op een levensechte manier door het verhaal verweven. Onderwerpen als overprikkeling, angststoornissen, eetstoornis, bindingsangst maar ook de kwetsbaarheid van het leven. Maar ook de luchtigheid van humor ontbreekt niet in dit verhaal wat het boek mooi in evenwicht brengt.

In Hou me verborgen maken we kennis met hoofdpersonages Riva Cooper en Alex(ander) Jones. De achtentwintigjarige Riva is geboren in Dublin en woont sinds haar studie in Londen. Riva is zeer succesvol in haar werk als fotografe, ze maakt de mooiste foto’s en komt op de leukste plekken. Ze is al vaker genomineerd geweest voor prijzen en haar werkt wordt tentoongesteld in toonaangevende galeries. Toch blijft Riva liever anoniem. Riva is anders en heeft last van prikkelovergevoeligheid en houdt er niet van om in de schijnwerpers te staan. Dit in tegenstelling tot haar beste vriend Alexander. Alex is dertig jaar en als topacteur ligt zijn leven in de showbizzwereld juist onder een enorm vergrootglas. Iedere stap die hij neemt wordt op de gevoelige plaat vastgelegd. Riva en Alex kenden elkaar al voor Alex beroemd werd en ondanks alle drukte was hij er altijd voor Riva. Riva zit er doorheen, drie maanden geleden liep haar relatie na twee jaar op de klippen. Alex trekt haar uit haar veilig bubbel in Londen en neemt haar mee op droomvakantie, naar de Marieta Eilanden van Mexico. Samen genieten van hun zuurverdiende rust, zon, zee, maanlicht en cocktails. En niet te vergeten zonder paparazzi. Maar is dit nu wel zo’n goed idee? Ooit spraken ze af enkel vrienden te zijn en hun vriendschap niet op het spel te zetten. Zijn ze klaar om in het diepe te springen? Is Alex klaar om zich te binden? En kan Riva zijn leven in de spotlights aan? Lukt het haar om uit de schaduw te stappen?

Aysline heeft haar karakters tot leven gebracht en levensecht neergezet. Mede door haar eigen ervaringen kon zij goed onder de huid van Riva kruipen en heeft haar heel realistisch weergegeven. Heel herkenbaar voor mij, ik heb namelijk net als Riva en Aysline ook last van prikkelovergevoeligheid en een angststoornis en voelde een connectie met Riva.
De liefde en chemie tussen Alex en Riva is voelbaar, alles is bijna tastbaar. Heel knap gedaan. Ze passen perfect bij elkaar, alleen moeten ze daar zelf ook nog even in gaan geloven. De liefde voor dieren die in het verhaal terug komt is voor mij als groot dierenliefhebber dan ook prachtig om te lezen. Als ik Hou me verborgen in een paar woorden moet omschrijven zou dat zijn; Liefde in vele vormen.

Met Hou me verborgen heeft Aysline McGrath een prachtige feelgood roman met liefde in vele vormen afgeleverd. Veel meer dan alleen een romantisch verhaal. Met levensechte karakters en de kwetsbaarheid van het leven. Laat je meeslepen in de vibe van Riva en Alex en ga met ze mee naar de verlaten eilanden van Mexico.

Hou me verborgen, prachtige feelgood roman, liefde in vele vormen, zou jij een leven in de schijnwerpers ambiëren? Mustread!



Met dank aan uitgeverij MH Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...