zondag 9 juli 2023

Interview Hanneke Meier

 Maak kennis met... Hanneke Meier




In oktober 2022 verscheen het thrillerdebuut Lucy van schrijfster Hanneke Meier bij uitgeverij De Verhalenfabriek, het kleine zusje van uitgeverij De Crime Compagnie. Lucy is uitgebracht als driedelige ebook serie. Op 21 april 2023 verscheen Lucy als Bookazine in het tijdschrift Vriendin. Lucy is heel goed ontvangen en krijgt enthousiaste recensies. Hier ben ik het volledig mee eens, want vanaf het moment dat ik Lucy heb gelezen ben ik fan van Hanneke haar schrijfstijl. Recent verscheen haar nieuwste thriller novelle Hoog. Het interview hebben we al een tijdje geleden gedaan maar ter ere van Hoog besloten we nog wat aanvullende vragen toe te voegen en het interview na de lancering van Hoog te plaatsen.

In het kort wat ik van Lucy en Hoog vond:
Lucy, fantastisch spannend thrillerdebuut, bevat alle ingrediënten voor een goede thriller, durf jij nog mee te doen aan een tv show? Mustread!

★★★★★

Hoog, heerlijke spannende thriller, Hanneke flikt het weer, durf jij na deze wakkere Boosternachtmerrie nog in het reuzenrad? Mustread!
★★★★★

Interview

Aan mij de eer om Hanneke Meier wat vragen te mogen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben Hanneke en woon samen met mijn man en onze zoon Odin in Limburg, maar ik ben een rasechte Brabander. Ruim twee jaar geleden hebben we de stap naar onze nieuwe woonplaats gemaakt en dat bevalt ons heel erg goed.
Ik ben een creatieve perfectionist, die heel graag met to-do-lijstjes werkt maar toch vaak het overzicht kan verliezen, iemand die houdt van naturel ribbelchips en een vreselijke hekel heeft aan houten ijsstokjes.
Het grootste gedeelte van mijn werkweek besteed ik aan mijn bedrijf, waarin ik voornamelijk bruidsfotografen help door hun fotos te bewerken. Daarnaast heb ik ook tijd gereserveerd om te schrijven. Het is een absoluut voorrecht dat ik de vrijheid heb om mijn week op die manier in te mogen en kunnen delen. Schrijven is ook nog steeds mijn hobby die een beetje uit de hand is gelopen, ik vind het heerlijk om te doen. Het complete proces van de eerste versie tot aan het eindproduct is machtig mooi en interessant!

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Al toen ik veertien jaar oud was zat ik achter mijn typemachine te schrijven. Een verhaal over twee vriendinnen en een toverflesje. Ik heb de map met de getypte velletjes nog steeds in mijn kast staan, om mezelf eraan te herinneren waar ik vandaan kom en wat mijn droom altijd al was.
Natuurlijk ben ik daarna gaan studeren en werken, een eigen bedrijf als fotograaf opgestartmaar het schrijven bleef kriebelen. In 2018 ben ik aan mijn eerste serieuze manuscript begonnen, in 2019 maakte ik een begin aan wat nu Lucy is geworden.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
De mensen om me heen vinden het echt geweldig en zijn super trots op me. Dat geeft mij de drive om door te gaan, zo fijn is dat! Ze willen altijd alles lezen en mijn ouders zitten bijvoorbeeld alweer te springen om mijn volgende novelle, die in juni uitkomt. Dat is echt heerlijk, zoveel support vanuit mijn omgeving.
Ik geloof niet dat ze bang zijn dat ik hun acties gebruik voor mijn verhalen, dat zou ik ook niet zo gauw doen, en vooral in het geval van Lucy denk ik dat we dan een groot probleem hebben ;-) Wel kan het voorkomen dat ik bijvoorbeeld een bepaalde karaktertrek van iemand voor een personage gebruik, maar dat is nooit het complete beeld van die persoon.

- In oktober 2022 verscheen jouw thrillerdebuut Lucy. Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal je je inspiratie vandaan?
Mijn man maakte tijdens het koken een opmerking nadat hij iets op het nieuws had gehoord. Ik weet niet eens precies meer wat hij zei, maar ik heb de lepel waarmee ik door de saus aan het roeren was aan hem gegeven en heb het zo snel ik kon opgeschreven. Het verhaal ontstond binnen een minuut of tien. Dat zijn de magische momenten die erbij horen, ik noem ze jubel-momentjes en die kunnen ook zomaar tijdens het schrijven ontstaan. De inspiratie haal ik overal vandaan en kan ook op de gekste momenten binnenkomen, maar voor de personages ben ik dichtbij mezelf en ons dagelijkse leven gebleven.

- Hoe is het idee voor de verhaallijn van Hoog ontstaan?
Tijdens het doelloos scrollen op Instagram (vreselijk…) kwam ik een filmpje tegen van twee meiden die in een reuzenrad zaten. In de verte naderde een donkere regenwolk en in mijn hoofd gebeurden de meest vreselijke dingen. Ik ging op onderzoek uit en zag een artikel van een jongen die een halfuur bovenin een booster had vastgezeten. Daar was mijn verhaal! Tijdens het schrijven is het idee van het feest in de Euromast erbij gekomen - nadat ik volgens mij een advertentie daarvan op Facebook zag - en dat koppelde ik aan mijn verhaal. Hoe dat precies ging is lastig te omschrijven, dat gaat heel organisch en zonder een vooraf bedacht plan. Het is heerlijk om mijn hoofd op die manier aan het werk te zetten.

- Vond je het spannend om te debuteren?
Ja, ik vond het vreselijk spannend. Hoe zouden de lezers het gaan vinden? Ik voel dat dan compleet in mijn lijf en mijn hoofd en vind het lastig om het los te laten. Ik heb letterlijk een aantal slapeloze nachten gehad in de loop naar de verschijningsdatum, het is toch mijn baby waar ik mijn ziel en zaligheid, bloed, zweet en tranen in heb gestopt. Het voelt heel kwetsbaar dat anderen daar ook wat van kunnen vinden, dat ze er kritisch naar gaan kijken, wat uiteraard ook goed is, maar wel heel spannend. Mijn man is mijn steun en toeverlaat, die me - met zijn nuchtere blik op de wereld - rustig kan maken. En op het moment dat de eerste positieve reacties binnendruppelden overheerste het trotse en dankbare gevoel. Als je droom eindelijk is uitgekomen, kun je niet anders. Ik weet dat er ook nog wel kritische of minder positieve reacties zijn, maar dan bedenk ik me dat Lucy niet voor iedereen kan zijn. Of hoeft te zijn.
 

- Was het lastig om een uitgever te vinden?
Na grondige research op internet had ik me voorbereid op heel lang wachten, soms maanden, tot ik reactie zou kunnen krijgen van een uitgever, maar het is heel snel gegaan. Via de Uitgeversdag van Marelle Boersma heb ik contact gelegd met Ilse Karman van de Crime Compagnie. Binnen een paar weken kreeg ik al een mailtje van haar. Ze was onwijs enthousiast over Lucy en zag het zeker passen als reeks bij De Verhalenfabriek. Inmiddels is ook een Bookazine met Lucy uitgekomen, gaaf toch!

- Wie is jouw favoriete personage uit Lucy?
Als auteur ben je denk ik gek op elk personage dat je bedacht hebt, of dat nou de lieve buurvrouw Maria is, die alles opzij legt om op haar kleine buurjongen te passen, of de gemene Owen met zijn akelige, grijze ogen. Maar tijdens het schrijven ben ik dol geworden op de combinatie Lucy en Jezebel, haar alter-ego. De manier waarop Jezebel haar lichaam en geest “overneemt” was echt fantastisch om te schrijven. Daarvoor heb ik echt in de gamers-wereld moeten duiken. Wat doet zo’n verslaving met je? Hoe ga je om met die andere wereld, waarin zoveel geweld voorkomt? En wat gebeurt er als je met een mega focus in een spel bezig bent? Het contrast met Lucy als moeder en Lucy als Jezebel is daarom ook heel groot en dat geeft het verhaal nog meer diepgang.

- Wie is jouw favoriete personage uit Hoog?
Ik hou van de sexy Meral, maar Anne is toch mijn favoriet. Stille wateren hebben diepe gronden, en dat geldt absoluut ook voor haar. Misschien lijkt ze ook wel een beetje op mij, ze is een echte denker en dat past ook zeker bij mij. Zonder teveel weg te geven over het verhaal, zou ik er wel bij willen zeggen dat ik nooit zou doen wat zij deed. Uiteraard niet!

- Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van de Lucy trilogie?
In 2019 was ik er al een klein beetje aan begonnen. Het lukte me niet, ook al had ik de grote verhaallijn al helemaal klaarstaan. Wegens omstandigheden kon ik het pas weer begin 2021 oppakken, want ik wilde dit verhaal zo graag schrijven. Uiteindelijk kwam ik erachter wat er aan de hand was; het hoofdpersonage was een man, maar het zou veel beter passen als het een vrouw zou zijn. Toen ik daar achter kwam is het gaan stromen. Eind 2021 was het verhaal helemaal klaar om naar uitgevers te sturen.

- Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van Hoog?
Zodra ik de grote verhaallijn duidelijk had voor mezelf, had ik de eerste versie in drie maanden geschreven. Ter vergelijking, ik heb anderhalf jaar over Lucy gedaan… Het verhaal vloog uit mijn handen! Het was heel tof om een novelle te schrijven na Lucy. Ook al zit er veel denkwerk in om de plot goed te laten passen, het voelde veel minder gecompliceerd.

 - Was het lastig om Lucy los te laten? En ben je misschien alweer bezig met je volgende boek? Zoja, zou je misschien een heel klein tipje van de sluier kunnen oplichten? En wordt dan dan ook weer een trilogie of een standalone?
Ja, het was behoorlijk lastig om Lucy los te laten. Het heeft ook even geduurd voordat ik weer serieus met een ander boek kon beginnen.
Inmiddels heb ik wel weer een novelle geschreven, die op zichzelf staat. Hoog komt op 18 juni uit bij De Verhalenfabriek! Het is een verhaal over twee meiden die als afsluiting van hun dagje in het pretpark in de hoogste attractie stappen, maar wegens een technische storing gaat het helemaal mis. Het is een mega spannend verhaal, dat je lekker in een middagje kunt lezen.
Daarnaast ben ik nu bezig met het schrijven van een nieuwe thriller. De inhoud daarvan houd ik nog even geheim ;-)

- Blijft het bij een deel Hoog, of zit er nog een vervolg aan te komen?
Ik heb geen plannen om een vervolg op Hoog te schrijven, maar er staan genoeg andere projecten te wachten om afgemaakt te worden!

- Zou je ooit nog eens iets totaal anders (genre) willen schrijven?
Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar ik vind het opbouwen van de spanning in een thriller of spannend verhaal te leuk om aan de kant te moeten schuiven!

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Uiteraard! Voorheen las ik altijd alleen maar thrillers, maar nu vind ik het ook wel lekker om eens een feelgood erbij te pakken. Mijn favoriete auteur is Stephen King. Hij is de absolute meester van de thrillers in mijn ogen. Hij schreef 22-11-1963 en dat is al sinds jaar en dag mijn lievelingsboek. Het is zo’n prachtig mooi verhaal, over tijdreizen, maar ook over de liefde. Ik heb hem nu denk ik drie keer gelezen en de kans is groot dat ik hem nog vaker erbij pak.

- Houd je zelf ook van gamen?
Er zijn tijden dat ik me helemaal in een spelletje kan verliezen. Vroeger was dat op een PlayStation, bijvoorbeeld snowboarden of racen, maar tegenwoordig is dat met een spelletje op mijn telefoon. Uren kan ik dan spelen, tot ik het spelletje door heb en dan verwijder ik het weer, haha. Shooting games, zoals Lucy ze speelt, vind ik vreselijk, vanwege hun onvoorspelbaarheid.

- Houd je zelf van pretparken? En attracties? En hoe zit het met jouw hoogtevrees? Of ben jij zo’n waaghals die overal in durft?
Mwah, niet echt. Vroeger was niets me te gek. Bungeejumpen, attracties, pretparken, ik heb het allemaal gezien. Maar sinds een paar jaar heb ik hoogte- en dieptevrees, dus je zult me niet snel in een reuzenrad of booster vinden. Wellicht dat ik daardoor ook goed kon omschrijven hoe het zou kunnen voelen als je in die akelige situatie belandt.

- Tenslotte;
Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Oef, wat een lastige vraag! Wat ik vooral terug heb gekregen van de mensen die Lucy hebben gelezen, is dat het zo filmisch is geschreven dat het makkelijk een film of serie zou kunnen worden. Dat is uiteraard een heel groot compliment. Ik probeer altijd om de spanning zo op te bouwen dat je door wilt lezen. Nog een bladzijde, nog een hoofdstuk… om vervolgens om twee uur ‘s nachts je e-reader dicht te klappen. Ik hoop ook dat de lezers die ervaring hebben met mijn boeken!

Bedankt Hanneke voor dit super leuke en uitgebreide interview. Heel veel succes met schrijven. Ik kijk alweer uit naar je volgende boek.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...