maandag 21 augustus 2023

Interview Aysline McGrath

Maak kennis met... Aysline McGrath



In mei verscheen het nieuwste boek Hou me verborgen van Vlaamse schrijfster Aysline McGrath bij uitgeverij MH Books. Begin dit jaar maakte Aysline haar thrillerdebuut met Stil schot een eerbetoon aan haar vader. Aysline schrijft al jaren onder pseudoniem, haar echte naam is Claudia Verschueren. Aysline is een bezige bij die druk aan de weg timmert met het schrijven van verhalen. Daarbij houdt ze zich niet aan een bepaald genre, maar wisselt het schrijven van verschillende genres af, voor ieder wat wils.
Haar feelgood roman Hou me verborgen wordt ontzettend goed ontvangen en ook ik mocht het boek lezen en daarmee is ze direct op mijn lijstje favoriete schrijfsters beland. Ik ben er enorm van onder de indruk. Dus heb jij het nog niet gelezen, dan zou ik zeggen snel doen, je krijgt er vast geen spijt van.

In het kort wat ik ervan vond:

Met Hou me verborgen heeft Aysline McGrath een prachtige feelgood roman met liefde in vele vormen afgeleverd. Veel meer dan alleen een romantisch verhaal. Met levensechte karakters en de kwetsbaarheid van het leven. Laat je meeslepen in de vibe van Riva en Alex en ga met ze mee naar de verlaten eilanden van Mexico.

Hou me verborgen, prachtige feelgood roman, liefde in vele vormen, zou jij een leven in de schijnwerpers ambiëren? Mustread!

Interview

Ter gelegenheid van haar Hou me verborgen, mocht ik Aysline wat vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Ik ben opgegroeid in Mechelen, maar toen ik mijn man leerde kennen ben ik naar Waasmunster verhuist. Samen hebben we ondertussen een pracht van een zoontje.
Ik ben actief als freelance consultant in HR, dus ik werk projectmatig wat zowel uitdagend als leerrijk is. Buiten schrijven, heb ik niet veel hobby’s wegens te weinig tijd omdat ons zoontje autistisch is en extra zorg nodig heeft.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Toen ik klein was, verzon ik al verhalen in mijn hoofd waarbij ik kon wegdromen. Zodra ik leerde schrijven en zinnen kon maken, kwamen ze tot leven op papier. Ik heb nooit durven dromen om echt een boek uit te brengen. Pas twee jaar geleden, toen ik begon mee te schrijven aan wedstrijden, dacht ik: ‘ik probeer het gewoon.’

- In mei jouw nieuwste boek Hou me verborgen, welke enorm goed wordt ontvangen. Begin je al naast je schoenen te lopen? (grapje). Hoe is het idee voor de verhaallijn van Hou me verborgen ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Haha, nee, ik begin niet naast mijn schoenen te lopen. Manlief zal daar voor zorgen (al een geluk!). Ik heb altijd een verhaal willen schrijven over twee mensen die totaal verschillend zijn, maar toch alles willen geven om bij elkaar te zijn.
Ik haal mijn inspiratie vooral uit muziek! Ik kan in de wagen zitten en een liedje horen waardoor er een idee plots in mijn hoofd schiet. Ook een foto kan dit triggeren. Hoewel ik zelf niet met muziek schrijf, komen ook scenes tot leven terwijl ik naar een playlist luister.

- Begin dit jaar maakte je thrillerdebuut met Stil schot. Iets totaal anders dan Hou me verborgen. Een spannende thriller over een aanslag tijdens de Europese top. Wat inspireerde jou tot het schrijven van dit verhaal?
Ik ben opgegroeid met actiefilms omdat mijn vader een enorme fan was. Dus ontploffingen, achtervolgingen en intriges zijn me met de paplepel ingegeven. Stil Schot was al jaren aan het borrelen in mijn hoofd. Mijn personages had ik al redelijk snel, het plot kwam stap voor stap tot leven.

- Een urban fantasy, thriller én feelgood roman op op jouw naam. Iets om erg trots op te zijn. Wat vind je nu zelf het allerleukste om te schrijven? Waar beleef jij het meeste plezier aan? Wat is jouw persoonlijke favoriet?
Oh, dit is een enorm moeilijke vraag … alle genres hebben hun leuke en minder fijne kantjes om te schrijven. Met Stil Schot heb ik me soms echt in bochten moeten wringen om alles te laten kloppen. Wat erg fijn is, maar ik heb het manuscript toch een paar keer tegen de muur willen gooien haha.
Een feelgood schrijft makkelijker, maar dan is het een uitdaging om de emoties mooi tot uiting te laten komen op papier. Zeker als je uit twee verschillende POV’s schrijft.
De urban fantasy was fijn om te proberen en ik ga de Seizoensdief ooit nog eens opnemen en verder afwerken.
Mijn favoriet? Ik schrijf vooral graag thrillers en feelgood. Ik ben niet sterk genoeg in world building voor een grote fantasy/urban fantasy te schrijven, vrees ik.

- Kunnen we in de toekomst nog meer verschillende genres van jou verwachten?
Voorlopig blijft het bij feelgood en thriller. Maar ooit wil ik een Dark Romance proberen schrijven.

- Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van jouw boeken? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Stil Schot heeft twee jaar (van begin tot einde) geduurd tot het eerste deel volledig klaar was. Hou me verborgen een jaar en half. Ik heb geen vast schrijfritueel; ik schrijf wanneer ik tijd heb (voor ’s nachts). Ik ben geen plotter, dus ik start met een leeg document en wil het verhaal in mijn hoofd zo snel mogelijk op mijn scherm hebben. Daarna beginnen de herschrijfrondes. In deze rondes wordt het verhaal dikker en completer, worden de fouten eruit gehaald en ook geschrapt.

-  Was het lastig om een uitgever te vinden?
Ik heb bij de drie boeken veel geluk gehad. Vooral in Stil Schot was er interesse en heb ik met vier uitgevers rond de tafel gezeten. Ik mocht dus kiezen. Uiteindelijk is het Loft geworden omdat ik bij hen, tijdens het gesprek, het beste gevoel had. Ik heb hier nog steeds geen spijt van gehad.
Voor Hou me verborgen heb ik geluk dat Miranda van MHBooks interesse toonde in mijn pitch. Het verhaal was nog niet helemaal af, maar ze zag het meteen zitten om samen te werken voor Hou me verborgen. Het is een mooi resultaat geworden.

- Wie is jouw favoriete personage uit Hou me verborgen?
Ik heb altijd een zwak voor mijn mannelijke personages. Geen idee waarom. Ik schrijf ze ook ontzettend graag. Uit Hou me verborgen zou ik Nick, de lijfwacht van Alexander, kiezen. Hij is loyaal en zou door het vuur gaan voor zowel Alex als Riva. Op de achtergrond kom je tijdens het boek ook te weten dat Nick zelf het soms best moeilijk heeft in zijn privéleven.

- Je hebt heftige thematiek door Hou me verborgen verweven. Ben je zelf ook ergens bang voor? En heb je zelf ook last van prikkelovergevoeligheid (HSP)?
De thema’s die in Hou me verborgen komen, hebben elk hun doel. Riva vecht tegen angsten en is overgevoelig voor prikkels. Ikzelf kan absoluut niet tegen chaos rondom me; als er te veel geluid is, sla ik dicht. Net zoals te veel mensen of sterk licht. Ik zit, net als haar, liever rustig thuis en ik wil ook nooit in de spotlight staan. (Nachtmerrie haha).
Alexander vecht dan weer tegen een eetstoornis. Iets waarvan hij zelf niet meteen doorheeft dat hij dit heeft. Hoewel veel mannen met deze stoornis leven, en er dagelijks tegen vechten, wordt dit nog niet vaak genoeg in de media naar voren gebracht.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
Ha! Ik heb deze vraag aan mijn echtgenoot gesteld :p Omdat ik hier nog niet bij heb stilgestaan. Hij zegt dat het best wel een toffe bezigheid is, zeker als hij dan het boek ook in handen heeft. Tot nu toe (zeg nooit nooit) heb ik nog geen mensen die ik ken in mijn verhalen verwerkt. Ik heb wel wat namen geleend, dat wel.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Altijd mijn man. Hij is de eerste die mijn manuscripten onder ogen krijgt. Ook is hij eerlijk en weet ik meteen of het potentieel heeft of niet. Hij is een kritische lezer en zal me steeds opbouwende feedback geven. Ik kan ook vertrouwen op hem. Het zal raar of zelden zijn dat iemand anders mijn boek leest voor dat hij het heeft gelezen.

- Ben je stiekem alweer begonnen aan je volgende boek? Zo ja kun je misschien een klein tipje van de sluier hierover oplichten?
Ik ben inderdaad bezig aan twee nieuwe boeken momenteel.
Eentje is een feelgood over een getrouwd koppel dat door het vuur gaat om de juiste zorg te krijgen voor hun autistisch zoontje. Hoewel fictief, is dit een zwaar verhaal om te schrijven aangezien ik middenin deze situatie zit.
Het andere boek is het tweede deel van de Incendium-reeks. Na Stil Schot, zal deze Zandstorm heten.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Ik lees ontzettend graag, maar tegenwoordig wat minder. Vooral omdat ik ook schrijf, is de tijd wat schaars. Ik lees alles graag dat Jojo Moyes schrijft en Voor jou zal steeds mijn lievelingsboek zijn.
Maar ik lees ook heel graag Stephen King bijvoorbeeld. IT was een van de boeken die ik in mijn jeugd heb gelezen en die clown zal ik niet snel vergeten …

- Tenslotte; Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Niemand is verplicht, maar ik probeer steeds diepgang in mijn personages te geven om ze realistisch te maken. Elk met hun eigen trauma’s, problematiek en zowel positieve als negatieve karaktereigenschappen.

Bedankt Aysline voor dit openhartige en mooie interview. Heel veel succes met schrijven, ik kijk nu alweer uit naar je volgende roman. En ook je thrillers uiteraard maar die moet ik nog lezen.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...