vrijdag 8 september 2023

Ken mij niet - Nadine Barroso

Titel: Ken mij niet
Auteur: Nadine Barroso
Uitgever: De Crime Compagnie
Genre: Spannende roman, thriller
Verschenen: Eerste versie 2017, herziene versie juli 2023
Beschikbaar: Ebook
ISBN: 9789461097439
NUR: 332
Pagina´s: 229


Voor het donker, met al zijn geheimen, was ze niet meer bang.


De jonge Tessa leeft in doodsangst, dag en nacht alert en waakzaam zijn en altijd maar weer moeten vluchten. Bang dat hij haar ooit zal vinden, hij die haar voorgoed beschadigd heeft. Tessa is getraumatiseerd en haar leven is een grote hel.


Ze keek zichzelf in de ogen. De groene ogen die zoveel zeiden - en zoveel hadden gezien - maar de wil om echt te kijken, grotendeels waren verloren.

Tessa is continu op zoek naar veiligheid en staat voortdurend op overleefstand. Overal waar ze verschijnt gebeuren rare dingen. Haar leven hangt van leugens aan elkaar. Weet ze zelf nog welke leugen de waarheid is?

Heeft hij de wereld zo zwart voor mij geschilderd dat ik het donker niet meer kan verdrijven?

Tessa is zichzelf kwijt geraakt en weet niet meer wie ze is. Ze verlangt naar een nieuw rustig leven, naar een warm thuis, zonder leugens. Lukt het haar om haar ware identiteit te ontdekken en alle puzzelstukjes kloppend te krijgen? En opnieuw te beginnen?

Wanneer de schaduwen in de kamer langzaam vorm begonnen te krijgen, ebde de herinnering net zo snel weg als hij gekomen was. Om niet meer teruggevonden te worden.

Recent maakte ik kennis met het werk van schrijfster Nadine Barroso en las haar nieuwste thriller Dodelijke cocktail. Een aangename eerste kennismaking. Voor ik daaraan begon moest ik kiezen, want ik had namelijk ook haar thrillerdebuut Ken mijn niet liggen, waar ik ook heel benieuwd naar was. Aangezien iedereen het had over Dodelijke cocktail, begon ik daar uit nieuwsgierigheid als eerste aan en daarna was het de beurt aan Ken mij niet. Als een boek zo goed is en je begint daarna aan het eerdere boek van dezelfde schrijver ben je wel even bang dat je daarna moet gaan vertellen dat je er minder enthousiast over zou kunnen zijn. Maar mijn zorgen bleken voor niets, in dit geval was het zelfs safe the best for last. Wauw, wat een verhaal!

Leuk weetje; Ken mij niet werd in 2017 uitgebracht en is recent opnieuw uitgebracht als ebook bij uitgeverij De Crime Compagnie.

Ken mij niet bestaat uit 75 korte hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Tessa. De hoofdstukken worden afgewisseld met dagboekfragmenten en nieuwsberichten uit krantenknipsels. Het verhaal speelt zich af in wisselende tijdspanne.

Het verhaal gaat van start met een meeslepend eerste hoofdstuk, Nadine neemt ons mee terug in de tijd naar 2007, waar een heftige gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Vanaf de eerste bladzijde is Ken mij niet een ware pageturner. Door de korte hoofdstukken kent het verhaal veel vaart en kruipt ze onder je huid en weet hiermee een verslaving te creëren, je moet weten hoe dit verhaal daadwerkelijk in elkaar steekt?

Nadine Barroso heeft een  beeldende schrijfstijl met veel vaart, bijna filmisch te noemen, van dit verhaal zou ook direct een film gemaakt kunnen worden. Het is dat ik weet dat het geschreven is door een Nederlandse schrijfster, maar anders zou ik daar wel over kunnen twijfelen.

In Ken mij niet maken we kennis met Tessa Mulder. Tessa is anders en haar leven is een hel, ze heeft een groot trauma te verwerken. Ze is op de vlucht voor de man die dit op zijn geweten heeft. Hierdoor moet ze altijd op haar hoede zijn en is ze continu op zoeken naar veiligheid en is het leven overleven geworden. Overal waar ze komt gebeuren rare dingen. Haar leven hangt van leugens aan elkaar. Weet ze zelf nog wel welke leugen de waarheid is? Tessa is zichzelf kwijt geraakt en weet niet meer wie ze is? Ze verlangt naar een nieuw leven, met rust en een warm en veilig thuis. Lukt het haar om achter haar ware identiteit te komen en alle puzzelstukjes op zijn plaats te krijgen? En opnieuw te beginnen?

Barroso is in Ken mij niet in de huid van Tessa gekropen. Hierdoor is haar karakter echt super goed neergezet en al haar emoties van uitersten zijn heel goed voelbaar. Als lezer sla je met haar mee op de vlucht voor haar leven, wat steeds dichterbij komt en haar dreigt in te halen. Haar angsten in de meest schrijnende mensonterende situaties. De onderhuidse dreiging en onveiligheid. Haar diepgewortelde haat en afgrijselijke pijnen, haar eenzaamheid en stille verdriet en sterke drang naar liefde en geborgenheid. Telkens weer opnieuw beginnen. On the road to nowhere. Je gaat je als lezer zelfs afvragen bestaat Tessa wel echt?

Ken mij niet, is uniek in zijn soort. Totaal anders dan haar andere werk, het is ook niet met elkaar te vergelijken. Een enorm schrijnend verhaal met scherpe diepe randen en veel diepgang, heel shockerend, veel meer dan een gewone thriller.
Knap gedaan om een verhaal zo te durven schrijven met zulke beladen hartverscheurende afschuwelijke thema’s en ze dan op zo’n realistische manier in het verhaal te verwerken. De nachtmerrie van iedere ouder met jonge kinderen.
Leven onder mensonterende omstandigheden met gruwelijkheden die het daglicht niet kunnen verdragen in een wrede wereld vol manipulerende monsters. De gevolgen van het ontbreken van veilig en geborgenheid in het leven en het niet onbevangen kind kunnen zijn. Het boek is een grote psychologische mindfuck! Een die je nog lang bij zal blijven.
Goed, beter, best! Ik vind hem echt grandioos. Wat heeft Nadine nog meer in haar mars? Ik ben er in ieder geval heel erg benieuwd naar. En Nadine schrijf wat je ingegeven wordt, wat je wilt schrijven, want je hebt talent.

Met Ken mij niet heeft Nadine Barroso een meedogenloze shockerende psychologische thriller neergezet. Schrijnend en uniek in zijn soort, veel meer dan een gewone thriller. Een ware pageturner. Goed, beter, best, grandioos! Dit verhaal is een grote mindfuck en zal de lezer nog lang bij blijven.

Ken mij niet, unieke meedogenloze psychologische thriller. Ware pageturner en een grote mindfuck. Nadine op haar best!? Mustread!



Met dank aan uitgeverij De Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...