woensdag 4 oktober 2023

Als je wint - Gaby Rasters

Titel: Als je wint
Auteur: Gaby Rasters
Uitgever: VBK Lab
Genre: Feelgood roman
Verschenen: September 2023
Beschikbaar: Paperback, Ebook en Luisterbook
ISBN: 9789032520465, 9789032520373, 9789032520380
NUR: 340, 301
Pagina’s: 304

You can’t buy happiness, love is not for sale...

Tess groeide op bij haar moeder in Ouderkerk, haar vader overleed toen zij bijna drie jaar oud was. Zij en haar moeder waren een echte twee-eenheid. Na het overlijden van haar moeder een aantal jaar geleden, stortte haar wereld in en bleef ze achter in een huis vol herinneringen.

Ik zou willen dat ik het gevoel van deze bakkerij in doosjes kon stoppen om uit te delen aan mensen die precies dit nodig hebben.

Haar toekomstdroom viel in duigen, zelfs haar studie geneeskunde verloor alle magie. Ziekenhuizen associeerden haar met ziekte en de dood. Ze gooide al haar plannen overboord en haakte net voor de eindstreep af. Tess maakte een carrièreswitch en stortte zich in volle overgave op haar werk in een meubelzaak en trad hiermee in de voetsporen van haar moeder.

Hand in hand lopen we naar huis, maar elke stap die we zetten voelt verkeerd. En weer kan ik er mijn vinger niet op leggen.

En daar was Vince, hij vulde de eenzaamheid in haar leven op. Tess gaat volledig op in de relatie, maar of dat nu zo handig was? Beste vriend en neef Justin heeft er zo zijn eigen ideeën over. Samen leven ze ieder jaar weer toe naar Kerst, haar favoriete tijd van het jaar. Traditiegetrouw kopen ze ieder jaar een kraslot. Wanneer Tess onverwacht een groot geldbedrag wint, weet ze van gekkigheid niet wat ze met al dat geld aan moet?

Weet je hoe ik me voel? Als een grote eik waarvan de wortels los aan het komen zijn. De vaste grond onder mijn voeten is drijfzand geworden.

Wat wil iedereen opeens van haar? Wanneer er plotseling een vreemde man voor haar deur staat die beweerd haar vader te zijn, weet Tess het allemaal niet meer. Is haar hele leven gebaseerd op een leugen? En wat is er over van haar droom? Zal zij haar weg weten te vinden?

PS Het antwoord op alles is niet tweeënveertig. Het antwoord op alles ben jij.

In 2014 las en recenseerde ik het debuut 
Herkenning van Gaby Rasters, en daar was ik dermate van onder de indruk dat ik het nooit meer ben vergeten. Nu ruim negen jaar later zag ik de oproep van uitgeverij VBK Lab voorbij komen voor de blogtour van Als je wint, Gaby’s nieuwste boek. Ik wist dat haar nieuwe boek eraan kwam en was daar erg benieuwd naar, dus ik gaf me op voor de blogtour en mocht ook nog meedoen, super. Een spannend moment voor zowel Gaby als mij, want zou ik weer zo enthousiast zijn als over haar debuut? Met toch stiekem wel wat hogere verwachtingen begon ik aan Als je wint. Met heel veel plezier en op volle snelheid heb ik het boek gelezen en kan jullie vertellen, Gaby heeft de verwachtingen waargemaakt. Vandaag is het mijn beurt om mijn recensie voor de blogtour met jullie te delen.


Als je wint bestaat uit 38 hoofdstukken en een afsluitende epiloog en is geschreven vanuit hoofdpersonage Tess. Het verhaal gaat van start een aantal jaar terug in de tijd. De ergernissen maar ook het gemis en het verdriet spatten gelijk van de bladzijdes.

Gaby Rasters heeft een geheel eigen schrijfstijl, niet met anderen te vergelijken, haar schrijven raakt mensen. Ze schrijft heel beeldend en gevoelig, maar ook vol vaart en humor. Hiermee heeft het verhaal je in zijn machtsgreep en gaat het niet meer uit je hoofd, ik had nergens meer tijd voor, lezen moest ik tot mijn ogen branden van vermoeidheid in mijn hoofd. Gaby verstaat de kunst om onder de huid van haar personages te kruipen, waardoor ze levensecht worden neergezet. En die brieven, echt kippenvel waardig.

In Als je wint maken we kennis met Tess de Vries. Tess groeide op bij haar moeder in het Nederlandse dorp Ouderkerk. Haar vader overleed toen ze bijna drie jaar oud was. Ze komt uit een echte bakkersfamilie, haar neef Justin, met wie ze samen opgroeide nam bakkerij Just Baked over van zijn vader, de bakkerij die ruikt naar het verleden en mensen verbind. Tess en haar moeder waren een twee-eenheid, haar moeder was haar hele wereld. Met haar overlijden een aantal jaar geleden werd haar vaste baken onderhaar vandaan geslagen en was niets nog hetzelfde. Ze bleef moederziel en alleen achter in het huis waar zij gelukkig was met haar moeder, een huis vol herinneringen. De eenzaamheid was groot en haar toekomstdroom viel in duigen. Tess gooide al haar plannen overboord en haakte net voor de eindstreep af. Door het ziektebed van haar moeder, associeerde Tess ziekenhuizen met de dood en lukt het haar niet om daar naar binnen te gaan, niet handig als student geneeskunde. Hierdoor verloor haar studie alle magie en stortte ze zich vol overgave op haar werk in de meubelzaak en trad daarmee in de voetsporen van haar moeder. En daar was Vince, om de leegte op te vullen, naief als ze is gaat ze er helemaal voor, maar of dat nou zo verstandig is? Tess is gek op Justin, een van de weinige familieleden die ze nog over heeft, hij sleept haar altijd overal doorheen. Samen leven ze ieder jaar weer toe naar Kerst, haar favoriete tijd van het jaar. Traditiegetrouw kopen ze altijd een kraslot voor elkaar. Wanneer Tess onverwacht een groot geldbedrag wint weet ze van gekkigheid niet wat ze met al dat geld aan moet? Wil ze het wel? En wat wil iedereen opeens van haar? Het allerbelangrijkste in het leven zijn immers toch niet met geld te koop. Wanneer dan ook een onbekende man bij haar voor de deur staat die zegt haar vader te zijn, weet Tess het allemaal niet meer. Is haar hele leven gebaseerd op een leugen? Zal Tess haar weg weten te vinden?

Gaby heeft met Als je wint, wederom een prachtig en ontroerend verhaal geschreven. Ik denk dat ze zelf nog niet goed doorheeft hoe goed ze schrijven kan. De verhaallijn en karakters zijn levensecht neergezet. Je kan de bakkerij bijna ruiken en proeven. Het verhaal raakt, je leeft als lezer mee met de karakters. De hele tijd denkt je, wanneer komt nou het moment dat Tess het kotsbeu is en hem eruit flikkert? Wat een onsympathieke persoonlijkheid is die Vince. En wat een lieve goedgelovige meid is Tess, ze wil het leed van de hele wereld op haar schouders dragen. Haar gemis en verdriet spatten van de bladzijdes af. En Gaby zou Gaby niet zijn als ze niet opeens de gevoelige snaar weet te raken, het is dus letterlijk een verhaal met een lach en een traan.

In boeken zit vaak een mooie boodschap verweven, zo ook in Als je wint, hele mooie dit keer. Maakt geld gelukkig? Of is het alleen maar makkelijk? De belangrijkste dingen in het leven gezondheid en liefde, zijn immers niet met geld te koop. En wanneer is iemand een vader? Zit dit in meer dan alleen een bloedband? En herinneringen, zitten die in je hoofd of in materiële zaken? En verloren tijd, kun je die inhalen? Een verhaal over ziekte, verlies, rouw, (onvoorwaardelijke) liefde, familie, vriendschap, perfectie, het maken van keuzes, geheimen, verloren dromen en tweede kansen.

Met Als je wint heeft Gaby Rasters een prachtige ontroerende feelgood roman neergezet. Een verhaal dat raakt en je vanaf het begin in zijn macht heeft. Levensecht en kippenvel waardig, met een lach en een traan. Gaby heeft de hoge verwachtingen weer waargemaakt.

Als je wint, prachtige ontroerende feelgood roman. Maakt geld gelukkig of is het alleen maar makkelijk? Mustread!

Met dank aan uitgeverij VBK Lab voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...