zondag 22 oktober 2023

Interview Sheila Devaro

Maak kennis met... Sheila Devaro

Recent verscheen de debuut roman Gebonden angst van schrijfster Sheila Devaro bij uitgeverij MH Books. Sheila was al bekend van haar korte verhalen in de alom bekende verhalenbundels van MH Books. Met Gebonden angst is haar grote droom waarheid geworden, haar eigen boek!
En wat voor een boek, wauw! Je hebt parels, maar dit is echt een diamant. Ik ben er diep van onder de indruk en kan dit boek dan ook iedereen die van dit genre houdt aanbevelen. Ook wanneer je niet specifiek van dit genre houdt maar iets nieuws wil proberen, ga het vooral lezen.

In het kort wat ik ervan vond:
Met Gebonden angst heeft Sheila Devaro een intense, overweldigende levensechte roman neergezet. Waarin zij onder de huid van haar karakters is gekropen wat resulteert in voelbare angst in iedere vezel van je lichaam. Het verhaal slokt je op en leest als een waargebeurde thriller en laat je zelfs na het lezen niet meer los. Het leed achter gesloten deuren vol heftige thematiek. Ik kijk uit naar het vervolg van Stef en Lindsay. En heb er weer een favoriete auteur bij op mijn lijstje.

Gebonden angst, intense overweldigende levensechte roman die leest als een waargebeurde thriller. Waar ligt voor jou de harde grens? Mustread!

Interview

Ter gelegenheid van de release van haar debuut roman mocht ik haar wat vragen stellen. Lees met me mee...

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Samen met mijn man, onze twee kinderen en drie katten woon ik in Noord-Holland. Mijn grootste hobby is toch echt schrijven. Uiteraard breng ik ook graag tijd door met mijn gezin. Mijn overige vrije momentjes besteed ik aan lezen, fotograferen, sporten, muziek luisteren en heel soms kijk ik een serie of een film.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Vanaf dat ik kan lezen, lees ik heel graag en veel. Stiekem fantaseerde ik er dan altijd over om ‘later als ik groot ben’ een boek te schrijven.

- Recent verscheen jouw roman Gebonden angst. Een intens verhaal met zeer heftige onderwerpen, zoals huiselijk geweld en mishandeling. Hoe kwam je op het idee voor het boek? Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Het idee voor de verhaallijn is vanzelf gekomen. Jaren geleden kwamen er verschillende scènes in mijn hoofd opzetten, die heb ik op papier gezet en bewaard. Tijdens het schrijven vielen er steeds meer puzzelstukjes in elkaar. In eerste instantie schreef ik voornamelijk voor mezelf, gewoon omdat ik het leuk vind. Ik zag schrijven dan ook echt als hobby.

Ik haal mijn inspiratie niet specifiek ergens vandaan. Als ik achter mijn computer ga zitten en een onderwerp of verhaallijn zou willen bedenken, lukt dat me niet. Ideeën voor een verhaal poppen zomaar uit het niets op, ook nog eens op de meest onmogelijke momenten. Als dat gebeurd maak ik er notities van in mijn telefoon of ga achter mijn computer zitten. Als ik een verhaallijn verder uitwerk, dan ontwikkelen de personages zich vanzelf in mijn gedachten. Ik zie ze dan ook heel levendig voor me. Voor mij lijkt het of er zo nu en dan een aantal mensen in mijn hoofd kruipen die hun verhaal met me komen delen. Wel heb ik altijd een YouTube venster naast mijn document open staan met muziek. Dit kan wel inspiratie zijn voor bepaalde scènes in een verhaal. Net dat ene zinnetje uit een liedje of die ene blik kan dan ineens voor een hoop inspiratie zorgen.

- Gebonden angst is een schrijnend verhaal, tijdens het schrijven ben je onder de huid van de karakters gekropen om ze levensecht neer te kunnen zetten. Hoe was dit voor jou?
Op sommige momenten was dit heel erg lastig. Ook ben ik dankbaar voor de hulp die ik heb gekregen van mijn proeflezers die me hebben uitgedaagd en aangemoedigd om dit op sommige momenten in het verhaal nog net even iets meer te doen.

- We kennen jou van je korte verhalen uit de verhalenbundels van MH Books. Wat vind je zelf het leukste om te doen? Het schrijven van korte verhalen of toch wel het schrijven van een lijfelijker boek?
Dat vind ik een moeilijke keuze, beide vind ik namelijk erg leuk om te doen. Bij een lang verhaal heb je veel meer ruimte voor diepgang, maar toch vind ik de korte verhalen ook ontzettend leuk om te schrijven. Het heeft beide hele leuke kanten.

- Vind je het heel spannend om jouw verhaal met de wereld te delen?
Er is zeker wat gezonde spanning aanwezig. Naast Gebonden angst zijn er drie korte verhalen verschenen. Uiteraard is het elke keer weer spannend als mensen je verhaal lezen. Aan de andere kant is het ook erg leuk om de reacties/recensies te lezen of de prachtige collages te zien die de bookstagrammers maken.

- Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van jouw boek? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Van Gebonden angst had ik al veel scènes geschreven. Deze zijn wel allemaal herschreven en aangepast. Maar het grootste gedeelte van de verhaallijn was er al. Eind vorig jaar ben ik er verder mee gegaan en heeft het nog acht maanden geduurd voordat ik het manuscript naar mijn uitgever stuurde.

Ik heb geen vast schrijfritueel. Ik schrijf ongeveer vijf avonden per week. Maar het gebeurd ook weleens dat ik een week niet schrijf. Dan heb ik het nodig om even afstand van een verhaal te nemen om er daarna weer gemotiveerd en met een frisse blik mee verder te gaan. Te lang zonder schrijven kan ik niet. Dan gaat mijn hoofd te vol zitten en word ik onrustig.

- Wie is jouw favoriete personage uit Gebonden angst?
Dit vind ik echt een hele moeilijke vraag. Stef vind ik een heel interessant personage. Hij zit heel complex in elkaar. Het heeft mij zelfs heel veel moeite gekost om hem te leren kennen en om zijn acties te kunnen begrijpen. Maar ook waarom hij de man is geworden die hij is. Waar andere personages heel open zijn en hun hele verhaal zonder moeite in mijn hoofd vertellen, zag ik Stef continu zwijgend op een stoel zitten, met zijn armen over elkaar.

Daarnaast ben ik gek op Mason. Hij brengt lucht in het verhaal en probeert iedereen op te vrolijken met zijn enthousiasme en grapjes.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
Mijn omgeving vindt het heel erg leuk dat ik schrijf. Ze moedigen me aan en zijn erg trots op me. Mijn vriendinnen maken er soms grapjes over. Maar ik zal nooit iemand uit mijn omgeving gebruiken als inspiratie, dus nee, daar zijn ze niet bang voor.

- Gebonden angst is het eerste deel van een tweeluik. Kun je ons hier iets meer over vertellen?
Het tweede deel zal verder gaan waar het is eerste is gestopt. Stef verdient het echt om meer ruimte te krijgen in het tweede boek. Daarna is het nog maar de vraag of Lindsay en Stef het uiteindelijk gaan redden samen. Ook zal er in dit deel een heftig onderwerp voorbij komen. Helaas ga ik daar nu nog niets over loslaten ;)

- Is het schrijven van een heel boek je goed bevallen? Wellicht een beetje vroeg, maar ben je misschien alweer stiekem bezig aan je volgende boek? Of bruisen er alweer ideeën door je hoofd? En is dit dan het vervolg op Gebonden angst of iets totaal anders? Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Wat kunnen we allemaal nog meer van jou verwachten?
Het schrijven van een heel boek is me zeker goed bevallen. Ik vind het een fantastische uitdaging om te doen.

Op dit moment ben ik inderdaad met iets nieuws bezig, daarover zal binnenkort meer bekend worden. Als dat klaar is ga ik me voor het grootste gedeelte richten op het tweede deel van Gebonden angst.

Daarnaast blijven er nieuwe ideeën in mijn hoofd opkomen. Hier maak ik notities van of als het echt uit mijn hoofd moet omdat ik het niet los kan laten, schrijf ik scènes uit die ik bewaar. Misschien dat ik ze op een later moment verder kan uitwerken.

- En zou je ook nog iets totaal anders willen schrijven dan romans en korte verhalen?
Op dit moment zeg ik volmondig: Nee. Romans, New Adult en steamy romance hebben echt mijn voorkeur. Zowel lange als korte verhalen. Het schrijven over liefde, aantrekkingskracht en alles wat daar bij komt kijken, ik denk dat ik daar nooit genoeg van krijg. Maar ik zeg nooit, nooit. Je weet niet wat de toekomst brengt.

- Was het lastig om een uitgever te vinden?
In mijn geval niet. Ik ben nooit actief op zoek geweest naar een uitgever. Had altijd sterk het gevoel dat ik op het juiste moment moest wachten en dat gevoel heb ik ruim tien jaar gehad. In de tussentijd schreef ik verhalen en zag dat meer als hobby. Toen ik vorig jaar de oproep van MH Books zag, had ik heel sterk het gevoel dat dit de kans zou kunnen zijn waar ik al die jaren op had gewacht. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik nooit had verwacht dat mijn pitch uitgekozen zou worden. Ik vond het zo onwerkelijk toen ik bericht kreeg, dat ik mee mocht schrijven met de bundel. Nadat ik mee had geschreven aan de Sexy Santa Stories vroeg Miranda of ik ook een kort verhaal wilde schrijven voor Spetterend eind. Niet lang daarna heb ik aan Miranda gevraagd of ik haar een synopsis en een pitch mocht sturen van Gebonden angst. Na het lezen daarvan was ze direct enthousiast. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik een manuscript naar een uitgever had gestuurd als dit niet op mijn pad was gekomen. Dan zou ik nu nog steeds schrijven, zonder dat iemand er een letter van zou lezen.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Aan mijn proeflezers en mijn beste vriendin. Zij zijn degene die mij eerlijk vertellen wat er beter kan of wat ze juist leuk vinden. Ze geven feedback, maar moedigen me ook aan. Ik vind het fijn om kritische feedback te krijgen waarvan ik ook kan leren. En het is heerlijk om te brainstormen over wat er zou kunnen gebeuren als een personage net een andere keuze maakt. Dat levert soms hele interessante wendingen op.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Ik probeer nog steeds te lezen, maar het afgelopen jaar is dat veel minder geworden dan voorheen, aangezien ik nu veel meer tijd kwijt ben aan schrijven.

Mijn favoriete genres zijn New adult, (steamy)romance en feelgood. Een of twee keer per jaar kan ik ook echt genieten van een goede thriller.

Ik heb geen favoriete auteur en ook niet één favoriet boek. Er zijn zoveel goede boeken en auteurs, dat is een onmogelijk keuze.

- En hoe lees je het liefst? Fysiek of digitaal? En wat is jouw favoriete plek om te lezen? En lees je altijd of liever in de zomer in het zonnetje met een goed boek buiten of juist liever in de herfst en de winter lekker warm onder een dekentje?
Het liefst lees ik fysiek, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het meest digitaal lees.

Lezen doe ik in alle jaargetijden. Om dat in de herfst/winter te doen met een dekentje en een kop thee op de bank, maakt het net even knusser. In werkelijkheid lees ik overal. Als ik even een momentje heb of ergens zit te wachten dan open ik vaak KoboPlus op mijn telefoon.

- Tenslotte; Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek(en) lezen? Wat onderscheid jouw boek(en) van de rest?
Als ik ergens slecht in ben dan is het wel in het promoten van mijn eigen verhalen. Iedereen mag natuurlijk zelf beslissen wat hij/zij leest. Ik hou zelf zo van lezen omdat ik dan even kan verdwijnen en op een andere plek kan terechtkomen. Ik hoop dat mijn verhalen dat ook teweegbrengen, dat lezers even kunnen ontsnappen uit de werkelijkheid en dat stukje ontspanning kunnen vinden in mijn verhalen.

Bedankt voor dit leuke interview Sheila. Heel veel succes met schrijven. Ik kijk alweer uit naar je volgende boek.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...