zondag 24 december 2023

Afgeschreven - Angelique Haak

Titel: Afgeschreven
Auteur: Angelique Haak
Uitgever: De Crime Compagnie
Genre: Thriller
Verschenen: December 2023
Beschikbaar: Paperback, Ebook en Luisterboek
ISBN: 9789461097576, 9789461097613 en 9789461098504
NUR: 332
Pagina’s: 300


Het leven is geen boek of film waarin altijd alles weer goed komt. Ook een rechercheur kan niet altijd zes gooien.


Ooit was Sasja Winters de bom als bestseller auteur van de Maasstadmoorden reeks, nu ligt haar leven in puin en is ze eenzaam en alleen. Verlaten door haar man, co-ouder van twee pubers, weggestopt op het Lang-Verblijf-Laantje op een vakantiepark in Rockanje, nog slechts een schim van zichzelf.

De vulkaanvrouw die ik al tijden ben dreigt tot eruptie te komen als gevolg van de endogene krachten die mijn egoïstische uitgever op me uitoefent!

Na haar commerciële zelfmoord verkoos zij een leven in de anonimiteit boven het schrijven. Ze brak op een wel heel bijzondere manier met haar uitgever en hing haar schrijverscarrière aan de wilgen. Nooit meer een letter op papier.

De woorden raken me als een sloopkogel op volle kracht.

Tot jaren later politie Rotterdam aan haar deur staat en haar om hulp vraagt. Een jonge vrouw is op zeer brute wijze vermoord, die doet denken aan Sasja’s debuut. Een scenario waar ze altijd al bang voor was.

Het is lang geleden dat hij aan een zaak werkte die zo’n puinhoop was. Het leek wel een doolhof met alleen maar doodlopende weggetjes.

Sasja wordt voor het blok gezet, voltooi de serie of er volgen meer slachtoffers. Dit brengt haar terug naar de donkerste periode uit haar leven. Komt ze ooit nog los van deze ellendige serie? Eindspel mag nooit werkelijkheid worden!

Ik ben Sasja Winters en als je iets doet wat me niet bevalt, dan timmer ik erop los.

In 2017 debuteerde Angelique Haak met haar thriller Een nieuw begin waarmee ze zichzelf in de picture plaatste, in 2022 verscheen haar thriller Het verkeerde meisje, daarmee plaatste ze zichzelf definitief op de kaart en deze maand (december 2023) verscheen haar nieuwste thriller Afgeschreven, waarmee ze zichzelf heeft overtroffen!

Tussentijds verschenen er nog 3 thrillers van haar hand, eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat al Angelique haar boeken in mijn kast staan, maar op haar laatste 2 na, ik deze nog niet gelezen heb, dus er ligt nog wat moois op mij te wachten.

Als groot liefhebber van thrillers van eigen bodem en na enthousiast te zijn over haar vorige thriller Het verkeerde meisje, was ik dan ook zeer benieuwd naar haar nieuwste Afgeschreven. Speciaal voor de release organiseren Angelique en haar uitgever De Crime Compagnie een blogtour gedurende de hele maand december. Verheugd en blij was ik toen ik hoorde dat ik hieraan mee mocht doen en zo het verhaal ook nog eens vooruit mocht lezen. Wat tegelijkertijd heel spannend was om te doen, want de druk op Angelique Haak lag wel heel hoog, de verwachtingen waren hooggespannen na Het verkeerde meisje, hoe ga je zo’n groot succes evenaren als auteur? En zoveel positieve geluiden over haar nieuwe boek. Meestal als een boek zo gigantisch in de smaak valt word ik een beetje bang, dan bestaat de kans namelijk dat ik minder enthousiast ga zijn, mijn mening is vaak toch weer net een beetje anders dan de rest. Maar dat is bij Afgeschreven gelukkig niet aan de orde.
Ze liet maar liefst een jaar op zich wachten, bloed zweet en tranen voor Angelique, maar dan heb je ook wel wat. Haak heeft de verwachtingen waar gemaakt en heeft zichzelf overtroffen! En behoort naar mijn bescheiden mening tot de betere thrillerauteurs die ons land rijk is.

Afgeschreven bestaat uit lange hoofdstukken met als titel de dag van de week waarop het zich afspeelt. Deze hoofdstukken zijn weer onderverdeeld in subhoofdstukken waardoor er toch veel vaart in het verhaal is gecreëerd. Het verhaal wordt vertelt vanuit meerdere perspectieven, voornamelijk vanuit hoofdpersonages Sasja Winters en Martin van Vliet en dan zijn er nog de cursieve stukken tekst vanuit de psychopaat Copycat, om en om vertellen zij een stukje van het verhaal zodat we steeds iets meer te weten komen. De proloog start vier jaar terug in de tijd en begint direct angstaanjagend om vervolgens terug te schieten naar een zaterdag in het heden en plaatsvind in een tijdsbestek van een week en af te sluiten met een epiloog, die een glimlach op je gezicht tovert, zie je ik wist het!

Angelique Haak heeft een geweldige schrijfstijl. Met haar filmische en spannende schrijfwijze (kom maar op met die film of beter nog een serie, daar leent dit verhaal zich uitstekend voor) weet zij ware pageturners te schrijven, ze houdt je in een wurggreep en lezen zal je! Eenmaal begonnen met lezen kun je niet meer stoppen tot het verhaal uit is. Adembenemende, op het puntje van je stoel zittende spanning van de eerste tot de laatste bladzijde, dit boek laat zich niet aan de kant leggen. Een verhaal om van te smullen.

In Afgeschreven maken we kennis met Sasja Winters. Dé Sasja Winters! Ooit had Sasja een glansrijke carrière als bestseller thrillerauteur, van de Maasstadmoorden reeks. Nu ligt haar leven volledig in puin, eenzaam en alleen. Gescheiden moeder van pubers Bo en Rowan, verlaten door haar man, ingeruild voor een Spaanse stiefheks, die haar kinderen van haar probeert af te pakken, met als resultaat dat ze verder dan ooit van haar zijn komen af te staan. Daar zit ze dan in een chalet op vakantiepark het Langeveld, het Lang-Verblijf-Laantje in Rockanje.

Tot grote frustratie van haar uitgever stopte Sasja met het schrijven van haar succesvolle serie. Hij noemde het commerciële zelfmoord, zij wilde rust, met als resultaat geen nieuwe delen meer en teleurgestelde lezers. Einde samenwerking en een incident waarmee ze de bladen haalde, weg schrijverscarrière.

Jaren later leidt Sasja een redelijk anoniem leven buiten de spotlights, tot Martin van Vliet, rechercheur bij de Rotterdamse politie, plotseling voor haar deur staat. Een jonge vrouw is op zeer brute wijze om het leven gebracht en de beul die dit op zijn geweten heeft, houdt er een merkwaardige werkwijze op na, die doet denken aan Sasja’s debuut. Een scenario waar ze altijd al bang voor was.

Ooit nam Sasja zich voor nooit meer te schrijven, maar wanneer de politie haar hulp vraagt en de moordenaar haar voor het blok zet, heeft ze weinig keus. Voltooi de serie of er volgen meer slachtoffers. Dit brengt haar terug naar de donkerste periode uit haar leven, komt ze ooit nog los van deze ellendige serie? Eindspel mag geen werkelijkheid worden.

Een verhaal in een verhaal, een boek in een boek, snap jij het nog? Wat een originele opbouw kent dit verhaal. Een thrillerschrijfster die een boek over een thrillerauteur schrijft. Die ook nog eens tegen dezelfde worstelingen aanloopt als zijzelf. En die titel is zo dubbelzinnig op meerdere vlakken. Met Afgeschreven heeft ze een echte whodunit neergezet, gedurende het lezen was iedereen verdacht en vielen de verdenkingen over en weer, ik kan dan nu heel stoer neerzetten dat ik de verdachte aan had zien komen, maar alle andere waren ook al de revue gepasseerd. Langzaamaan werd er steeds een beetje meer prijs gegeven of leek dat maar zo? Je wilt, nee moet echt weten wie erachter zit?
Een magnifieke verhaallijn en geweldige karakters, inlevend geschreven. Wat als je niemand meer kunt vertrouwen? Maar ook maatschappelijke problematiek, waaronder het zeer actuele huizentekort. En de grote vraag; schuilt in ieder van ons een potentiële moordenaar? Ik denk dat Angelique hier ook iets onderwerp van gesprek laat zijn waar denk ik iedere auteur stiekem wel een bang voor is, de invulling hiervan laat ik aan ieders verbeelding over.
De belangrijkste boodschap is, volg altijd je hart en doe wat je leuk vindt, zolang je er tenminste niemand anders kwaad mee doet.
In een bizarre lugubere rit vol spanning, humor en vaart, waarin de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, wat een vindingrijke wendingen, werkt Haak toe naar de grand finale. Goed, beter, best, wauw wat een verslavende en fenomenale thriller is dit!

Met Afgeschreven, heeft Angelique Haak een adembenemende, verslavende en fenomenale thriller neergezet. Wauw wat een originele thriller. Een verhaal in een verhaal, een pageturner van formaat, dat zich niet aan de kant laat leggen, een verhaal om van te smullen. Sasja, ik bedoel Angelique houdt haar lezer in een wurggreep om pas weer los te laten nadat de laatste pagina is omgeslagen. Het was het wachten absoluut waard. Ik kijk uit naar meer moois van Angeliques werk.

Afgeschreven, g
oed, beter, best, wauw wat een verslavende en fenomenale thriller is dit! Mustread!



Met dank aan uitgeverij De Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...