zaterdag 16 december 2023

Hopeloos verliefd in het kersthotel - Denise Meijer

Titel: Hopeloos verliefd in het kersthotel
Auteur: Denise Meijer
Uitgever: Loft Books
Genre: Feelgood roman
Verschenen: November 2023
Beschikbaar: Ebook en Luisterboek
ISBN: 9789047208051 en 9789047208068
NUR: 340
Pagina’s: 254

Wat heb jij geluk met hem, Daphne. Geloof me, zulke mannen vind je niet op Tinder, hoor.

Na een roerige tijd vol foute vriendjes heeft Daphne nu eindelijk de ware gevonden. Sinds een halfjaar woont ze samen met Ben en Odin, de eenogige kat. Van een piepkleine studio naar een luxueus appartement. Carrière maken is erg belangrijk voor Ben, hij gelooft niet in Daphnes grote acteerdroom, hij is meer te porren voor het huisje boompje beestje plaatje.

Ik neem de lift naar beneden, maar als ik in de hal sta racet mijn hart alsof ik alle trappen af gerend ben terwijl een bijlmoordenaar me op de hielen zat.

Zonder passie en uitdaging verlangt Daphne terug naar haar tijd in het kersthotel, waar ze als kamermeisje werkte. Dan wordt ze gebeld door haar oude baas, hij vraagt haar om hulp. Een keer per jaar transformeert Landgoed Naerenbeeck in hét kersthotel van Nederland. Drie dagen lang een groot spektakel, waarin men de gasten de geschiedenis van de familie Naerenbeeck laat herbeleven.

Alsjeblief. Ik dacht dat je die fantasietjes nu wel achter je had gelaten.

Net als voorgaande jaren kan hij haar hulp goed gebruiken, helemaal nu de nood nog groter is. Een verleidelijk aanbod maar er is alleen een probleem; ze beloofde haar familie om dit jaar eindelijk kerst samen met hun te vieren. Dilemma; sluit ze aan bij het toneelgezelschap voor de rol van haar dromen of kiest ze voor haar familie?

Dat gezegde over die ezel en die steen gaat in mijn geval niet op. Ik probeer gewoon telkens opnieuw of die steen me nog een keer pijn kan doen.

Zal ze nog een allerlaatste keer mee doen of ligt haar acteer carrière voorgoed achter zich? Het wordt hoe dan ook een heel bijzondere kerst.

Het voelt alsof mijn hersenhelften een connectie maken die altijd al bestond, maar die voor mij toe nu toe onzichtbaar leek.

Denise Meijer debuteerde in 2022 met haar novelle Zondebokken en selfies. Sindsdien verschenen er diverse novelles van haar hand. In november 2023 verscheen Hopeloos verliefd in het kersthotel, een heerlijk verhaal in kerstsfeer en bovendien een heerlijk lang verhaal. Ondanks dat ik haar naam al heel vaak voorbij had zien komen was het voor mij mijn eerste kennismaking met Denise Meijer en ik moet zeggen dat die smaakt naar meer.

Hopeloos verliefd in het kersthotel bestaat uit 38 hoofdstukken en een afsluitende epiloog geschreven vanuit hoofdpersonage Daphne. Het eerste hoofdstuk moest ik even wennen aan de schrijfstijl en al snel zat ik er helemaal in en kon niet meer stoppen met lezen.
Denise Meijer heeft een toegankelijke, gedetailleerde schrijfstijl met heel veel vaart en haar manier van schrijven is enorm grappig. Het verhaal zit vol hilarische momenten, maar er is meer dan alleen maar humor.

In Hopeloos verliefd in het kersthotel maken we kennis met Daphne Hendriks. Na een roerige tijd met heel veel foute vriendjes, woont ze sinds een halfjaar samen met haar vriend, Sudoku Ben en Odin, de eenogige kat uit het asiel. Van een piepkleine studio naar een luxueus appartement in de Zuidtoren. Grandioos zou je denken, ware het niet dat Ben nogal burgerlijk en saai is, iets wat ze niet kent uit haar foute vriendjes tijdperk.

Daphne heeft een grote droom, alleen Ben kan zich daar niet in vinden. Hij vindt carrière maken veel belangrijker en ze dankt haar oersaaie kantoorbaan, bij een sanitair bedrijf, dan ook aan hem. Zonder passie en uitdaging verlangd ze terug naar haar tijd in het kersthotel, waar ze als kamermeisje werkte. Ben is toe aan een volgende stap in hun leven, maar is Daphne dat ook?

Dan wordt ze gebeld door Fred, haar oude baas in het kersthotel en doet zich een geweldige kans voor. Een keer per jaar barst er een groot kerstspektakel los en transformeert Landgoed Naerenbeeck in hét kersthotel van Nederland. Drie dagen lang een historische en unieke kerstbeleving, in de bijzondere geschiedenis van de familie Naerenbeeck.

Net als voorgaande jaren, kan hij haar hulp goed gebruiken. Een enorm verleidelijk aanbod, dit is echt haar ding, het vlammetje in haar ontwaakt. Er is alleen een probleem; ze heeft haar familie belooft om dit jaar kerst met hun te vieren. Dilemma, sluit ze aan bij het gezelschap of verkiest ze haar familie? Komt haar grote droom alsnog uit?
Zal ze nog een allerlaatste keer meedoen of ligt haar acteer carrière definitief achter haar? Het wordt hoe dan ook een bijzondere kerst.

Een klunzige sloddervos versus oerdegelijk en saai? Dat is de perfecte omschrijving voor Daphne en Ben. Iedereen is vol van Ben, de perfecte schoonzoon. Men doet alsof Daphne de hoofdprijs heeft gewonnen met Ben. Hij is salesmanager bij een farmaceutisch bedrijf en verdiend zoveel geld maar weet van gekkigheid niet wat hij ermee moet? Ben is ontzettend dominerend en kleinerend. Geregeld zou ik Daphne toe willen schreeuwen wanneer ze nu eindelijk eens tegengas zou geven en het niet meer zou pikken? Zodat ze niet meer op haar tenen hoeft te lopen en haar wereld niet enkel meer om Ben zou draaien en ze haar acteerdroom waar zou maken.

Wat een ontzettend leuk verhaal! Ik wist van te voren niet goed wat ik ervan moest verwachten, een kerstverhaal? In tegenstelling tot veel mensen ben ik niet zo’n kerstliefhebber en ook niet specifiek van kerstverhalen, maar wat heeft Denise mij aangenaam weten te verrassen. Een vermakelijk verhaal met zeer goed uitgewerkte verhaallijnen en karakters en een hele leuke twist. Met veel, heel veel humor, maar ook over persoonlijke groei en ontwikkeling. Vervlogen dromen en leven in het perfecte plaatje, waarin niets is wat het lijkt. Deuren die sluiten en andere deuren die weer open gaan. Dit alles met een historisch randje van de Naerenbeeckse familiegeschiedenis.

Met Hopeloos verliefd in een kersthotel heeft Denise Meijer een verrassende kerst feelgood met een historisch tintje geschreven. Met zeer goed uitgewerkte verhaallijnen en sprekende karakters en een leuke twist. Vol humor maar ook een serieuze ondertoon over persoonlijke groei en ontwikkeling. Het ideale kerstverhaal. Ik kijk uit naar meer werk van Meijer.

Hopeloos verliefd in het kersthotel, verrassende kerst feelgood met historisch tintje. Zal Daphnes acteervlammetje tot ontvlamming komen? Aanrader!

★1/2

Met dank aan uitgeverij Loft Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...