vrijdag 15 december 2023

Interview Corina Dekker

Maak kennis met... Corina Dekker



Het laatste interview van het jaar met niemand minder dan Corina Dekker! Corina debuteerde dit jaar (september 2023) met haar misdaad roman Alles voor haar bij uitgeverij MH Books. Daarvoor verschenen een aantal van haar korte verhalen in de verhalenbundels van dezelfde uitgever. Corina heeft echt een parel geschreven met Alles voor haar en voor mij een van de betere ontdekte schrijftalenten van dit jaar. Dus heb je haar boek nog niet gelezen en houd je van het genre dan heb ik hier een aanbeveling voor jouw kerstcadeau of gewoon om zelf te kopen en heerlijk in weg te kruipen tijdens jouw kerstvakantie of vrije dagen.

In het kort wat ik van Alles voor haar vond:
Met Alles voor haar heeft Corina Dekker een pareltje afgeleverd. Een fascinerende zinderende misdaad roman die je niet meer loslaat. Misdaad en romantiek in een jasje, top combinatie. Vol adembenemend spanning en een grandioze plotwending. Corina is een frisse nieuwe aanwinst in boekenland. Ik kijk uit naar meer moois van haar hand.

Alles voor haar, een pareltje van eigen bodem. Fascinerende zinderende misdaad roman die je niet meer loslaat. Mustread!

★★★★★

Het interview was een hele tijd geleden al klaar, wegens drukte was het er nog niet van gekomen om hem online te plaatsen, maar daardoor niet minder leuk. Ik vind het heel erg leuk dat Corina hieraan mee wilde werken.

Lees met me mee...

Interview

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
lk ben Corina Dekker en kom uit Zeeland, waar ik ben geboren(1982) en opgegroeid in Middelburg. En waar ik nog steeds woon, samen met mijn man en onze drie kinderen. Naast het schrijven, lees ik ook ontzettend graag, al schiet dat er op dit moment nogal bij in. Ook kijk ik graag naar series; zowel feelgood, als erotisch, zoals 365dagen of vijftig tinten grijs, maar ook een goede thriller en fantasy, zoals The lord of the ring. Zoals je ziet, lopen mijn smaken enorm uiteen.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Mijn vroegste herinnering gaat terug naar toen ik een jaar of tien was, al waren mijn verhalen toen nog heel erg onschuldig. Pas rond mijn achttiende durfde ik er daadwerkelijk “hete” romantiek aan toe te voegen, al zag de buitenwereld er geen letter van.

- Recent verscheen jouw misdaad roman Alles voor haar. Hoe kwam je op het idee voor het boek? Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Heb je zelf affiniteit met misdaad en criminaliteit? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Daar moet ik echt even goed over nadenken. Dit verhaal heb ik namelijk al een jaar of vijf geleden geschreven. In die tijd had ik de boeken van Sandra Brown ontdekt en had ik zoiets van: Ja, dit soort verhalen wil ik ook gaan schrijven, wat uiteindelijk heeft geleid tot Alles voor haar. Een spannend verhaal met romance erdoorheen geweven.
Van tevoren weet ik nooit helemaal hoe een verhaal zal gaan verlopen. Dat ontstaat eigenlijk tijdens het schrijven; op de één of andere manier vallen de puzzelstukjes dan vanzelf in elkaar en vormt het uiteindelijk een mooi geheel. Maar ik doe ook research, bijvoorbeeld om ideeën op te doen, of omdat ik wel moet weten waar ik over schrijf. Zoals bijvoorbeeld over de Landelijke Eenheid. Het was soms best puzzelen, want ik wilde er niet te diep op ingaan, maar het moet wel geloofwaardig zijn. Ik heb geen connecties die Karin Slaughter bijvoorbeeld wel weer heeft. Een geweldige schrijfster waar ik een groot fan van ben en die ik al twee keer heb mogen ontmoeten.

- We kennen jou van je korte verhalen uit de verhalenbundels van MH Books. Wat vind je zelf het leukste om te doen? Het schrijven van korte verhalen of toch wel het schrijven van een lijfelijker boek?
Ik vind het beiden ontzettend leuk om te doen, maar als ik echt moet kiezen, dan ga ik voor een stand alone. Ik hou van diepgang, raadsels, emoties en je in een kort verhaal daarin vaak een beetje moet schipperen.  

- Vond je het heel spannend om jouw verhaal met de wereld te delen?
Ontzettend! Door die korte verhalen creëer je, denk ik toch wel, een bepaalde verwachting bij de lezers. Voor de release heb ik echt wel even een momentje gehad van: kan ik daar wel aan voldoen. Maar gezien de recensies en de vele lieve reacties die ik inmiddels al heb mogen ontvangen, durf ik daarop inmiddels hardop “ja” te zeggen.

- Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijven van jouw boek? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Dat durf ik niet precies te zeggen. Maar vanaf het moment dat het bij MH Books in de mailbox zat tot de daadwerkelijke release van het boek, daar zat toch zeker wel een jaar tussen. Het verhaal was goed, maar toen nog vanuit de derde persoon geschreven en dat bleek toch niet helemaal mijn sterkste kant te zijn. Zodoende heb ik het helemaal omgegooid en ben ik vanuit de personen zelf gaan schrijven, terwijl ik werd aangemoedigd door een paar enthousiaste proeflezers. En dat was een schot in de roos.
Nu schrijf ik meestal als ik alleen thuis ben, hetzij altijd met muziek op de achtergrond. Ook qua muziek loopt mijn smaak behoorlijk uiteen. Vaak ligt het een beetje aan hoe ik me voel wat op dat moment opzet. Filmmuziek, rockmuziek, zwoele nummers of muziek waar ik als tiener fan van was, zoals Take That, Anastacia…

- Wie is jouw favoriete personage uit Alles voor haar?
Oeh, moeilijk te zeggen. Maar als ik echt moet kiezen, dan ga ik voor Spike(Mark). Hij een denker en pas een beslissing neemt als hij er 100% zeker van is. En denkt hij altijd aan anderen en zet zichzelf altijd op de laatste plek, net als ik.

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
De mensen die het weten, vinden het erg leuk. Zo heeft mijn moeder mijn boek gekocht, trots over het feit dat mijn naam erop staat. Zo lief! Of men bang is dat ik zal schrijven over iets dat ze hebben meegemaakt, daar heb ik het eigenlijk nog nooit over gehad. Al zal ik dat niet snel doen, want ik respecteer hun privacy. Maar eerlijk gezegd praat ik er ook niet zo snel over. Ik sta niet graag in de belangstelling, dus ik zal er niet snel uit mezelf over beginnen.
Maar mijn grootste inspiratiebron is mijn eigen fantasie. Daarnaast gebruik ik wel eens wat informatie uit een artikel dat ik ooit eens heb gelezen. Of uit wat ik heb gezien of heb meegemaakt, hetzij dan meestal wel in een iets ander jasje.

- Is het schrijven van een heel boek je goed bevallen? Wellicht een beetje vroeg, maar ben je misschien alweer stiekem bezig aan je volgende boek? Of bruisen er alweer ideeën door je hoofd? Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Wat kunnen we allemaal nog meer van jou verwachten?
Het schrijven van mijn stand alone was echt een reis van vallen en opstaan. Zo heb ik me onderweg weleens afgevraagd waar ik in hemelsnaam aan was begonnen, al was dat hoofdzakelijk mijn onzekerheid die zo nu en dan weleens de kop op stak.  Maar ik heb ook, dankzij Miranda Hillers, ontzettend veel geleerd. En het hele leerproces me liet inzien, dat als je doorzet, het uiteindelijk allemaal goed komt.
En het smaakt absoluut naar meer!
Maar dat niet alleen, want ik ben inmiddels bezig aan het eerste deel van een trilogie! Ik kan er nog niet te veel over vertellen, maar het speelt zich opnieuw deels af in Zeeland. Een verhaal vol spanning, onverwachte liefde, hete momenten en een ontmoeting met het verleden.
Lekker mysterieus, hè?
Daarnaast schrijf ik nog steeds korte verhalen voor de bundels van MH Books, wat gewoon ontzettend leuk is om te doen. Dus ik zou zeggen: houd mijn Instagram of Facebook pagina in de gaten.

- Zou je in de toekomst nog een totaal ander genre willen schrijven?
Absoluut. Ik heb in het verleden ook enkele fantasy verhalen geschreven waarmee ik in de toekomst wat wil gaan doen. Maar voor nu heb ik het druk zat.

- Was het lastig om een uitgever te vinden?
Ik was daar eigenlijk nog niet echt mee bezig. Ja, ik had er wel wat research naar gedaan, maar daar bleef het eigenlijk bij. Tot ik op een dag een oproep van MH Books op Instagram voorbij zag komen, waarin stond dat ze op zoek waren naar auteurs voor een steamy kerstbundel. Ik heb toen een verhaal geschreven en opgestuurd naar de uitgever. En de rest is geschiedenis.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Ik heb op dit moment twee mensen die het voor mij doorlezen. Hun kijk op het verhaal kan soms best afwijken van het mijne en dat kan ervoor zorgen dat ik best wel eens wat stukjes tekst moet herschrijven. Maar daar leer ik alleen maar van.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Ik lees ontzettend graag. Ik had het alleen de laatste tijd zo druk met schrijven, dat het er al een tijdje niet meer van is gekomen. En dat terwijl er nog zeker vier boeken op me liggen te wachten. O.a een boek van Karin Slaughter. Zij is absoluut een van mijn favoriete schrijvers en van wie ik al haar boeken in mijn kast heb staan. Zij is echt wel een voorbeeld van mij, een schrijfster die elk onderwerp in begrijpende taal aan de lezer kan overbrengen.
Ook wacht er nog een dik boek van Stephen King op me. Van hem heb ik maar een paar boeken, zoals De donkere toren serie, en De beproeving.  Maar ook boeken van o.a Preston & Child, Sandra Brown, Penelope Sky en Anna Zaires sieren mijn boekenplank. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik lees echt van alles, is maar net een beetje in wat voor een bui ik ben en ik je dus niet echt zeggen wat nu echt mijn favoriete boek is. Maar een boek dat me in het verleden echt raakte was Me before you van Jojo Moyes.
Nu ben ik vorige week (door de vertraging van het interview, was dit dus al in oktober) begonnen aan De ongetrouwde hertog van Julia Quinn. Maar mijn vingers jeukten, en voor ik het wist, had ik meer hoofdstukken geschreven dan gelezen. Oeps!

- En hoe lees je het liefst? Fysiek of digitaal? En wat is jouw favoriete plek om te lezen? En lees je altijd of liever in de zomer in het zonnetje met een goed boek buiten of juist liever in de herfst en de winter lekker warm onder een dekentje?
Ik koop alleen maar paperbacks en snuffel daardoor ook graag rond in boekhandels, boekenmarkten etc. Tot vorig jaar belandde ik daarna met mijn nieuwe aanwinst op de bank en was ik pas weer aanspreekbaar als ik moest gaan koken. Haha.
In het verleden heb ik weleens een aantal e-books gelezen. Die kon ik destijds gratis downloaden, een mooie manier om het dus eens te proberen. Maar verder dan de e-books van collega’s kom ik niet.

- Tenslotte; Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boek(en) lezen? Wat onderscheid jouw boek(en) van de rest?
Oeh, daar vraag je me wat. Mezelf promoten is niet bepaald mijn sterkste kant en een dingetje waar ik nog aan moet werken. Door naar het steamy book event te gaan, is de eerste, grote stap.
Ik ben mijn eerste misdaadroman gaan schrijven met het idee om een spannend romance verhaal te vertellen, hetzij niet met in elk hoofdstuk een seksscènes. Het hoort bij de romance, een heerlijke toevoeging om bij weg te dromen. Maar in tegenstelling tot mijn korte verhalen in de steamy bundels, draait het in Alles voor haar hoofdzakelijk om hét verhaal. Over de groeiende liefde tussen Gaby en Mark. Over hun innerlijke strijd; luisteren ze naar hun gevoel of naar hun verstand. En hoever gaan Mark en Gaby’s broer Mike om haar te beschermen tegen Tom Bosman en zijn mannen, die over lijken gaan.

Nou Corina, je mag best jezelf meer promoten want je hebt talent!
Bedankt voor dit leuke interview en ik kijk uit naar de trilogie die je aan het schrijven bent.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...