vrijdag 8 december 2023

Vlak onder de maretak - Eveline Heijnen

Titel: Vlak onder de maretak
Auteur: Eveline Heijnen
Uitgever: Loft Books
Genre: Feelgood novelle
Verschenen: November 2023
Beschikbaar: Ebook en Luisterboek
ISBN: 9789047209874 en 9789047209881
NUR: 340
Pagina’s: 99


Eveline Heijnen is naast schrijfster ook wiskundedocent, een liefde die ik niet met haar deel, wiskunde was en is echt niet mijn ding, de liefde voor het lezen en schrijven dan weer wel. In 2022 debuteerde Eveline met haar feelgood On(der)wijs druk, daarvoor verscheen haar verhaal in de verhalenbundel In de sterren geschreven bij uitgeverij Books & Butterflies, de e-book only uitgeverij van Hamley Books.

Dit jaar verschijnt haar nieuwe feelgoodserie De juffen van de klimop bij uitgeverij Loft Books. En recent schreef ze ook nog de kerstnovelle Vlak onder de maretak. Zowel De juffen van de klimop als Vlak onder de maretak mag ik lezen en recenseren en om alvast in de kerstsfeer te komen ben ik gestart met Vlak onder de maretak. Lees mee wat ik ervan vind.

Eveline Heijnen is een voor mij nieuwe schrijfster, ik was dan ook erg benieuwd naar haar werk en schrijfstijl. En die is mij goed bevallen en ik kijk dan ook uit naar haar serie. Eveline heeft een toegankelijke vlotte schrijfstijl die beeldend en hilarisch is, er zitten een hoop grappige momenten in het verhaal verwerkt.

Vlak onder de maretak bestaat uit 19 hoofdstukken en een afsluitende epiloog en is geschreven vanuit hoofdpersonage Sara Verstraten.

Misschien heeft ze de vorige keer een deal gesloten. Twee trouwjurken halen, één betalen.

We maken kennis met dierenarts Sara. Na een mislukte relatie heeft Sara zich op haar werk gestort en heeft de mannen voorlopig afgezworen. Haar moeder daarentegen, zij verslijt mannen bij de vleet. Sara is gek op kerst, tot ze een uitnodiging ontvangt voor het huwelijk van haar moeder, terwijl ze nog maar pas gescheiden is. Sara kent de beste man niet eens, sterker nog ze weet niet eens hoe hij heet? En om het nog gekker te maken is het geen gewone ceremonie, nee, moederlief trekt er maar liefst een heel weekend voor uit, drie dagen lang feesten in een landhuis, daag kerstmagie. Sara ziet er als een berg tegenop, waarom kan haar moeder nou nooit eens gewoon normaal doen?

Wat denk jij, zal ze het me kwalijk nemen als ik deze trouwerij laat schieten? Ik kan haar beloven dat ik er de volgende keer weer bij ben. Op de eerste rij.

Wordt het haar langste kerst ooit? Of stiekem toch haar leukste kerst ooit? Een ding is zeker, het wordt in ieder geval geen gewone kerst voor Sara.
Wanneer haar moeder voor de zesde keer in het huwelijksbootje stapt, is het nog maar de vraag hoe snel ze er weer uitvalt?

Die dennenlucht is vrij overheersend. Lekker, dat wel, maar ik ben bang dat het als chloroform werkt als ik me te lang te dicht in zijn aura begeef.

Bij die kersverse stiefvader, hoort helaas ook een nieuwe stiefbroer, Liam aka Bodhi de Heer. Of hij ook een echte heer is? Dat moet nog maar blijken want vooralsnog lijkt hij er niet op.
Moeder dacht de bruiloft tot in de puntjes geregeld te hebben, maar dan gaat er iets mis bij de kamerschikking en is Sara de klos. Een kamer delen met iemand die je niet kent is verschrikkelijk en als diegene dan ook nog je kakelverse stiefbroer is, dan wil je nog maar een ding, rechtsomkeert maken naar huis. Sara en Bodhi zijn geen match en vechten elkaar de kamer uit en dan hangt daar een maretak...

Ik sta op van de bank voordat ze nog meer lovende woorden uitspreekt over het misbaksel. Mijn moeder weet al sinds mijn kindertijd dat ik niet in sprookjes geloof.

Met Vlak onder de maretak heeft Eveline Heijnen een echte feelgood met een kerstig tintje neergezet. Een amusante verhaallijn met een verrassende twist op het einde. En leuke weliswaar enigszins basic personages maar dat maakt niet uit, het hoeft niet altijd over de top te zijn om te leuk te zijn. Gewoon niet teveel nadenken en lekker lezen. Eveline schrijft zo leuk en met zoveel vaart dat je het verhaal in no time uit hebt. Ik kijk uit naar De juffen van de klimop serie die nog lekker op mij aan het wachten is.

Vlak onder de maretak, komische feelgood novelle met kerstig tintje. Blijft haar moeder dit keer op de huwelijksboot? Aanrader!


Met dank aan uitgeverij Loft Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...