vrijdag 1 december 2023

Reizend het jaar door - Claudia Stinne

Titel: Reizend het jaar door
Auteur: Claudia Stinne
Uitgever: BoekenGilde
Genre: Feelgood verhalenbundel
Verschenen: November 2023
Beschikbaar: Paperback en Ebook
ISBN: 9789464911664
NUR: 340
Pagina’s: 272

In 2021 debuteerde Claudia Stinne met haar roman Een leven op wielen. Eind november 2023 verscheen haar nieuwe boek Reizend het jaar door, een verhalenbundel van de vier korte seizoensverhalen, waarvan er reeds eerder al drie verschenen bij aanvang van de nieuwe seizoenen. Claudia brengt haar boeken in eigen beheer uit. Voor de release van Reizend het jaar door organiseert ze een blogtour. Toen Claudia mij vroeg of ik haar nieuwe boek wilde lezen en mee wilde doen aan de blogtour, heb ik eerst even na moeten denken of ik dat wilde? Ik ben namelijk geen reislustig type en verhalenbundels staan ook niet bovenaan mijn favorietenlijstje om het zo maar even te zeggen. Maar de vorige keer dat ik buiten mijn comfortzone stapte qua lezen, is mij goed bevallen, dus ik dacht let’s give it a try. En is het mij ook deze keer goed bevallen?

Reizend het jaar door is opgebouwd uit vier delen, elk deel vertegenwoordigd een seizoen van het jaar. De eerste drie delen, verschenen respectievelijk in januari, juni en september 2023. Te beginnen met het lenteverhaal De backpacker, daarna het zomerverhaal Stalperikelen, het herfstverhaal Van dal tot dal en tot slot het winterverhaal Op glad ijs.

Claudia Stinne heeft een gedetailleerde beschrijvende schrijfstijl, op enthousiaste en avontuurlijke wijze schetst zij een uitvoerig beeld van de reizen en avonturen van Naomi en Hans, Annelies, Frederique en Petra, Linda en Irene met een vleugje humor.

De opbouw van het verhaal of eigenlijk de verhalen is uniek te noemen. Door de seizoenen centraal te laten staan en hier het verhaal op te baseren geeft een leuke twist aan het boek. Doordat er telkens een karakter uit het voorgaande verhaal terugkomt in het volgende deel loopt het toch een soort van in elkaar over en komt het uiteindelijk allemaal weer een soort van samen en is de cirkel weer rond. In alle delen staat reizen en avontuur centraal. Ondanks de betrekkelijk korte verhalen, zijn de verhaallijnen en de karakters toch heel goed uitgewerkt, jammer alleen aan dergelijke kortere verhalen vind ik dat je telkens al snel weer moet wennen aan nieuwe personages en je het gevoel krijgt dat het verhaal toch nog niet af is, zeg maar. Ik ben en blijf toch echt liefhebber van een lang compleet verhaal of serie.

De backpacker

Het gaat om de reis, niet om de bestemming.

In deel een, De backpacker gaan we in de lente samen met Naomi en Hans op voetreis van Nederland naar het Franse Carcassonne. Naomi ontmoet op een regenachtige dag in het voorjaar backpacker Hans bij de buurtsuper. Terwijl ze schuilt voor de regen raken ze aan de praat, Hans heeft alle schepen achter zich verbrand, zijn baan opgezegd en zijn huis verkocht en gaat op ontdekkingstocht naar zichzelf en kiest ervoor om als nomade af te reizen naar de middeleeuwse stad Carcassonne. Hans haalt iets in Naomi naar boven waarvan ze zelf niet wist dat ze het in zich had. En dan dient zich de ideale situatie aan en neemt ze een rigoureuze beslissing.

Het was me, myself and I tegen de elementen.

In het verhaal staan zelfontplooiing, minimalistisch leven, leven in het hier en nu en voelen dat je leeft, centraal. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen?

Stalperikelen

Toch geef de militaire precisie waarmee ik Rutger de stal al een paar dagen zie runnen me er vertrouwen in dat dit goed zal komen.

In deel twee, Stalperikelen reizen we in de zomer met Annelies mee naar Duitsland. Nadat haar ex Stefan haar in de steek liet voor een collega besluit Annelies het roer om te gooien en samen met haar koningspaard Mexico het avontuur tegemoet te gaan. Ze gaat aan de slag als stalruiter bij een beroemde handelsstal in Duitsland. Daar aangekomen leek de droom mooier dan de werkelijkheid, een armzalig appartement, uitzonderlijk lange werkdagen én een bullebak van een baas die zijn stal met militaire precisie runt, vergen het uiterste van haar. Al snel vraagt ze zich af of ze hier wel goed aan heeft gedaan?

Samen buitengesloten zijn is bijna net zo erg als alleen.

In dit verhaal gaat het vooral om de paardensport en alles eromheen, kansen en dromen, respect en liefde. Je kan goed merken dat Claudia veel ervaring heeft met paarden, dit deel is dan ook voor een groot deel gebaseerd op haar eigen ervaringen als achttienjarige in een handelsstal in Duitsland.

Van dal tot dal

Hoe is de droomreis, waar ze drie jaar lang naar uitkeek, verworden tot deze bak ellende?

In deel drie, Van dal tot dal, gaan we in de herfst mee op fietsvakantie door Amerika met vriendinnen Frederique en Petra. Vanaf dit deel gaat Claudia over naar schrijven in wisselend perspectief waardoor we de resterende verhalen beleven vanuit beide hoofdpersonages.
Drie jaar lang hebben Petra en Frederique uitgekeken naar hun droomreis en nu het eindelijk zover is wordt hun vriendschap aardig op de proef gesteld. Van uitstel kwam geen afstel, maar nu is de vakantie nog wel gewenst is?
Vijf weken lang samen op een helse tocht door weer en wind, dwars door alle weersomstandigheden heen, back to nature, zal hun vriendschap deze barre rit doorstaan?

Ik wil de natuur zien! Ga jij vooral je Insta-volgers vermaken. Ik richt me liever op deze once-in-a-lifetime ervaring.

Dit verhaal heeft denk ik wel meest zware onderwerpen, liefde, vriendschap, vreemdgaan,  bedrog en vertrouwen, kinderwens en gezinsleven.

Op glad ijs

Wie wil er nu op een bevroren berg zijn leven wagen, als je ook lezend bij de open haard kunt zitten?

In deel vier,
Op glad ijs, gaan we in de winter samen met de nichtjes Linda en Irene op skivakantie in Oostenrijk. Omdat Petra niet mee kan op skivakantie, spant ze haar zusje Linda voor haar karretje om samen met hun nichtje Irene mee te gaan. Beide zijn doorgewinterde skiërs, er is alleen een probleempje; Linda is dat absoluut niet, sterker nog ze vindt het niet eens leuk. Maar om niemand teleur te stellen zegt ze ja, tegen beter weten in. Of dat nou zo handig was? Actief en kou komen doorgaans niet in haar woordenboek voor, ze brengt haar zuurverdiende vakantie liever door in de zon. Wanneer ze in plaats van haar ski's een paar schaatsen onderbind en ze letterlijk onderuit gaat door Thomas dreigt hun hele vakantie in het water te vallen.


Wie ben jij? Welk assertief typetje heeft mijn nichtje opgegeten?

In dit verhaal diept Claudia heftige onderwerpen uit als liefde, scheiding, opleiding, werk, familie en de bijbehorende emoties als wantrouwen en onzekerheid.

Klinkt goed toch? Toch ben ik iets minder enthousiast dan de andere die de verhalenbundel tot nog toe lazen en dat vind ik heel vervelend om te moeten zeggen, maar ik moet wel eerlijk blijven. Dit verhaal en ik? Wij blijken niet de perfecte match te zijn en ik kan er de vinger niet precies opleggen, waarom dat zo is? Soms is het voor een bepaald boek ook gewoon niet het juiste moment, maar als je afspreekt om mee te doen aan een blogtour dan ga je een bepaalde verplichting aan, dus het boek moest worden gelezen. Kwam het doordat ik de pdf las en deze enkel in piepkleine letters op mijn reader te lezen was? En daardoor de vaart voor mij uit het verhaal haalde? Of omdat ik gewoon simpelweg niet zo’n reislustig type ben? Lezen is natuurlijk ook gewoon een gevoel en emotie en soms voel je een verhaal juist wel of totaal niet en alles wat daar tussenin zit. Allemaal persoonlijke voorkeuren en smaak, waar ik op zich prima doorheen kan kijken en die niets afhalen aan de schrijfkunst van Claudia, want schrijven kan ze zeker wel. Toch miste ik een bepaalde connectie met de personages waardoor ik me minder aangetrokken voelde tot de verhalen. Vanaf het derde deel ging dat beter en vond ik de verhalen leuker worden. In het vierde en laatste deel van de bundel kwam het feelgood gehalte een heel stuk meer naar boven, dit vond ik het beste deel van de bundel en daar heb ik echt van genoten. Van mij hadden alle verhalen in een zelfde soort stijl geschreven mogen zijn. Hiermee heeft Claudia voor mij laten zien dat ze de kunst van het schrijven zeker wel verstaat. En een drie sterren waardering is eigenlijk ook gewoon niets mis mee, gewoon een prima boek!

Met Reizend het jaar door heeft Claudia Stinne een uniek opgebouwde feelgood verhalenbundel neergezet waarin de seizoenen centraal staan voor de verhalen, wat een leuke twist geeft aan het boek. Voor reislustige types die van avonturenhouden. Te voet naar Frankrijk in de lente, paardrijden in Duitsland in de zomer, fietsen in Amerika in de herfst en skiën in Oostenrijk in de winter, voor elk wat wils.

Reizend het jaar door, unieke feelgood verhalenbundel, reis mee door de seizoenen in alle weersomstandigheden over de hele wereld.



Met dank aan Claudia Stinne voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...