zondag 7 januari 2024

Dodelijk verlangen - Lysanne Hoksbergen

Titel: Dodelijk verlangen
Auteur: Lysanne Hoksbergen
Uitgever: De Verhalenfabriek
Genre: Spannende novelle
Verschenen: December 2023
Beschikbaar: Ebook
ISBN: 9789461098559
NUR: 332
Pagina’s: 100


Hij pakte me vast en kuste me, niet de gepassioneerde soort, wel een hier-wacht-ik-al-mijn-hele-leven-op kus.
En vanaf die tijd waren we samen.

Baby Stijn is de kroon op hun samen zijn, maar sinds zijn komst voelt een jonge moeder zich niet meer thuis in haar veranderende lichaam. De sleur van alle dag slokt haar op en ze komt thuis aandacht tekort en hunkert naar affectie, ook weer eens man en vrouw zijn, of is dat teveel gevraagd?

Ken ik hem echt pas zo kort? Hij ziet mij. Hij zíet mij. Kijkt hij ook zo naar háár wanneer ze alleen zijn?

Johan, de vader van het nieuwe meisje bij Stijn op de opvang, geeft haar de aandacht die ze zo nodig heeft. Hij laat haar branden van verlangen. Pas wanneer de ravage al is aangericht lijkt ze te beseffen wat ze hiermee op het spel heeft gezet. Ze is bereid om met gevaar voor eigen leven er alles aan te doen om haar gezin bij elkaar te houden. Maar is er nog een weg terug of is de deadline van hun liefde verstreken?

Door de herinnering aan de blik in haar ogen gaat er ondanks de hete waterstralen een koude rilling door me heen.

Op de laatste dag van 2023 verscheen de debuut novelle Dodelijk verlangen van Lysanne Hoksbergen bij uitgeverij De Verhalenfabriek. Lysanne is druk bezig met het schrijven van korte en lange verhalen en thrillers met een vleugje verleiding zijn haar specialiteit.

Ook Lysanne deed mee aan de Cosy &Crime verhalenwedstrijd van De Verhalenfabriek in samenwerking met Schrijven Online en de Online Schrijfschool en kreeg net als alle andere longlist inzendingen een contract aangeboden, het resultaat heet Dodelijk verlangen.

Dodelijk verlangen is een spannend Tussendoortje, ook wel thriller novelle genoemd. De omschrijving en de cover spraken mij aan en ik vond het leuk dat ik Lysanne´s debuut mocht lezen en recenseren. Lees mee wat ik ervan vind.

Dodelijk verlangen bestaat uit 8 hoofdstukken geschreven vanuit een vrouwelijk personage, waarvan ik me nu bedenk dat de vrouw helemaal geen naam heeft gekregen, weird. Het verhaal speelt zich af gedurende een vijftal dagen in oktober en gaat van start met een spannende onheilspellende proloog, op een niet zo’n onschuldige dag diep in het bos.

Lysanne Hoksbergen heeft een prettige, gedetailleerde beeldende schrijfstijl, waarin ze de woorden en zinnen zorgvuldig weet te beschrijven. Ook het broeierige sfeertje van de setting waarin het verhaal zich afspeelt heeft ze uitstekend weten weer te geven. Hierdoor word de lezer nieuwsgierig gemaakt en wil je snel verder lezen.

In Dodelijk verlangen maken we kennis met een jonge moeder die met zichzelf in de knoei zit. Ze is getrouwd met politieagent Martijn en baby Stijn is de kroon op hun samenzijn. Bij het kersverse moederschap komen nogal wat onzekerheden kijken en de sleur van alle dag slokt haar flink op. De verdeling tussen werk en de zorg voor haar gezin voelt soms als een worsteling. Na een carrière switch is ze voor zichzelf begonnen en de door haar georganiseerde workshops zijn een daverend succes. Martijns vrouw voelt zich niet meer aantrekkelijk door haar veranderde lichaam en heeft het gevoel dat hij ook niet meer op die manier naar haar kijkt. Ze hunkert naar affectie en wil zich weer geliefd voelen, niet alleen maar vader en moeder zijn, maar ook weer man en vrouw. Is dat soms teveel gevraagd?
En dan is daar Johan, de vader van een nieuw meisje bij Stijn op de opvang. De fysieke aantrekkingskracht is groot, hij laat haar branden van verlangen en ze laat zich gaan. Dan pas beseft ze wat ze op het spel heeft gezet en wat voor ravage ze heeft aangericht. Met gevaar voor zichzelf en haar gezin is ze bereid om er alles aan te doen om haar gezin bij elkaar te houden en de schade te beperken.

Het schrijven van een kort verhaal is een bijzondere kunst op zich, zoveel te vertellen in zo weinig tekst. Lysanne besteed vooral in het eerste hoofdstuk veel tijd aan de nauwkeurige beschrijvingen van de bosrijke omgeving. Vervolgens gaat het verhaal terug in de tijd en kwam het voor mijn gevoel in een stroomversnelling terecht, daarmee had ze mijn aandacht te pakken. Het had naar mijn mening iets meer gedoseerd mogen zijn.

Gedurende het lezen denk je de hele tijd te weten hoe de vork in de steel zit en denk je de plot te doorzien. Zo makkelijk kan het toch niet zijn? De clou had ik door máár Lysanne heeft nog een verrassing voor haar lezers in petto met een verrassend einde.

Het verhaal staat in teken van ontrouw, vreemdgaan en bedrog, maar ook het gezinsleven, de onzekerheden van het kersverse ouderschap en liefde. Is het gras daadwerkelijk groener bij de buren?

Met Dodelijk verlangen heeft Lysanne Hoksbergen een broeiend Tussendoortje met een verrassend einde neergezet. Een prima debuut wat smaakt naar meer.

Dodelijk verlangen, broeiend Tussendoortje waarin niets is wat het lijkt. Aanrader!

★1/2

Met dank aan uitgeverij De Verhalenfabriek voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...