dinsdag 2 januari 2024

Ik vink jou leuk - Eveline Heijnen

Titel: Ik vink jou leuk, De juffen van de Klimop 1
Auteur: Eveline Heijnen
Uitgever: Loft Books
Genre: Feelgood roman
Verschenen: November 2023
Beschikbaar: Ebook en Luisterboek
ISBN: 9789047208822 en 9789047208839
NUR: 340
Pagina’s: 175


Het principe time flies when you’re having fun werkt ook de andere kant op. Ik weet zeker dat er pas een minuut verstreken is sinds de vorige keer dat ik op mijn horloge keek.


Samen met haar beste vriendinnen staat Julia voor de klas, op basisschool De Klimop in Den Haag. Omdat de maand te lang is voor het salaris dat ze krijgt, heeft ze twee jaar geleden haar eigen bedrijfje opgestart, in de hoop hier een extra zakcentje uit te slaan. Helaas is haar onderneming net zo succesvol als haar datingleven.

Door een roze bril lijken alle appels te blinken, maar dat verandert zodra de eerste weken voorbij zijn.

Tot haar grote frustratie is Julia single en ze ziet hier graag verandering in komen. Wat je bijna niet zou verwachten, na het zien van het enorme eisenpakket waar haar toekomstige man aan moet voldoen. Daar rent bij voorbaat iedere man al hard voor weg.

De voorspelde vulkaanuitbarsting is hier niets bij. Een allesoverheersende tsunami is een betere vergelijking.

Honderd dates later heeft ze de man van haar dromen nog altijd niet gevonden. Drie avonden per week hangt ze rond in restaurant De Zwaan om haar Mister Right aan de haak te slaan, zonder succes. Maar concessies doen, daar wil ze niets over horen.

Als hij mijn huisarts zou zijn, laat ik me omscholen tot hypochonder.

Tijdens een teamuitje naar de Uithof, loopt ze Roan tegen het lijf en is op slag verliefd. Er is alleen een klein probleempje; Roan scoort extreem laag op haar eisenlijst en buggelt ergens onderaan. Zal Julia in het diepe springen en haar eisen overboord gooien? Of gaat ze op haar strepen staan en blijft ze als verstokte vrijgezel door het leven gaan?

Save the best for last is voor mensen die de oorlog niet hebben meegemaakt. Gratis tip: eet wat er is, want je weet nooit wanneer een muizenplaag zich aandient.

In oktober verscheen Eveline Heijnen haar kerst novelle Vlak onder de maretak, welke ik met heel veel plezier heb gelezen. En in november verscheen het eerste deel van De juffen van de Klimop serie Ik vink jou leuk van Eveline. Na het lezen van haar novelle stond ik te trappelen om in de serie te beginnen. Op de valreep van 2023 was het dan zover en heb ik dit geweldige eerste deel eindelijk gelezen. Ben ik wederom net zo enthousiast?

De juffen van de Klimop serie bestaat uit 3 delen, over de collega’s en vriendinnen Julia, Charlotte en Maud.
In deel 1, Ik vink jou leuk staat Julia centraal.
In deel 2, Ik lust jou rauw staat Charlotte centraal.
In deel 3, Ik vrouw van jou staat Maud centraal.
Alle 3 met een wel heel opmerkelijke titel, waarvan al snel duidelijk wordt waar de keuze vandaan komt.

Ik vink jou leuk bestaat uit 20 lange hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Julia. En gaat van start met een pakkend, origineel eerste hoofdstuk waarmee de toon direct is gezet. Maar ik had eerlijk gezegd ook niets anders verwacht naar Vlak onder de maretak. Dit boek is echt een klever, vanaf de eerste pagina is het raak en kan je niet anders dan heel snel doorlezen, daar ging mijn nachtrust.
Oh wat heb ik zin in de volgende delen van deze geweldige serie.

Eveline Heijen heeft echt een fantastische schrijfstijl, haar humor is hilarisch, ik hou ervan. Grappig, soms op een grove sarcastische manier en beeldend, je ziet de scenes zo voor je afspelen. Echt een giller dit boek, Ik heb regelmatig hardop dubbel gelegen van het lachen tijdens het lezen, ook middenin de nacht.

In Ik vink jou leuk maken we kennis met Julia van Wageningen. Julia is zevenentwintig en staat al vijf jaar voor de klas. Ze geeft les aan groep 7 op basisschool de Klimop. Daarnaast heeft ze haar eigen bedrijfje waar ze tips verstrekt voor startende juffen, aangezien de maand altijd te lang is voor haar salaris hoopte ze hier een extra zakcentje uit te slaan. Helaas blijkt haar onderneming net zo succesvol als haar datingleven.

Julia is single, maar in tegenstelling tot Maud, haar beste vriendin die hier happy mee is, ziet Julia daar zelf graag verandering in komen. Zou je bijna niet verwachten, gezien haar enorme waslijst aan eisen voor haar toekomstige man, daar zou iedere man hard voor weghollen.

Na honderd dates heeft ze de man van haar dromen nog steeds niet gevonden. Drie dagen per week spendeert ze aan het opduikelen van haar Mister Right in haar geliefde restaurant De Zwaar, de place to be voor haar dates. Ze wil ook koste wat kost geen concessies doen, sterker nog het lijstje wordt alsmaar langer.

Wanneer ze tijdens een teamuitje naar de Uithof, op haar heilige vrije woensdag, ter ere van het vijfentwintigjarige jubileum van de Klimop, Roan tegen het lijf loopt is ze op slag verliefd. Klein probleempje; Roan scoort extreem laag op haar veeleisende lijst. Zal Julia in het diepe springen en al haar eisen overboord gooien? Of gaat ze op haar strepen staan? Zal ze tot de ontdekking komen wat echt belangrijk is in het leven?

De verhaallijn en personages zijn heel leuk en goed uitgewerkt. Met wederom een bizarre wending op het einde. Het is niet alleen een feelgood met alleen maar lachen, al heb ik dat wel heel veel kunnen doen, maar er zit ook een dieper laagje onder. Het leven wat steeds meer van iedereen vraagt, de veeleisendheid van eenieder. Goed, beter, best, nee perfect moet alles zijn.
Voor mij als vegetariër zijn de struggles tijdens het uitgaan waar de vegetarische Julia tegenaan loopt, heel herken maar.
De dementie van Julia’s oma en de relatie met haar ouders. In het begin lijkt Julia heel onaardig, egoïstisch en veeleisend, maar uiteindelijk ontdek je waar ze zo geworden is, hoe ze de kleine Julia onder haar huid meedraagt in haar herinneringen, dat vind ik goed uitgewerkt, de zelfreflectie. Soms moet je gewoon niet teveel verwachten en kijken wat er op je pad komt.

Met Ik vink jou leuk heeft Eline Heijen wederom een topper van een feelgood neergezet. Hilarisch en genieten van de eerste tot de laatste bladzijde en wederom een verrassende bizarre wending op het einde, met een dieper laagje.
Ben jij op zoek naar een boek wat je hardop kan laten lachen met zoveel humor? Dan is dit echt iets voor jou. Ik verheug me nu al op de volgende delen en kan niet wachten op erin te beginnen. Ik ben fan van Evelines schrijfstijl en hou van haar humor.

Ik vink jou leuk, feelgood topper, boordevol humor. Springt Julia in het diepe of houdt ze vast aan haar eisenpakket? Aanrader!



Met dank aan uitgeverij Loft Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dokters, diva's en driftbuien - Cynthia van de Velde

Titel:   Dokters, diva’s en driftbuien Auteur:   Cynthia van de Velde, Nanny op wereldreis deel 1 Uitgever:   MH Books Genre:   Feelgood rom...