zaterdag 20 januari 2024

Ik lust jou rauw - Eveline Heijnen

Titel: Ik lust jou rauw, De juffen van de Klimop 2
Auteur: Eveline Heijnen
Uitgever: Loft Books
Genre: Feelgood roman
Verschenen: November 2023
Beschikbaar: Ebook en Luisterboek
ISBN: 9789047208846 en 9789047208853
NUR: 340
Pagina’s: 192

Maar hoe leg ik het uit aan Julia, die nog rechtlijniger is dan een liniaal?

Juf Charlotte is al zo lang ze zich kan herinneren samen met Bart, haar eerste en enige vriendje. Ze hebben een nogal aparte relatie, Charlotte houdt namelijk niet van seks en Bart wel. Hierdoor ging hij zijn boekje al eens te buiten, ze vergaf hem omdat ze hem niet missen kon. Om hem tevreden te houden bedacht ze een oplossing; ieder weekend is Bart vrij om buiten de deur te snoepen. Iedereen tevreden. Althans dat dacht Charlotte.

Het zijn prachtige woorden voor in een gelofte, maar ik voel aan mijn water dat Bart hier de sandwichmethode gebruikt. Een sneetje positieve feedback voordat het laagje pittige, negatieve feedback erop gesmeerd wordt.

Bart vond de perfecte oplossing toch niet zo perfect, hij wil the whole package bij dezelfde vrouw. Charlotte blijft samen met poes Minoes alleen achter.
Wanneer ze tijdens een kroegentocht oog in oog komt te staan met haar aartsvijand van de basisschool, roept dat ongewenste herinneringen aan de kookclub op.

Julia is de dramaqueen van de vriendengroep, maar als ik mezelf nu zou zien, zou ik denken dat het besmettelijk is.

Thijs, beste vriend van Roan, de vriend van Julia en de jongen waar ze een trauma aan overhield. Is hij nog net zo stom als toen? Daar denken de meeste vrouwen anders over. Maar hij is toch niet haar type of weet hij de ijsprinses wel te ontdooien? Weet Charlotte zijn charmes te weerstaan of zal ze zwichten voor deze vrouwenmagneet?

Ik kijk op naar zijn ogen, die meer licht lijken te geven dan de lantaarnpaal in de verte.

Zal Charlotte een avond met een gouden randje beleven? Of voor altijd een hekel aan seks houden?

Heb jij vaak dagen met een gouden randje?

Eind vorig jaar las ik het eerste deel van De juffen van de Klimop serie Ik vink jou leuk van Eveline Heijnen gierend van het lachen en met heel veel plezier. Ik was dan ook razend benieuwd naar deel 2, Ik lust jou rauw. Inmiddels heb ik het boek gelezen en ik kan wel stellen dat ik van deze ook weer enorm heb genoten.

De juffen van de Klimop serie bestaat uit 3 delen.
Deel 1, Ik vink jou leuk -> Julia
Deel 2, Ik lust jou rauw -> Charlotte
Deel 3, Ik vrouw van jou -> Maud

Alle 3 de boeken hebben een aparte originele titel, erg vindingrijk moet ik zeggen, past heel goed bij de serie.

Ik lust jou rauw bestaat uit 30 korte hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Charlotte. We maakten in het vorige deel natuurlijk al kennis met Charlotte, maar nu leren we haar heel goed kennen. Na een inleidend eerste hoofdstuk zit je echt direct weer in het verhaal en is wegleggen wederom geen optie, ik had het dan ook weer heel snel uit.

Na 3 boeken van Eveline kan ik inmiddels wel stellen, dat ze een geheel eigen kenmerkende  schrijfstijl heeft en ik vind hem geweldig. Sarcastische humor, echt hilarisch, ook nu moest ik weer oppassen dat ik niet iedereen wakker lachte middenin de nacht. Op humoristische beeldende, en herkenbare wijze vertelt zij het verhaal. Maar niet het is niet alleen maar gieren van het lachen, Heijnen heeft er ook voor gezorgd dat er diepgang in het verhaal zit.

Ik lust jou rauw is anders dan Ik vink je leuk en toch ook weer niet. In het begin blikt Eveline regelmatig terug naar het vorige deel, hierdoor is het verhaal ook op zichzelf te lezen, maar waarom zou je? Dan mis je juist een geweldig boek. We beleven nu de andere kant van het verhaal door de ogen van Charlotte.

In Ik lust jou rauw is de hoofdrol weggelegd voor juf Charlotte. We kennen haar natuurlijk al als collega en vriendin van Julia, samen hebben ze een bijzondere vriendschap en werken ze op basisschool De klimop in Den Haag.
Charlotte is negenentwintig en al zolang ze zich kan herinneren samen met Bart, haar high school lover, haar eerste en enige vriendje. Trouwen is pas voor later, wanneer de toekomstige kinderen groot zijn. Ze houden er nogal een aparte relatie op na, Charlotte houdt namelijk niet van seks. Hierdoor ging Bart al eens zijn boekje te buiten, maar ze besloot hem te vergeven omdat ze hem niet kan missen. Om hem tevreden te houden hebben ze samen een afspraak gemaakt, in de weekenden is Bart vrij om buiten de deur te snoepen. Zo hebben beide een fijne avond, zij met een goed boek en poes Minoes, hij met een andere vrouw.
Julia vindt het maar raar, haar oordeel is bikkelhard, Charlotte is beter af zonder Bart, maar ze weet er het fijne niet van en dat wil ze graag zou houden.
Charlotte dacht alles tot in de puntjes uitgestippeld te hebben en was in de veronderstelling dat hun relatie prima was, zoals hij was, maar dat verliep toch net even wat anders dan ze had gedacht. Bart vond de perfecte oplossing toch niet zo perfect en kan er niet meer mee leven, hij wil het complete pakket bij één vrouw. Charlotte blijft eenzaam en alleen achter.
Tijdens een kroegentocht komt ze oog in oog te staan met haar aartsvijand van de basisschool, wat haar vijftien jaar terug in de tijd brengt, de jongen van de kookclub aan wie ze een trauma overhield. Al die tijd lukte het haar om hem te ontwijken, tot nu. Als beste vriend van Roan, de vriend van Julia en bassist van hun band The Missing Pieces, werd dat ook wel erg lastig. Vindt ze hem nog steeds zo stom als toen? Thijs blijkt een ware vrouwenmagneet te zijn, maar hij is niet haar type of toch wel? Zal Charlosti zijn charmes weerstaan of zal ze zwichten? Weet hij de ijsprinses te ontdooien? En zal preutse Charlotte haar avond met een gouden randje beleven?

Oké eerlijk, van het eerste deel heb ik zo genoten, dat ik bang was dat ik deel 2 misschien wel minder leuk zou vinden. Julia was zo leuk én grappig en ik dacht dat Charlotte maar een saaie grijze muis zou zijn, maar was dat even een gigantisch vooroordeel van mij! Het is juist een lieve ruimdenkende vrouw met een heel klein hartje.
Ik had het natuurlijk kunnen weten, want Eveline zou Eveline niet zijn als ze er niet toch een hilarisch verhaal van heeft weten te maken. Ik ben nog steeds fan.

Leuke verhaallijn met herkenbare en levendige karakters, preutse Charlotte, lijstjes Julia, levensgenieter Maud en recalcitrante Thijs.
Humor, liefde en lust. Zelfontplooiing, emoties, verlangens en schuldgevoelens, onzeker- en kwetsbaarheid en gênante situaties en een erotisch randje, gewaagd hoor.
Met de boodschap; geniet van het hier  en nu. Wat is belangrijk in het leven? Wat telt echt? En dat perfecte plaatje, bestaat dat eigenlijk wel?

Ik kijk uit naar deel 3 waarin Maud er met de hoofdrol vandoor gaat. Maud is een echte flapuit en zegt wat ze denkt en geneert zich nergens voor. Ik ben echt heel benieuwd en kan niet wachten om erin te beginnen, aan de andere kant wil ik hem bewaren anders heb ik de serie alweer klaar en hij is zo leuk. Maar goed dat Eveline keihard aan het schrijven is dus er komt vast weer veel moois aan.

Met Ik lust jou rauw heeft Eveline Heijnen wederom een topper van een feelgood neergezet. Een gewaagd nieuwerwets verhaal met een gouden randje. Vol humor, emoties, liefde, lust, gênante situaties en een erotisch randje.

Ik lust jou rauw, gewaagde nieuwerwetse feelgood met een gouden randje. Aanrader!



Met dank aan uitgeverij Loft Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...