maandag 15 januari 2024

Nadorst - Marly van Otterloo

Titel: Nadorst
Auteur: Marly van Otterloo
Uitgever: De Crime Compagnie
Genre: Cosy crime
Verschenen: Januari 2024
Beschikbaar: Paperback en Ebook
ISBN: 9789461098122 en 9789461098306
NUR: 332
Pagina’s: 320

Wraak is een gerecht dat koud dient te worden geserveerd.

Liset geeft al tien jaar les aan mensen die zich schuldig hebben gemaakt aan rijden onder invloed en met meer dan tweehonderd ema-cursussen op haar naam onderscheid zij zich als een van de beste in haar vak. Daarnaast is ze moeder van een puberzoon die haar ‘s nachts regelmatig wakker houdt uit haar slaap.

De rechercheurs doen haar denken aan strandlopers met metaaldetectors, er willekeurig mee rondzwaaien tot ze beethebben.

Tijdens de start van een nieuwe lesgroep, kon ze vooraf niet overzien dat dit de meest memorabele cursus in elke zin van het woord, zou gaan worden in haar gehele carrière. Wanneer de recherche plotseling voor haar deur staat en haar vertelt dat een van haar cursisten met geweldig om het leven is gekomen.

Daarna ging het razendsnel. Maakten draden in haar hoofd verbinding met elkaar. Oude en nieuwe draden. Tot het punt van kortsluiting.

Het blijft echter niet bij een slachtoffer. Wat hebben de deelnemers van het kneuzenklasje met elkaar te maken? En wat is de ware toedracht van alle gebeurtenissen?

We vullen van alles in voor de ander, maar wéten doen we vaak weinig.

Marly van Otterloo heeft al tal van titels op haar naam staan, daar voegt ze sinds deze maand (januari 2024) haar eerste cosy crime thriller Nadorst aan toe. Voor de release van Nadorst organiseren Marly en uitgeverij De Crime Compagnie een blogtour en vandaag is het mijn beurt om mijn recensie met jullie te delen.

Wat mij opvalt is dat de meningen over dit boek gigantisch uiteen liggen, de een vindt het geweldig, de ander vind het iets minder geslaagd. Wat mij als eerste opviel is de schitterende cover, die enorm goed is vormgegeven daarom alleen al kreeg ik super veel zin om aan het boek te beginnen. Nadorst wordt gepresenteerd als een cosy crime, een genre wat ja waar valt het nu eigenlijk onder? Thriller? Spannende roman? Volgens mij werd het in het verleden ook wel een whodunit genoemd. Anyway, ben ik net zo enthousiast of juist niet?

Nadorst is opgebouwd in delen en speelt zich af in wisselende tijdspanne en verspringt vaak in tijd. Het verhaal speelt zich af in het NU en we gaan terug in de tijd. Nadorst kent in totaal 39 hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit docente Liset en de cursisten. Zo komen we tot een uitvoerig overzicht van alles wat zich afspeelt.

Marly van Otterloo heeft een zeer gedetailleerde mysterieuze schrijfstijl die aangenaam leest. Je kan merken dat Marly een aantal romans op haar naam heeft staan aan haar schrijfwijze die zeer uitvoerig is.

Het verhaal gaat van start met een zeer spraakmakend en verwarrend eerste hoofdstuk, echt een breinkraker, een doordenker. Hu? Wat gebeurt hier nu? De toon is daarmee direct gezet en het daagt de lezer uit tot snel verder lezen. Helaas weet van Otterloo deze spanning niet vast te houden in het volgende deel van het boek. Waarin het verhaal een trage opbouw kent door de introductie van de vele personages die het verhaal rijk is, dit haalt jammer genoeg de vaart eruit. Wel resulteert dit in een uitvoerige kennismaking met alle karakters die dan ook zeer goed zijn en herkenbaar zijn neergezet. Een kleurrijk gezelschap waarbij afgunst en rancune er zeer dik bovenop ligt, allen staan nogal negatief in het leven en houden er een hoop sores op na.

In Nadorst maken we kennis met Liset Bloem. Liset is alleenstaande moeder van de zestienjarige Mees, een ongeleid projectiel, die voor  veel problemen zorgt en zijn moeder tot het uiterste drijft. Liset is al tien jaar docent voor de ema-cursus (educatieve maatregel alcohol), een verplichte cursus voor mensen die zich schuldig hebben gemaakt aan rijden onder invloed en heeft al meer dan tweehonderd cursussen op haar naam staan en is daarmee veruit de beste in haar vak.

Tijdens de start met het nieuwe lesgroepje, kon ze vooraf niet weten dat dit de meest gedenkwaardige cursus van haar loopbaan zou gaan worden. Wanneer de politie plotseling bij haar op de stoep staat, om haar te vertellen dat een van de cursisten met geweld om het leven is gekomen.

Daar blijft het echter niet bij en vallen er mee slachtoffers. Loopt Liset zelf ook gevaar? En wat hebben de deelnemers van het kneuzenklasje met elkaar te maken? Langzaam komen we steeds dichterbij de fatale waarheid.

Acht cursisten en een docent, vijf mannen en 4 vrouwen. Het leed achter gesloten deuren van Liset, Clara, Loes en Sharon, Brand, Geert, Henk, Jeffrey en Peter. Onehit wonder Jeffrey, docent met een rugzak Liset, ouwe zuiplap Henk, vrouwen hatende weduwnaar Peter, vrouw van de wereld Loes, gokverslaafde Brand, afhankelijke Geert met zijn kers-op-de-taartkind, ouwe vrijster Clara en lesbienne plastic fantastic Sharon. Een zeer gemêleerd gezelschap, die allen stuk voor stuk op een ander manier de fout in gaan en allen aangehouden zijn achter het stuur met teveel alcohol in hun bloed.

Met het laatste gedeelte van het boek weet Marly mij aangenaam te verrassen, daarmee maakt ze de trage start weer enigszins goed. De spanningsboog wordt goed opgevoerd en er zit veel vaart in het verhaal. Uiteindelijk is iedereen verdacht. Jammer dit niet de stijl van het gehele boek was.

Ik moet zeggen, voor mij is Nadorst nou echt zo’n boek waarvan ik eerlijk gezegd, zelfs na het lezen, niet zo goed weet wat ik er nu eigenlijk van vind? Ik vond het zeker niet slecht, maar ik ben ook niet net zo enthousiast als bepaalde andere lezers. Gedurende het lezen vroeg ik mij vooral in het eerste gedeelte af wat ik nu eigenlijk precies aan het lezen was? Waar het verhaal nu eigenlijk heen zou gaan? Nadorst heeft zeker potentie en ik heb me er prima mee vermaakt, maar ik miste vooral in het eerste gedeelte de actie, maar wellicht is dit dan kenmerkend voor een cosy crime? Al moet ik zeggen, dat ik het doorgaans leuk vind om lekker mee te puzzelen in de zoektocht naar de dader.

De basis van het verhaal, het thema is heel belangrijk; Alcohol en verkeersdeelname. De impact van alles is goed uitgewerkt. Ik haat mensen die met drank op achter het stuur kruipen omdat ze heel egoïstisch enkel aan zichzelf denken of beter gezegd niet meer denken, met alle gevolgen van dien.

Met Nadorst heeft Marly van Otterloo een cosy crime met een belangrijk thema neergezet. Een boek wat zorgt voor mixed feelings met een zeer spraakmakend en brein krakend eerste hoofdstuk maar met een trage opbouw van het eerste gedeelte waardoor de vaart uit het verhaal verdwijnt. Met een verrassende oplopende spanningsboog in het tweede gedeelte waarmee ze weer een hoop goed maakt. Houd jij van meepuzzelen tijdens de zoektocht naar de dader? Dan is dit zeker een boek voor jou.

Nadorst, cosy crime met mixed feelings, breinkraker met uitvoerig uitgewerkte karakters en heftig thema



Met dank aan uitgeverij De Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Titel:   Van sixpack tot schoonmoeder, Toscaanse dromen deel 2 Auteur:   Liza van der Peijl Uitgever:   Loft Books Genre:   Feelgood roman V...