dinsdag 21 mei 2024

Interview Ine Maria Kiekens

Maak kennis met... Ine Maria Kiekens



De Vlaamse schrijfster Ine Maria Kiekens won de schrijfwedstrijd Dubbelleven van uitgeverij Loft Books. In november debuteerde zij met haar novelle De smaak van harteschijn. Daarmee is haar meisjesdroom uitgekomen. In februari verscheen haar tweede feelgood Aan de haak.
Beide heb ik met heel veel plezier gelezen. Inmiddels is Ine druk aan het schrijven aan haar volgende verhaal. Tijd om haar een aantal vragen te stellen...

Note: Dit interview lag al een tijdje klaar om gepubliceerd te worden, wegens omstandigheden plaat ik het nu pas. Ine heeft ondertussen al veel meer boeken gelezen natuurlijk ;-)

In het kort wat ik ervan vond:
De smaak van harteschijn, perfect gebakken feelgood novelle, schone schijn of ware liefde? Aanrader!

Aan de haak, amusante superleuke feelgood, van rommelkamer tot pakhuis. Wordt Crealana een topper of een flopper?

Interview

- Kun je ons iets meer over jezelf vertellen? Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?
Mijn naam is Ine Maria Kiekens en ik kom uit België, meer bepaald uit het zuiden van West-Vlaanderen. Ik ben leerkracht Nederlands voor anderstalige nieuwkomers in het volwassenonderwijs. Een groot deel van mijn vrije tijd gaat op aan schrijven, maar ik lees ook heel graag. Daarnaast breng ik ook vaak tijd door in de keuken en verder hou ik ervan om creatief bezig te zijn.

- Wilde je altijd al schrijfster worden?
Eigenlijk wel. Als kind was ik dol op opstellen schrijven en verhalen bedenken. Ik heb onlangs een notitieblaadje teruggevonden waarop ik mijn dromen had neergepend. Ik zag mezelf in de toekomst als leerkracht én als schrijfster. Het is echt bizar dat dit nu gewoon de realiteit is.

- Je deed mee aan de schrijfwedstrijd van Loft Books én won hem! Kun je hier iets meer over vertellen? Hoe kwam je op het idee om te gaan schrijven en mee te doen aan de wedstrijd?
Loft Books organiseerde in het najaar van 2022 de schrijfwedstrijd met als thema Dubbelleven. Dat thema is behoorlijk ruim, maar ik wilde niet schrijven over iets dat te voor de hand liggend was. En dus kwam het idee van de grootmoeder die in oorlogstijd een dubbelleven had.

In eerste instantie wist ik trouwens niet dat ik had gewonnen. Ik kreeg van Jennifer van Loft Books een mailtje met de mededeling dat ze mijn verhaal hadden gelezen en het prachtig vonden. Ze vroegen of ik nog meer had geschreven en met hen wilde kennismaken. Uiteraard wilde ik dat! Het is pas toen ik bij Jennifer en Irmaria aan tafel zat, dat ze me het leuke nieuws vertelden. Ik was er helemaal sprakeloos door.

- Vorig jaar verscheen jouw debuut feelgood novelle De smaak van harteschijn. Hoe voelde het om te debuteren?
Ik vond het superleuk en tegelijk heel spannend. Via social media had ik op voorhand wel enthousiaste reacties gekregen van mensen die hadden aangegeven dat ze mijn boek wilden lezen, maar het is altijd afwachten. Er is tegenwoordig zo veel leuks om te lezen en de tbr van veel mensen is oneindig lang. En natuurlijk was ik ook heel benieuwd naar wat de lezers van het verhaal zelf zouden vinden. Ik vind het trouwens nog altijd spannend als iemand me tagt op social media met een waardering of recensie van mijn boek.

Wil je ons iets meer vertellen over jouw debuut?
In De smaak van harteschijn volgen we Mandy die een succesvolle bruidstaartenzaak heeft. Wanneer ze plots voor haar ex François een bruidstaarttaart moet bakken, voelt ze zich een mislukkeling. Hoe is het immers mogelijk dat zij nog steeds alleen is terwijl haar ex intussen al verloofd is? Ze ziet dan ook erg op tegen de confrontatie met François. Mandy’s collega Jonas wil haar helpen en stelt daarom voor om een fake relatie aan te gaan. Maar of die relatie wel zo fake blijft…

- Als je moet kiezen bakken of schrijven?
Sowieso schrijven! Bakken vind ik leuk om af en toe te doen, maar schrijven is echt mijn passie. Daarin kan ik me helemaal uitleven.

- In febuari verscheen jouw nieuwste feelgood Aan de haak. In jouw debuut staat bakken centraal, nu haken. Is dit ook een van je verborgen talenten?
Hoe is het idee voor de verhaallijn ontstaan? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik kan een beetje haken, maar mijn talent is eerder beperkt. Mijn moeder daarentegen kan prachtig haken. Elke week zie ik de mooiste creaties voorbij komen en het zette me aan het denken. Het vormde een bron van inspiratie voor Aan de haak.

- Je schrijft zo goed, dat het bijna jammer is dat het een novelle betreft. Ik zou graag meer van je lezen. Heb je ambities om ook langere verhalen te schrijven?
Ah, wat lief! Eigenlijk bepaal ik niet echt op voorhand hoe lang een verhaal moet worden. Dat merk ik maar wanneer het boek uiteindelijk af is.

- Hoe lang ben je ongeveer bezig met het schrijven van een boek? Hoe ziet jouw schrijfritueel eruit?
Een verhaal zit eerst heel lang te rijpen in mijn hoofd voordat het eruit wil. Meestal ontwikkelt er zich één specifieke scène heel grondig in mijn gedachten en dan weet ik, dit moet een verhaal worden. Daarrond begin ik te bouwen. Wie zijn mijn personages, wat hebben ze meegemaakt, wat willen ze bereiken in hun leven, wat houdt er hen daarbij tegen? Maar dat proces speelt zich dus vooral in mijn hoofd af. Pas wanneer ik het gevoel heb dat er iets papierwaardigs aan het ontstaan is, pen ik het ook echt neer. En dan gaat het proces verder: ook terwijl ik aan het schrijven ben, kan er nog allerlei gebeuren.

Ik heb niet echt bepaalde routines om te kunnen schrijven en ik heb ook geen vaste schrijfmomenten of schrijfdag. Soms is het heel druk op het werk en lukt het me ook niet om tijd vrij te kunnen maken. Maar in de ideale situatie schrijf ik ’s morgens vroeg. Ik kan me dan volledig focussen op mijn verhaal, zonder dat ik door andere zaken afgeleid word.

- Aan welke van jouw boeken heb je het meeste plezier beleeft tijdens het schrijven?
Moeilijk om te zeggen, al had ik bij Aan de haak wel het gevoel dat de woorden gewoon uit mijn vingers rolden. Dit verhaal moest ik gewoon opschrijven.

- Wie is jouw favoriete personage uit Aan de haak en vooruit ook uit De smaak van harteschijn?
O, nu vraag je me precies om te kiezen tussen mijn kinderen :-D Ik ben echt dol op al mijn boekpersonages. Maar Laura, het hoofdpersonage uit Aan de haak vind ik heel leuk omdat ze gaandeweg steeds meer in zichzelf begint te geloven en helemaal openbloeit. En dan is er natuurlijk Gianluca, met zijn typische Italiaanse maniertjes. Maar Rozemarijn, een van de beste vriendinnen van Laura, vind ik bijvoorbeeld ook heel leuk, omdat ze een sterke eigen wil heeft. Kiezen is echt verliezen hoor, mijn personages zijn allemaal de moeite waard.

In De smaak van harteschijn heb ik wel een zwak voor Levi, een van de bijpersonages. Maar misschien is dat omdat ik de laatste tijd wel vaker in zijn gezelschap heb vertoefd. En dat is een kleine hint?

- Wat vind jouw omgeving ervan dat je schrijft? Een auteur haalt overal inspiratie vandaan, zijn ze niet stiekem een beetje bang dat hun acties in jouw verhalen terecht komen?
Haha, dat vind ik een leuke vraag. Mijn familie, vrienden en collega’s vinden het supertof dat ik schrijf en ze vragen ook regelmatig hoe het gaat. Dat doet me een groot plezier. Ik denk niet dat mensen uit mijn omgeving bang zijn dat ze plots het hoofdpersonage van mijn verhalen zullen worden. Wie me goed kent, zal misschien wel bepaalde scènes of gebeurtenissen herkennen, al zit er vaak wel een fictioneel sausje overheen.

- Aan wie vertrouw jij jouw manuscript als eerste toe?
Ik heb een supergoede vriendin die met mij meeleest terwijl ik nog aan het schrijven ben. Op geregelde basis stuur ik haar hoofdstukken door en dan vraag ik wat zij ervan vindt. Ook wanneer ik vastloop, bijvoorbeeld wanneer een van mijn personages koppig is en niet doet wat ik wil, vraag ik haar om raad. Voor mij is het ideaal om al op dat moment in het schrijfproces te kunnen sparren: het zorgt ervoor dat ik mijn gedachten kan ordenen en ik krijg goede tips om mijn verhaal beter te maken.

- Zijn er nog meer genres die jou leuk lijken om te schrijven? Wat kunnen wij allemaal nog meer van jou verwachten?
Op dit moment is feelgood echt wel mijn ding, maar wie weet wat er nog allemaal kan gebeuren.

- Lees je zelf ook? Wat is jouw favoriete genre? En favoriete auteur? Wie bewonder je om zijn of haar schrijftalent? Welk boek het je het laatste gelezen? En wat is jouw lievelingsboek?
Zeker, ik ben dol op feelgood. Ik probeer elke dag te lezen, al moet ik mijn vrije tijd goed opdelen tussen schrijven en lezen. Ik volg zoveel mogelijk wat mijn Loft-collega’s uitbrengen, maar daarnaast zijn er nog zo veel andere getalenteerde auteurs. Ik merk wel dat ik op dit moment vooral Nederlandstalige feelgood lees. Het laatste boek dat ik gelezen heb, is Hartje centrum van Janice Bakker. We deelden een tafeltje op een event en na leuk met haar te hebben gebabbeld stegen haar boeken meteen op mijn tbr. Momenteel ben ik ook nog bezig in Alles komt goed van Mirjam Aarts, ook zo’n heerlijke feelgood.

- En hoe lees je het liefst? Fysiek of digitaal? En wat is jouw favoriete plek om te lezen? En lees je altijd of liever in de zomer in het zonnetje met een goed boek buiten of juist liever in de herfst en de winter lekker warm onder een dekentje?
Ik lees zowel fysiek als digitaal, maar als ik eerlijk ben, vind ik digitaal lezen net iets gemakkelijker. Ik lees op mijn mobiel en zodra ik 5 minuten tijd heb, haal ik die boven en ga ik verder in mijn verhaal. Het maakt me niet uit waar ik dan aan het lezen ben, een goed verhaal neemt me altijd mee naar de beschreven setting.

Fysieke boeken koop ik vooral om in mijn boekenkast te zetten. Sinds ik verhuisd ben, heb ik een boekenkamer met een wand vol boekenkasten. Soms loop ik die kamer gewoon in om even gelukzalig naar mijn boekencollectie te staren. Heerlijk!

- Tenslotte; Vertel ons, waarom ‘moet’ men jouw boeken lezen? Wat onderscheid jouw boeken van de rest?
Ik vind het een hele eer als mensen besluiten om mijn boeken te lezen, want er is zoveel talent in de Nederlandstalige feelgoodwereld. Mijn verhalen bestaan uit herkenbare personages die hun weg in het leven zoeken en hun dromen proberen te realiseren. Daarnaast zit er meestal een fijne portie humor in en ook een aardig vleugje romantiek. Als dit je aanspreekt, dan zijn mijn boeken iets voor jou.

Bedankt voor dit leuke interview Ine. Excuses voor het late plaatsen. Ik kijk uit naar je volgende boeken en veel plezier met schrijven.

Liefs,
Kat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LEX - Gert-Jan van den Bemd

Titel:   LEX Auteur:   Gert-Jan van den Bemd Uitgever:   Manteau Genre:   Psychologische thriller Verschenen:   Juni 2024 Beschikbaar:   Pap...