donderdag 6 juni 2024

Liefde in de schaduw - Lana Lain

Titel: Liefde in de schaduw
Auteur: Lana Lain
Uitgever: MH Books
Genre: New Adult
Verschenen: Mei 2024
Beschikbaar: Paperback en Ebook
ISBN: 9789492792532 en 9798224110155
NUR: 343
Pagina’s: 262

Het spijt me, Ivy.

Wat de mooiste dag van haar leven had moeten worden veranderd in een uiteen gespatte droom. Met een gebroken hart en zonder man, vlucht ze in haar eentje naar Australië. De reis die haar honeymoon had moeten zijn, wordt een innerlijke reis naar zichzelf.

Haar haren, haar shirt en haar schort. Alsof ze zojuist heeft gevochten met zakken meel die zich niet gewonnen gaven.

Tijdens het connecten met de locals verliest ze haar hart aan Rosie's, het pittoreske bakkerijtje, wa
ar ze dagelijks van haar bosbessen muffin en latte geniet. Wanneer ze hoort dat Rosie's het moeilijk heeft door de concurrentie, gaat haar marketeersbloed stromen. Lukt het haar om de leukste bakkerij van het eiland te helpen?

Het is dat stoom alleen in tekenfilms uit je oren kan komen en niet in het echte leven. Echter heb ik nu wel dat kookpunt bereikt.

Terwijl ze hard haar best doet om het verleden los te laten en terug in haar eigen kracht te gaan staan, is daar de mysterieuze Noah. Ondanks dat haar wonden nog vers zijn en ze er nog helemaal niet aan toe is, is de elektrische aantrekkingskracht niet te vermijden. Overspoeld door een wervelwind aan emoties en verlangens, is Ivy zo breekbaar als glas.

Liefde is niet logisch. Liefde is onvoorwaardelijk, warm en mooi.

Lukt het haar om de tranen van verdriet te veranderen in tranen van geluk? Zichzelf terug te vinden, opnieuw lief te hebben en een nieuw leven op te bouwen?

Wat mijn ouders mij hebben geleerd, is dat wanneer je accepteert dat je hart het brein is dat je mag leiden op het pad dat je mag volgen, je nooit een verkeerd weg kan inslaan.

In 2022 debuteerde Lana Lain met haar korte verhaal Santa Baby! in de verhalenbundel Sexy Santa Stories van MH Books. Na een aantal korte verhalen werd het tijd voor een eigen boek, de New Adult Liefde in de schaduw is hiervan het resultaat. Ik mocht het verhaal proeflezen en vandaag lezen jullie wat ik daarvan vond...

Laat ik beginnen met dat Liefde in de schaduw echt een prachtige cover heeft. Het verhaal kent een bijzondere indeling en bestaat uit 26 lange, mooi vormgegeven hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Ivy en Noah. Met de cursieve stukken tekst krijgen we een terugblik naar vroeger.
Het verhaal gaat van start met een proloog die je heel nieuwsgierig maakt naar de rest van het verhaal en je aan het denken zet. Waar is Jesse gebleven? Waarom maakt hij deze keuze? Wie doet nu zoiets? Maar dat is nog niet alles, Lana heeft nog een verrassing voor haar lezers in petto.

Een nieuwe schrijfster betekent ook een nieuwe schrijfstijl, die gaat je direct pakken of je moet er even aan wennen. Dit laatste was bij mij het geval, na een pakkende proloog moest ik echt even wennen aan Lana Lain haar schrijfwijze, maar uiteindelijk zat ik toch lekker in het verhaal. Lana heeft een beschrijvende maar ook grappige en uiteraard ook erotische manier van schrijven.

In Liefde in de schaduw maken we kennis met Ivy. Wat de mooiste dag van haar leven had moeten worden veranderd in een verloren droom. Haar jeugdliefde Jesse, haar eerste en enige liefde verliet haar op wat hun grote dag had moeten worden. Ivy blijft achter met vragen zonder antwoorden.

Terwijl ze het einde van haar relatie probeert te verwerken, reist ze in haar eentje naar Australië. De reis die haar huwelijksreis had moeten zijn, wordt een ontdekkingsreis naar zichzelf. Een vlucht weg uit de realiteit, waarin ze alles een plekje probeert te geven. Heeft ze nog wel een thuis?

Ivy ontmoet de locals en verliest haar hart aan de plaatselijke bakkerij Rosie's, een knusse Koffiecorner, waar ze dagelijks een bossenbessen muffin en een latte nuttigt. Ze sluit vriendschap met de toekomstige eigenaresse. Wanneer blijkt dat het bakkerijtje moeite heeft met de moordende concurrentie van de Starbucks in het dorp, begint haar marketeersbloed te stromen. Lukt het haar om Rosie's naar een hoger niveau te tillen?

Terwijl ze probeert te breken met haar verleden en terug in haar eigen kracht te gaan staan, ontmoet ze Noah met al zijn duistere kanten. Ondanks dat er eigenlijk geen ruimte voor is, maakt hij iets in haar los. Overspoeld door een wervelwind aan verlangens en emoties is Ivy zo breekbaar als glas.

Lukt het haar om haar tranen van verdriet om te zetten in tranen van geluk? Zichzelf terug te vinden, opnieuw lief te hebben en een nieuw leven op te bouwen?

Het verhaal kent super leuke maar ook heftige verhaallijnen en dito karakters. Een emotionele rollercoaster voor Ivy en Noah. Klein versus groot. Ivy, een pittig ding, dat ondanks haar lengte de kaas niet van haar brood laat eten. Noah met zijn groene ogen en al zijn tegenstrijdigheden en zijn verborgen kanten. Een bijzonder stel, maar willen ze zelf wel zo gezien worden? Vrijheid blijheid en een stukje bindingangst? Lukt het ze om de liefde bij elkaar terug te vinden? Het kleine pittoreske bakkerijtje Rosie's waar Ivy haar hart aan verliest. De lieve eigenaren Lily en David Jones en hun dochter Christie met wie ze een bijzondere vriendschap sluit. Die arme Ivy, haar gebeurt waar iedereen die in het huwelijksbootje stapt wel eens bang voor is. Vol uiterste emoties, verloren dromen, loslaten, kwetsbaarheid, vriendschap, passie en liefde, zelfontwikkeling maar ook angst en onzekerheden. Je denkt dat het verhaal een bepaalde kant opgaat en dan gooit Lain er even een giga plotwending in en laat je in totale verbijstering achter, wat doet ze nou??? Om er vervolgens nog een verrassing in te gooien. Zou er nog een vervolg komen?

Liefde in de schaduw, ik heb er echt goed over na moeten denken wat ik er nu precies van vind? Een schrijver besteed heel veel werk aan zijn of haar zorgvuldig geschreven papieren kindje, dus ik ben van mening dat we dit dan ook altijd met respect moeten behandelen en er zo ook over moeten schrijven. Lana heeft heel veel tijd en aandacht in de promotie van haar boek gestoken, echt bewonderingswaardig, zo leuk gedaan ook. Daarom baal ik ook al weken dat ik iets minder enthousiast ben als ik had gehoopt, ik durfde het ook bijna niet aan Miranda te vertellen.


De basis van het verhaal, de verhaallijnen en de karakters zijn echt heel leuk verzonnen, desondanks moest ik echt in het verhaal groeien. Waardoor komt dat nu? Ik kon er de vinger niet precies opleggen, tot ik Lana’s nawoord las, waarin ze schreef dat ze het soms lastig vond om van haar korte verhaal één groot verhaal te maken. Dit wist ik gedurende het lezen dus nog niet, maar het is net alsof ik dat gemerkt heb. Het zoeken naar de juiste woorden waardoor zinnen niet altijd over komen zoals ze denk ik bedoeld zijn en daardoor ietwat verwarring teweegbrengen. Naar mate het verhaal vorderde lukte dit beter en zag je Lana een groei doormaken in haar schrijfwerk. Het einde vond ik juist weer ontzettend goed, daarmee wist ze me echt te raken. Was dit zo het gehele boek geweest, dan denk ik dat ik juist heel enthousiast geweest zou zijn. Lana heeft in mijn optiek zeker potentie om door te kunnen groeien als auteur. Met het einde bewijst ze, dat het ook aan haar besteed is om onder de huid van haar lezers te kunnen kruipen.
Laat je niet weerhouden door mijn mening, want zoals met alles geldt ook nu weer, zoveel smaken zo veel meningen!

Met liefde in de schaduw heeft Lana Lain een mooie New Adult debuut neergezet. Met leuke maar ook heftige verhaallijnen en karakters. Een verhaal waarin ik moest groeien en alle ingrediënten voor een prachtig verhaal bevat, met een veelbelovend einde, waarmee ze bewijst dat ze zeker potentie heeft om door te groeien als schrijfster. Ik ben dan ook benieuwd naar het volgende werk van Lana Lain.

Liefde in de schaduw, mooi New Adult debuut. Een wervelwind aan verlangens en emoties breekbaar als glas. Lukt het Ivy om haar tranen van verdriet om te zetten in tranen van geluk? En de zoektocht naar zichzelf te voltooien?

★★★1/2

Met dank aan uitgeverij MH Books voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LEX - Gert-Jan van den Bemd

Titel:   LEX Auteur:   Gert-Jan van den Bemd Uitgever:   Manteau Genre:   Psychologische thriller Verschenen:   Juni 2024 Beschikbaar:   Pap...